Upprustning av Västra stambanan Göteborg–Alingsås går framåt
Arbetet med att byta ut elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås är igång sedan 4 januari. Den nya anläggningen ska öka driftsäkerheten och även ge möjlighet för fler tåg att trafikera banan.
Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm är en av Sveriges viktigaste och mest trafikerade järnvägar. Banans kapacitet utnyttjas idag maximalt, främst mellan Göteborg och Alingsås, där pendeltrafiken är tät. Men även många långväga person- och godståg trafikerar sträckan varje dag.
Elkraftsanläggningens tekniska livslängd har passerat och ska därför bytas i sin helhet. Perioden 2025-2027 byts anläggningen ut på sträckan mellan Göteborg och Alingsås och nu har första etappen, av totalt fem på sträckan startat mellan Göteborg och Partille. Arbetet kräver ett totalt avstängt och strömlöst spår samtidigt som trafiken kan gå på spåret intill. Längs med det avstängda spåret sätts just nu de nya kontaktledningsfundamenten i marken, bland annat med hjälp av ett så kallat borrtåg. (Filmklipp på borrtåget att ladda ner via länk längst ner.) Därefter ska de nya stolparna monteras på fundamenten och slutligen ska kontaktledningen hängas upp. Utöver detta byts bland annat transformatorer och dylik utrustning ut. Sedan öppnar spåret för trafik och samma arbete inleds på spåret intill i motsatt riktning.
- Det är helt nödvändigt att rusta Västra stambanan för framtiden. Vi behöver säkra en mer tillförlitlig järnväg för dagens trafik och skapa förutsättningar för att sträckan i framtiden ska kunna möta ett ökat behov av resor och transporter, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen.
Samtidigt som elkraftsanläggningen byts ut ska Lerum station byggas om. All räls och alla växlar ska bytas ut och tre spår blir fyra. Snabba tåg kommer att kunna passera långsammare tåg, vilket ökar kapaciteten hela vägen mellan Göteborg och Stockholm. Trafikverket passar dessutom på att utföra ett antal andra underhållsåtgärder mellan Göteborg och Alingsås för att nyttja arbetstiden så effektivt som möjligt. Bland annat ska fyra bergtunnlar, två järnvägsbroar, och tre vägbroar renoveras. Vi ska också byta ut flera växlar, avveckla plankorsningar och bygga en ny planskild korsning i Alingsås.
Fortsatt möjligt att resa
Samtidigt som Trafikverket utför underhåll är det viktigt med en fungerande tågtrafik. Trots långvariga arbeten går det fortsatt att resa. Arbetena innebär dock förändrade resmönster som till exempel vissa bussersättningar, omledning av tågtrafik på andra banor i regionen och begränsningar i kapaciteten.
- För att störa persontågstrafiken så lite som möjligt har Trafikverket tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en trafiklösning som prioriterar persontåg under rusningstimmarna och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre, säger Emma Sturk.
Upprustningen mellan Göteborg och Alingsås påverkar främst resenärer och godstransporter i de västra delarna av landet, men även resenärer längre upp i landet mot Stockholm kan få längre restider. Trafikverket uppmanar alla resenärer att hålla sig uppdaterade på sina resor hos det tågbolag de reser med.
Historisk upprustning av järnvägen
Efter sträckan mellan Göteborg och Alingsås följer fler upprustningsåtgärder längre norrut längs sträckan upp mot Stockholm. Det gäller att påverka trafiken så lite som möjligt samtidigt som flera och stora arbeten ska utföras i anläggningen.
- Vi är mitt uppe i en historisk upprustning av järnvägen. Nu begränsas vi inte av finansiella ramar utan står inför utmaningen att få ut alla arbeten i spåren samtidigt som allt fler tåg ska gå i dem. Och det är i samarbete med järnvägsföretagen som vi tar fram trafiklösningar som ska fungera för resenärer och godstransporter. Det har vi gjort för Västra stambanan och vårt mål är att järnvägen ska gå att lita på samtidigt som den rustas mer än någonsin, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem Trafikverket.
Kontakter
För mer information
Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen: 010-124 15 31, emma.sturk@trafikverket.se.
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Pilotprojekt på E14 avslutas20.1.2025 11:57:16 CET | Pressmeddelande
Trafikverket väljer att avsluta projektet med en ”gles” 2+1-väg mellan Ånge och Bräcke i Västernorrlands- och Jämtlands län.
Nordisk samverkan inom transportberedskap utvidgas och fördjupas17.1.2025 11:25:10 CET | Pressmeddelande
De nordiska länderna intensifierar det gränsöverskridande samarbetet Nordic Transport Preparedness Cooperation (NTPC) för att tillsammans hantera transportbehov i kris och i värsta fall krig.
Besvärligt väglag i norra Sverige14.1.2025 16:14:30 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen drar ett område med regn och underkylt regn in över stora delar av norra Sverige vilket kan ge upphov till mycket halt väglag. Trafikverket uppmanar trafikanter att ha gott om tid samt anpassa hastigheten till rådande väglag.
Färre döda i vägtrafiken, men fler insatser behövs för att nå Nollvisionen14.1.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin.Trots framsteg krävs fler insatser för att nå målet om max 130 omkomna år 2030. Fokusområden inkluderar säkra vägar, fordonssäkerhet och hastighetsefterlevnad för att uppnå Nollvisionen.
Trafikverket medverkar vid seminarium om elektrifiering9.1.2025 15:57:20 CET | Pressinbjudan
Välkommen till avslutningsseminariet för elektrifieringsprojektet av banavsnittet Laurila-Torneå-Haparanda måndagen den 27 januari 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum