Närmare varannan svensk har känt oro för andedräkten – Cloetta Sverige introducerar mintpastillen Mynthon Zip Mint för omedelbar effekt
Önskan om en fräsch andedräkt är åldersöverskridande, och oro kopplat till dålig andedräkt uppstår framför allt i sociala situationer där vi umgås med andra. Detta framkommer i en färsk undersökning framtagen av Kantar Media på uppdrag av Cloetta Sverige. Därför är Cloetta Sverige extra glada över att introducera den sockerfria mintpastillen Mynthon Zip Mints, i smakerna Mint och Salmiac, på den svenska marknaden. Mynthon är sedan tidigare en stor favorit bland konsumenter i Finland, och från och med vecka 7 2025 kommer pastillen även finnas tillgänglig i Sverige.

Närmare varannan svensk (44 procent) har någon gång upplevt oro kopplat till sin andedräkt. Mest oroar vi oss i sociala sammanhang, där mer en av tre (33 procent) känner oro på jobbet och närmare var tredje person (27 procent) tänker extra på andedräkten när de umgås med vänner. Hela 85 procent tycker även att det är utmanande att prata med andra om dålig andedräkt.
Med lanseringen av Mynthon Zip Mints är Cloetta Sverige därför extra glada över att kunna presentera omedelbart uppfräschande och sockerfria mintpastiller i en smidig förpackning. Mintpastillerna ger en snabb effekt och kommer i de populära smakerna Mint och Salmiac. Mynthon har sedan länge varit ett uppskattat val av finska konsumenter, och från och med vecka 7 2025 kommer produkterna även finnas på butikshyllorna hos utvalda återförsäljare i Sverige.
Mynthon Zip Mints har skapats speciellt för att med en liten diskret mintpastill kunna erbjuda en känsla av långvarig friskhet och fräschhet utan att ge avkall på de goda och balanserade smakerna.
- Undersökningen som vi tagit fram bekräftar att många tycker att det är jobbigt att prata om dålig andedräkt samtidigt som tre av fyra anser att dålig andedräkt är något som kan påverka sociala situationer negativt. Givet detta är vi således väldigt glada att nu kunna erbjuda en lösning med omedelbar uppfräschande effekt och goda smaker med vårt nya koncept Mynthon Zip Mints, säger Fia Rasmusson, Brand Manager i Sverige.
Närmare varannan svensk har någon gång upplevt besvär med sin andedräkt (45 procent), och att det är svårt att prata med andra om dålig andedräkt kan även komma att skapa dilemman i jakten på kärleken. Undersökningsresultaten från Kantar Medias Sifopanel påvisade även att mer än varannan svensk (54 procent) upplever att dålig andedräkt kan komma att påverka en relation med en potentiell partner negativt. Unga kvinnor, i åldrarna 18–35 oroar sig allra mest för sin andedräkt (65 procent), och närmare en av tre oroar sig i samband med att det ska gå på dejt (26 procent). I dessa fall utgör mintpastiller ett bra alternativt till tuggummi, då de enkelt kan konsumeras utan att det märks och enkelt kan tas med på språng.
Mynthon Zip Mints från Cloetta finns i butikerna från och med vecka 7 2025. De lanseras i en ask om 30g med ett rekommenderat konsumentpris från 22,90 SEK.
Mer information:
Vill du veta mer om nyheten Mynthon Zip Mints är du välkommen att kontakta fia.rasmusson@cloetta.se, Brand Manager, Cloetta eller besök www.cloetta.se.
Journalist/skribent och intresserad av smakprov?
Varmt välkommen att kontakta sofi.viebke@cloetta.se, Communication Project Manager, Cloetta.
Om undersökningen: Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 8–11 november 2024. Totalt intervjuades 1100 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Kontakter
Sofi ViebkeCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:0730 80 03 23sofi.viebke@cloetta.seBilder
Om oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Ahlgrens bilar Syrlig Frukt – en klassiker i smakrik nytappning!6.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
År 1953 ville Ahlgrens godisfabrik i Gävle tillverka marshmallows, men resultatet blev inte som de hade tänkt sig. Istället blev det skumgodisbitar som liknade bilar och smakade fantastiskt gott. Därmed var Ahlgrens bilar – Sveriges mest köpta bil född! Nu, 72 år senare, presenterar Ahlgrens bilar sin senaste familjemedlem – Syrlig Frukt.
Visa uppskattning med nya Gott & Blandat With love från Malaco!6.2.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en perfekt mix av kärleksfulla och smakrika godisbitar i gåvoförpackning – en fin present att ge till någon som förtjänar lite extra uppskattning.
Vårnyheterna från CandyKing är här – nu lanseras nio nya lösgodisbitar!6.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Väntan är äntligen över, nu lanserar CandyKing hela nio nya godisbitar och bland vårens nyheter kan tre bitar exklusivt plockas hos CandyKing: Sura Cola-Mango-flaskor, Cookie Dough Fudge och Djungelvrålklubban! Nyheterna finns att hitta i butik från och med vecka 7.
Malaco med Gott & Blandat fortsätter som stolt samarbetspartner när Melodifestivalturnén 2025 drar igång!30.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Malaco Gott & Blandat lanserades år 1979 och blev snabbt en godisfavorit som uppskattas av hela familjen. Idag är Gott & Blandat en av Malacos mest populära produkter, och hela Sveriges favoritgodisblandning.
Bo som idolerna i det nyöppnade Pollyrummet21.10.2024 13:08:43 CEST | Pressmeddelande
Den ikoniska favoriten Polly är huvudsponsor av Idol 2024 och inviger nu ett helt eget Pollyrum på Idolhotellet Amaranten i Stockholm. I höst ges både influencers och konsumenter chansen att kliva in i Pollys quirky universum för en unik upplevelse med övernattning och tillgång till hela Pollys goda sortiment i det specialdesignade dubbelrummet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum