Ny studie: Få effekt på annonsen i den digitala djungeln
Visste du att du bara har två sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet i den digitala djungeln? De första ögonblicken är därför avgörande om en annons ska fungera i en digital miljö. En ny studie visar nu hur annonsörer, genom skräddarsydda strategier, kan maximera effekten av digital annonsering.

Studien, som tagits fram av Schibsted tillsammans med Erik Modig, som också är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research, har fått namnet Schibsted Effect Study och är en uppföljning till förra årets studie, Schibsted Attention Study, som visar betydelsen av varumärkesplattform och design för att driva effekt i digitala kanaler.
Årets Schibsted Effect Study visar att skräddarsydda metoder, anpassade efter varje varumärkes unika förutsättningar, kan maximera både uppmärksamhet och effekt i digital annonsering – om de används rätt.
– Många varumärken fokuserar på kortsiktiga taktiska insatser, men det snarare försämrar synlighet och tillgänglighet för konsumenterna. Vi ser nu att nyckeln till framgång är att över tid bygga starka, tydliga varumärken som ökar både synlighet och mental tillgänglighet och göra det utifrån varje enskilt varumärkes specifika förutsättningar. Det är avgörande för att bli det självklara förstahandsvalet, säger Karolina Nilvang, Research & Insight Manager på Schibsted.
Under 2024 har Schibsted samarbetat med tio annonsörer inom tio olika branschkategorier. Annonsörerna har haft två kampanjer vardera i Schibsteds nätverk. Kampanjerna har sedan analyserats med teknisk kampanjmätning, attentionmätning och effektmätning.
Flera lärdomar kan dras från studien, tre av dem är:
-
Tydliga varumärkeselement: Effektiva annonser behöver tydliga, distinkta varumärkeselement (brand assets) för att maximera igenkänning på kort tid, exempelvis färger, logotyper, slogans och grafiska element som skapar igenkänning och underlätta för kunderna att snabbt koppla annonsen till varumärket.
-
Konsekvent design: Enhetlighet i design och budskap är avgörande för att höja observation och koppling till varumärket.
-
Långsiktigt arbete: Utvecklingen av varumärkesidentitet kräver långsiktigt arbete, men ger över tid ökad synlighet och mental tillgänglighet.
– En annan viktig lärdom från vårt arbete är att även små justeringar kan skapa stora effekter – om de görs med utgångspunkt i data, insikter och ett tydligt syfte. Det är ofta i de små detaljerna som de stora resultaten föds, säger Karolina Nilvang.
Erik Modig har varit med i arbetet med att ta fram studien:
– Studien adderar viktig kunskap om hur annonsering i digitala kanaler fungerar. Många företag kan öka effekten av sin annonsering om de följer slutsatserna. Den korta tiden kunder ser på annonser gör att företag behöver vara mycket tydliga. Det är ofta svårt för företag att acceptera att de behöver vara så enkla i sitt budskap. Att ta ett tydligt utifrån och in perspektiv på ens annonser är alltid viktigt, säger Erik Modig.
Schibsted Effect Study lanseras våren 2025. Den finns redan nu att ladda ner som förhandsversion på https://schibstedforbusiness.se/rapporter/schibsted-effect-study-short-version/.
Här är de deltagande varumärkena:
SAS
Dina Försäkringar
Pågen
Skellefteå Kraft
Audi
Electrolux
Hertz
Cubus
Unionen
Nordnet
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Media. E-post: karolina.nilvang@schibsted.com.
Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research. E-post: erik.modig@hhs.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum