Närmare varannan svensk har känt oro för andedräkten – Cloetta Sverige introducerar mintpastillen Mynthon Zip Mint för omedelbar effekt
Önskan om en fräsch andedräkt är åldersöverskridande, och oro kopplat till dålig andedräkt uppstår framför allt i sociala situationer där vi umgås med andra. Detta framkommer i en färsk undersökning framtagen av Kantar Media på uppdrag av Cloetta Sverige. Därför är Cloetta Sverige extra glada över att introducera den sockerfria mintpastillen Mynthon Zip Mints, i smakerna Mint och Salmiac, på den svenska marknaden. Mynthon är sedan tidigare en stor favorit bland konsumenter i Finland, och från och med vecka 7 2025 kommer pastillen även finnas tillgänglig i Sverige.

Närmare varannan svensk (44 procent) har någon gång upplevt oro kopplat till sin andedräkt. Mest oroar vi oss i sociala sammanhang, där mer en av tre (33 procent) känner oro på jobbet och närmare var tredje person (27 procent) tänker extra på andedräkten när de umgås med vänner. Hela 85 procent tycker även att det är utmanande att prata med andra om dålig andedräkt.
Med lanseringen av Mynthon Zip Mints är Cloetta Sverige därför extra glada över att kunna presentera omedelbart uppfräschande och sockerfria mintpastiller i en smidig förpackning. Mintpastillerna ger en snabb effekt och kommer i de populära smakerna Mint och Salmiac. Mynthon har sedan länge varit ett uppskattat val av finska konsumenter, och från och med vecka 7 2025 kommer produkterna även finnas på butikshyllorna hos utvalda återförsäljare i Sverige.
Mynthon Zip Mints har skapats speciellt för att med en liten diskret mintpastill kunna erbjuda en känsla av långvarig friskhet och fräschhet utan att ge avkall på de goda och balanserade smakerna.
- Undersökningen som vi tagit fram bekräftar att många tycker att det är jobbigt att prata om dålig andedräkt samtidigt som tre av fyra anser att dålig andedräkt är något som kan påverka sociala situationer negativt. Givet detta är vi således väldigt glada att nu kunna erbjuda en lösning med omedelbar uppfräschande effekt och goda smaker med vårt nya koncept Mynthon Zip Mints, säger Fia Rasmusson, Brand Manager i Sverige.
Närmare varannan svensk har någon gång upplevt besvär med sin andedräkt (45 procent), och att det är svårt att prata med andra om dålig andedräkt kan även komma att skapa dilemman i jakten på kärleken. Undersökningsresultaten från Kantar Medias Sifopanel påvisade även att mer än varannan svensk (54 procent) upplever att dålig andedräkt kan komma att påverka en relation med en potentiell partner negativt. Unga kvinnor, i åldrarna 18–35 oroar sig allra mest för sin andedräkt (65 procent), och närmare en av tre oroar sig i samband med att det ska gå på dejt (26 procent). I dessa fall utgör mintpastiller ett bra alternativt till tuggummi, då de enkelt kan konsumeras utan att det märks och enkelt kan tas med på språng.
Mynthon Zip Mints från Cloetta finns i butikerna från och med vecka 7 2025. De lanseras i en ask om 30g med ett rekommenderat konsumentpris från 22,90 SEK.
Mer information:
Vill du veta mer om nyheten Mynthon Zip Mints är du välkommen att kontakta fia.rasmusson@cloetta.se, Brand Manager, Cloetta eller besök www.cloetta.se.
Journalist/skribent och intresserad av smakprov?
Varmt välkommen att kontakta sofi.viebke@cloetta.se, Communication Project Manager, Cloetta.
Om undersökningen: Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 8–11 november 2024. Totalt intervjuades 1100 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Kontakter
Sofi ViebkeCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:0730 80 03 23sofi.viebke@cloetta.seBilder
Om oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget6.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




