Ny studie: Få effekt på annonsen i den digitala djungeln
Visste du att du bara har två sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet i den digitala djungeln? De första ögonblicken är därför avgörande om en annons ska fungera i en digital miljö. En ny studie visar nu hur annonsörer, genom skräddarsydda strategier, kan maximera effekten av digital annonsering.

Studien, som tagits fram av Schibsted tillsammans med Erik Modig, som också är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research, har fått namnet Schibsted Effect Study och är en uppföljning till förra årets studie, Schibsted Attention Study, som visar betydelsen av varumärkesplattform och design för att driva effekt i digitala kanaler.
Årets Schibsted Effect Study visar att skräddarsydda metoder, anpassade efter varje varumärkes unika förutsättningar, kan maximera både uppmärksamhet och effekt i digital annonsering – om de används rätt.
– Många varumärken fokuserar på kortsiktiga taktiska insatser, men det snarare försämrar synlighet och tillgänglighet för konsumenterna. Vi ser nu att nyckeln till framgång är att över tid bygga starka, tydliga varumärken som ökar både synlighet och mental tillgänglighet och göra det utifrån varje enskilt varumärkes specifika förutsättningar. Det är avgörande för att bli det självklara förstahandsvalet, säger Karolina Nilvang, Research & Insight Manager på Schibsted.
Under 2024 har Schibsted samarbetat med tio annonsörer inom tio olika branschkategorier. Annonsörerna har haft två kampanjer vardera i Schibsteds nätverk. Kampanjerna har sedan analyserats med teknisk kampanjmätning, attentionmätning och effektmätning.
Flera lärdomar kan dras från studien, tre av dem är:
-
Tydliga varumärkeselement: Effektiva annonser behöver tydliga, distinkta varumärkeselement (brand assets) för att maximera igenkänning på kort tid, exempelvis färger, logotyper, slogans och grafiska element som skapar igenkänning och underlätta för kunderna att snabbt koppla annonsen till varumärket.
-
Konsekvent design: Enhetlighet i design och budskap är avgörande för att höja observation och koppling till varumärket.
-
Långsiktigt arbete: Utvecklingen av varumärkesidentitet kräver långsiktigt arbete, men ger över tid ökad synlighet och mental tillgänglighet.
– En annan viktig lärdom från vårt arbete är att även små justeringar kan skapa stora effekter – om de görs med utgångspunkt i data, insikter och ett tydligt syfte. Det är ofta i de små detaljerna som de stora resultaten föds, säger Karolina Nilvang.
Erik Modig har varit med i arbetet med att ta fram studien:
– Studien adderar viktig kunskap om hur annonsering i digitala kanaler fungerar. Många företag kan öka effekten av sin annonsering om de följer slutsatserna. Den korta tiden kunder ser på annonser gör att företag behöver vara mycket tydliga. Det är ofta svårt för företag att acceptera att de behöver vara så enkla i sitt budskap. Att ta ett tydligt utifrån och in perspektiv på ens annonser är alltid viktigt, säger Erik Modig.
Schibsted Effect Study lanseras våren 2025. Den finns redan nu att ladda ner som förhandsversion på https://schibstedforbusiness.se/rapporter/schibsted-effect-study-short-version/.
Här är de deltagande varumärkena:
SAS
Dina Försäkringar
Pågen
Skellefteå Kraft
Audi
Electrolux
Hertz
Cubus
Unionen
Nordnet
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Media. E-post: karolina.nilvang@schibsted.com.
Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research. E-post: erik.modig@hhs.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav22.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik8.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024. – Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum