Trafikverket

Sundbyberg och Trafikverket tar gemensamma kliv mot framtiden med utbyggnaden av Mälarbanan

Dela

Trafikverket och Sundbybergs stad har nått en viktig milstolpe och kan nu tillsammans gå vidare med den efterlängtade utbyggnaden av Mälarbanan. Projektet, som är av riksintresse, kommer att innebära stora förbättringar för både regional och nationell tågtrafik samt skapa nya utvecklingsmöjligheter för Sundbyberg.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och kommunstyrelsens ordförande Sundbybergs stad Peter Schilling (S) Bild: Trafikverket
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och kommunstyrelsens ordförande Sundbybergs stad Peter Schilling (S) Bild: Trafikverket

Sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll är en av Sveriges mest trafikerade och spelar en avgörande roll för tågtrafikens punktlighet och kapacitet i hela Stockholmsregionen. Utbyggnaden till fyra spår är nödvändig för att möta den växande befolkningens behov av smidigare och tätare tågtrafik.

"Genom att vi nu har ett gemensamt avtal kan vi blicka framåt och i samarbete med Sundbybergs stad gå vidare med utbyggnaden av Mälarbanan. Hittills har vi levererat fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga, men det är först när Mälarbanan är färdigutbyggd genom Sundbyberg som hela nyttan realiseras. Med fyra spår kan fler tåg gå tätare och punktligare, vilket är avgörande för att kunna bo och arbetspendla i den växande Mälardalsregionen. Därför känns det väldigt glädjande att vi nu kan börja planera för byggstart", säger Roberto Maiorona, generaldirektör Trafikverket.

För Sundbyberg innebär projektet en unik chans att bygga samman staden. Järnvägen, som idag delar staden, kommer att grävas ner och ge plats åt nya stadsutvecklingsområden. Det är också en viktig satsning för staden att bli en sammankopplande del mellan Stockholms- och mälardalsregionen.

”Det här är en historisk möjlighet för Sundbyberg att växa och utvecklas. Genom nedgrävningen av järnvägen skapas förutsättningar för en sammanhållen stadsmiljö som gynnar våra invånare och företag samtidigt som vi är med och möjliggör bland annat arbetsmöjligheter för pendlare mellan Mälardalen och Stockholm. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Trafikverket och att kunna erbjuda en attraktiv stad för framtiden,” säger Peter Schilling (S) kommunstyrelsens ordförande Sundbybergs stad.

Fakta om Mälarbanan och projektet i Sundbyberg

  • Totalkostnad: Projektet beräknas kosta 25,5 miljarder kronor (2021 års prisnivå), varav 10 miljarder redan har använts för utbyggnad av fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga.
  • Tidplan: Trafikverket arbetar för att Mälarbanan ska vara klar för trafik 2042.
  • Vad sker nu? Projektet går in i nästa fas med fokus på planering och byggstart av järnvägsanläggningen genom Sundbyberg.

Kontakter

Trafikverket: press@trafikverket.se eller 0771-31 15 00
Sundbybergs stad: press@sundbyberg.se eller 08-706 8877

Bilder

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Trafikverket tar stora steg mot ny process  för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

The Swedish Transport Administration is taking steps towards the new process within the EU for the allocation of train capacity28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

To coordinate train traffic between several countries and create a reliable and harmonized process for the allocation of railway capacity has so far been a difficult nut to crack within the EU. However, within a year or so, a new european regulation is expected to be adopted for, among other things, the allocation of railway capacity, with the aim of facilitating cross-border and national traffic.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye