Har Italiens största casanova barn i Sverige?
I 40 år har det funnits en hemlighet bland svenska kvinnor. Den handlar om den italienska älskaren Maurizio Zanfanti i Rimini. Genom åren förförde han tusentals kvinnor. Men fick han någonsin några svenska barn? Hela serien släpps på annandag jul, den 26 december.

På 1980-talet spreds ett rykte bland unga svenska kvinnor: Om man ville festa och ha roligt, då var det Rimini i Italien som gällde. Under sommaren anlände nya busslaster med turister nästan varje dag. För många av de svenska kvinnorna som besökte Rimini var det första gången de var utomlands.
Nu väljer några av dem att berätta om sina minnen i SvD:s nya dokumentärserie “Romeo från Rimini”:
– Det var ju en frihet att komma dit, man kunde släppa allt hemma. Här har man ju sin roll på något sätt, säger Carina från Örebro, en av kvinnorna som medverkar i dokumentären.
De italienska männen var förtjusta i de svenska kvinnorna. Och i synnerhet en man var närmast besatt. För besökte man Rimini gick det inte att missa Maurizio Zanfanti, eller Zanza som han också kallades. Den italienska casanovan syntes överallt. Han var inkastare på de mest populära klubbarna – och han hade ett särskilt gott öga till svenska kvinnor.
– Det var en vän till mig som först berättade om Rimini. Hon sa att det var som att gå runt i ruinerna av ett semesterparadis. När jag sen fick höra om Zanza, Italiens största casanova, hans koppling till Sverige och alla rykten som omgärdade honom började jag undersöka om det fanns kvinnor i Sverige som ville berätta. Och jag blev översköljd av deras berättelser och minnen, säger reporter Mårten Paridon Pettersson.
Under några febriga år var Rimini ett paradis för den som sökte äventyr, kärlek och disco. Men sommaren 1989 drabbades staden av en katastrof. Det turkosa havet blev plötsligt brunt och illaluktande. Turisterna slutade att komma. Och Zanza fick flera brev från Sverige.
Det var kvinnor som ville att han skulle göra faderskapstest.
– Vi blev förstås väldigt nyfikna på barnryktena som omgärdade Zanza. De ville vi gå till botten med. Dessutom har vi försökt fånga den speciella stämning som präglade Rimini under den här tiden. På många sätt var det en frizon, som en kvinnlig version av “Sällskapsresan”, säger Björn Barr, dokumentärredaktör på SvD.
Blenda är poddformatet där SvD släpper fristående dokumentärer i serieform. Bland de tidigare avsnitten finns “Hallå, det är Olof K”, en dokumentär om svensken Olof K Gustafsson som sitter i spanskt fängelse, ”Husmardrömmar”, en granskning av hur ett 80-tal svenskar lockades att investera i hus i Cleveland, USA och ”De dömda vrakdykarna” där SvD träffade dykarna som pekades ut som Sveriges värsta vrakplundrare.
Den nya serien ”Romeo från Rimini” är samproducerad av Mårten Paridon Petterson och Daniel Persson Mora. Den består av två avsnitt som släpps den 26 december.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mårten Paridon Pettersson, reporter. Telefon: 073-560 53 94. E-post: marten.paridon@gmail.com.
Björn Barr, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 073-655 87 87. E-post: bjorn.barr@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum