Har Italiens största casanova barn i Sverige?
I 40 år har det funnits en hemlighet bland svenska kvinnor. Den handlar om den italienska älskaren Maurizio Zanfanti i Rimini. Genom åren förförde han tusentals kvinnor. Men fick han någonsin några svenska barn? Hela serien släpps på annandag jul, den 26 december.

På 1980-talet spreds ett rykte bland unga svenska kvinnor: Om man ville festa och ha roligt, då var det Rimini i Italien som gällde. Under sommaren anlände nya busslaster med turister nästan varje dag. För många av de svenska kvinnorna som besökte Rimini var det första gången de var utomlands.
Nu väljer några av dem att berätta om sina minnen i SvD:s nya dokumentärserie “Romeo från Rimini”:
– Det var ju en frihet att komma dit, man kunde släppa allt hemma. Här har man ju sin roll på något sätt, säger Carina från Örebro, en av kvinnorna som medverkar i dokumentären.
De italienska männen var förtjusta i de svenska kvinnorna. Och i synnerhet en man var närmast besatt. För besökte man Rimini gick det inte att missa Maurizio Zanfanti, eller Zanza som han också kallades. Den italienska casanovan syntes överallt. Han var inkastare på de mest populära klubbarna – och han hade ett särskilt gott öga till svenska kvinnor.
– Det var en vän till mig som först berättade om Rimini. Hon sa att det var som att gå runt i ruinerna av ett semesterparadis. När jag sen fick höra om Zanza, Italiens största casanova, hans koppling till Sverige och alla rykten som omgärdade honom började jag undersöka om det fanns kvinnor i Sverige som ville berätta. Och jag blev översköljd av deras berättelser och minnen, säger reporter Mårten Paridon Pettersson.
Under några febriga år var Rimini ett paradis för den som sökte äventyr, kärlek och disco. Men sommaren 1989 drabbades staden av en katastrof. Det turkosa havet blev plötsligt brunt och illaluktande. Turisterna slutade att komma. Och Zanza fick flera brev från Sverige.
Det var kvinnor som ville att han skulle göra faderskapstest.
– Vi blev förstås väldigt nyfikna på barnryktena som omgärdade Zanza. De ville vi gå till botten med. Dessutom har vi försökt fånga den speciella stämning som präglade Rimini under den här tiden. På många sätt var det en frizon, som en kvinnlig version av “Sällskapsresan”, säger Björn Barr, dokumentärredaktör på SvD.
Blenda är poddformatet där SvD släpper fristående dokumentärer i serieform. Bland de tidigare avsnitten finns “Hallå, det är Olof K”, en dokumentär om svensken Olof K Gustafsson som sitter i spanskt fängelse, ”Husmardrömmar”, en granskning av hur ett 80-tal svenskar lockades att investera i hus i Cleveland, USA och ”De dömda vrakdykarna” där SvD träffade dykarna som pekades ut som Sveriges värsta vrakplundrare.
Den nya serien ”Romeo från Rimini” är samproducerad av Mårten Paridon Petterson och Daniel Persson Mora. Den består av två avsnitt som släpps den 26 december.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mårten Paridon Pettersson, reporter. Telefon: 073-560 53 94. E-post: marten.paridon@gmail.com.
Björn Barr, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 073-655 87 87. E-post: bjorn.barr@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
Tommy Sundvall får Aftonbladets litteraturpris27.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Serieromanförfattaren Tommy Sundvall tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2024 för sin bok ”Folkbokförd i rännstenen”. För första gången i prisets historia går det till en serieroman.
Schibsted Media gör förändringar i koncernledningen26.3.2025 11:00:03 CET | Pressmeddelande
Gustaf Eriksson och Christian Haneborg går in i Schibsted Medias koncernledning, medan Per Håkon Fasting övergår till en strategisk roll inom koncernen.
Viktor Ander ny redaktionschef på SvD26.3.2025 09:43:57 CET | Pressmeddelande
Viktor Ander blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Erik Hedtjärn. – SvD är Sveriges i särklass bästa mediearbetsgivare, med en lång historia av ett lyhört ledarskap som verkligen sticker ut i branschen. Att få vara med och bidra till den traditionen känns otroligt hedrande och roligt.
Sportbladet storsatsar på Allsvenskan24.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Allsvenskan är snart tillbaka – och Sportbladet storsatsar för att ge läsarna den bästa bevakningen av Sveriges högsta fotbollsserie. – Vi ser att Allsvenskan engagerar våra användare mer än någonsin. Därför skruvar vi nu upp vår bevakning ytterligare, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum