Lidls julskinka topptestas när SvD testar julbordsfavoriten
I ett nytt test av Svenska Dagbladet testades och betygsattes tio julskinkor. Lidl Sveriges premiumjulskinka från Svea Lantkött kammade hem en andraplacering i testet med 5 av 6 poäng. ”Både smak och textur ger ett positivt intryck och julskinkan hamnar högt upp på pallen i detta test” lyder en del av motiveringen.

För tolfte året i rad rankar svenskarna julskinkan som det allra viktigaste på julbordet, enligt Livsmedelsföretagens julmatsundersökning 2024. I ett nytt test där Svenska Dagbladet lät en panel i åldrarna 16-83 år kora årets bästa julskinka testades tio olika sorter och Lidls skinka från Svea lantkött premiumjulskinka kammade hem en andraplacering.
-Med fortsatt fokus på kvalitet och svenskt ursprung är vi stolta över den här topplaceringen från Svenska Dagbladet. Hos oss finns allt för julbordet, naturligtvis av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Svea Lantkött färdigkokt julskinka premium kostar 149 kr/kg.
Omdöme:
Här har vi en klassisk och saftig skinka med en fin fettkappa. När panelen sätter tänderna i skinkan leder det till beskrivningar som ”mild och mjäll” och ”härligt saftig med balanserad sälta”. Både smak och textur ger ett positivt intryck och julskinkan hamnar högt upp på pallen i detta test.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum