Har Italiens största casanova barn i Sverige?
I 40 år har det funnits en hemlighet bland svenska kvinnor. Den handlar om den italienska älskaren Maurizio Zanfanti i Rimini. Genom åren förförde han tusentals kvinnor. Men fick han någonsin några svenska barn? Hela serien släpps på annandag jul, den 26 december.
På 1980-talet spreds ett rykte bland unga svenska kvinnor: Om man ville festa och ha roligt, då var det Rimini i Italien som gällde. Under sommaren anlände nya busslaster med turister nästan varje dag. För många av de svenska kvinnorna som besökte Rimini var det första gången de var utomlands.
Nu väljer några av dem att berätta om sina minnen i SvD:s nya dokumentärserie “Romeo från Rimini”:
– Det var ju en frihet att komma dit, man kunde släppa allt hemma. Här har man ju sin roll på något sätt, säger Carina från Örebro, en av kvinnorna som medverkar i dokumentären.
De italienska männen var förtjusta i de svenska kvinnorna. Och i synnerhet en man var närmast besatt. För besökte man Rimini gick det inte att missa Maurizio Zanfanti, eller Zanza som han också kallades. Den italienska casanovan syntes överallt. Han var inkastare på de mest populära klubbarna – och han hade ett särskilt gott öga till svenska kvinnor.
– Det var en vän till mig som först berättade om Rimini. Hon sa att det var som att gå runt i ruinerna av ett semesterparadis. När jag sen fick höra om Zanza, Italiens största casanova, hans koppling till Sverige och alla rykten som omgärdade honom började jag undersöka om det fanns kvinnor i Sverige som ville berätta. Och jag blev översköljd av deras berättelser och minnen, säger reporter Mårten Paridon Pettersson.
Under några febriga år var Rimini ett paradis för den som sökte äventyr, kärlek och disco. Men sommaren 1989 drabbades staden av en katastrof. Det turkosa havet blev plötsligt brunt och illaluktande. Turisterna slutade att komma. Och Zanza fick flera brev från Sverige.
Det var kvinnor som ville att han skulle göra faderskapstest.
– Vi blev förstås väldigt nyfikna på barnryktena som omgärdade Zanza. De ville vi gå till botten med. Dessutom har vi försökt fånga den speciella stämning som präglade Rimini under den här tiden. På många sätt var det en frizon, som en kvinnlig version av “Sällskapsresan”, säger Björn Barr, dokumentärredaktör på SvD.
Blenda är poddformatet där SvD släpper fristående dokumentärer i serieform. Bland de tidigare avsnitten finns “Hallå, det är Olof K”, en dokumentär om svensken Olof K Gustafsson som sitter i spanskt fängelse, ”Husmardrömmar”, en granskning av hur ett 80-tal svenskar lockades att investera i hus i Cleveland, USA och ”De dömda vrakdykarna” där SvD träffade dykarna som pekades ut som Sveriges värsta vrakplundrare.
Den nya serien ”Romeo från Rimini” är samproducerad av Mårten Paridon Petterson och Daniel Persson Mora. Den består av två avsnitt som släpps den 26 december.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mårten Paridon Pettersson, reporter. Telefon: 073-560 53 94. E-post: marten.paridon@gmail.com.
Björn Barr, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 073-655 87 87. E-post: bjorn.barr@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden13.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef. – Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum