”det får inte bli fokus på kortsiktig kompensation”
”För att det här ska gå i mål måste fokus ligga på företagens konkurrenskraft och medarbetarnas jobb”, säger förhandlingschef Anna Freij. Hon tycker att fackens krav på 4,2 procent rimmar illa med läget i den grafiska branschen och vittnar om att man inte inser allvaret.
Fackens yrkande på 4,2 procent i löneökning går på tvärs mot hur majoriteten av Sveriges ekonomer bedömer industrins faktiska läge. För den grafiska branschen visar den senaste konjunkturrapporten att den stabiliseras på en låg nivå, menar förhandlingschef Anna Freij.
I den förra avtalsrörelsen tog parterna ansvar under ett inflationstryck på 9 procent med en löneökningsnivå på 4,1 procent det första året. Nu kräver facken 4,2 procent i en inflation på 1,9 procent, samtidigt som det är lågkonjunktur och stor osäkerhet kring det internationella läget. Med en kortsiktig ”paybackstrategi” verkar facken vara villiga att riskera den återhämtning som är nödvändig för industrin.
Den grafiska branschens konkurrenskraft står på spel. Det är inte ansvarsfullt att lägga krav på den högsta löneökningsnivån sedan Industriavtalets tillkomst samtidigt som vi är i en lågkonjunktur där företagen kämpar med lönsamheten, säger Anna Freij.
Utöver lönekravet på 4,2 procent kräver Facken inom industrin även en fortsatt utbyggnad av arbetstidsförkortningen. Detta skulle innebära högre kostnader samtidigt som den stora kompetensbristen i den grafiska branschen gör att det snarare behövs mer arbetstid än mindre.
Arbetstidsförkortning är oerhört kostsamt och innebär utebliven produktion. I princip alla studier som gjorts visar att det blir färre och dyrare jobb i företag som tappar konkurrenskraft på grund av ökade produktionskostnader. Det är helt enkelt en ekvation som inte går ihop i den grafiska branschen, menar Anna Freij.
Kravväxlingen markerar startskottet på nästa års stora avtalsrörelse där löner för mer än 3,4 miljoner anställda ska förhandlas. Industrin är först ut och sätter det så kallade märket som sedan ligger till grund för resten av arbetsmarknaden. Syftet med märket är att Sverige ska ha en fungerande lönebildning för att svensk industri ska kunna vara konkurrenskraftig internationellt.
Förra avtalsrörelsen tog vi gemensamt ansvar och Sverige stod pall. Det jobbet måste göras igen, konstaterar Grafiska Företagens förhandlingschef Anna Freij.
Nyckelord
Kontakter
Anna FreijförhandligschefGrafiska Företagen/Trä & Möbelföretagen TMF
Tel:+46 72 534 72 18anna.freij@grafiska.seJohan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seGrafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra 350 medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Betydelsen av tryckta produkter ökar i det digitala samhället. Några exempel är böcker för läsförståelsen, valsedlar för demokratin och förnybara förpackningar för en bättre miljö.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
Tillgång till riktiga skolböcker blir krav13.5.2024 12:05:43 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli blir det krav på att elever ska ha tillgång till fysiska böcker. Det sker genom en ändring i skollagen och har till syfte att förbättra skolresultaten i den svenska skolan. Grafiska Företagen har länge fört fram kopplingen mellan böcker och läsförståelse och ser regeringens beslut som både självklart och bra.
Den grafiska branschens utveckling hämmas av att för få utbildas3.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen ger en positiv bild av den grafiska branschen, som förväntas växa med 750 anställda de närmaste tre åren. Ett orosmoln är dock att det utbildas alldeles för få för att täcka rekryteringsbehovet, vilket medför att antalet som rekryteras utan någon formell utbildning för branschen ökar.
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum