Porsche

Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S

Dela

Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.

Porsche återlanserar 911 Carrera S. Inom Carrera-modellserien överbryggar den klyftan mellan 911 Carrera och den ännu mer prestandainriktade 911 Carrera GTS. Drivlinan har förbättrats avsevärt och når nu prestandanivåer som tidigare var förbehållna 911 Carrera GTS av föregående generation. Dessutom gör en utökad lista med standardutrustning och betydligt fler anpassningsmöjligheter jämfört med 911 Carrera modellen till en attraktiv ny medlem i Carrera-familjen. Nya 911 Carrera S erbjuds både som coupé och cabriolet. 

Den ikoniska 3,0 liter stora sexcylindriga boxermotorn med biturbo har genomgått en grundlig uppgradering för användning i nya 911 Carrera S. Resultatet är en avsevärd ökning av effekten samtidigt som utsläppen minskar. Effekten på 353 kW (480 hk) och vridmomentet på 530 Nm innebär en ökning med 22 kW (30 hk) jämfört med föregångaren. För att uppnå denna ökade prestanda och effektivitet har Porsche bland annat monterat nya turboaggregat och optimerat laddluftskylningen på ett omfattande sätt. Den nya sportbilen bygger nu på den tidigare generationens 911 Turbo-modeller. Carrera S accelererar från 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder och når en topphastighet på 308 km/h. En åttaväxlad dubbelkopplingsväxellåda (PDK) överför kraften till hjulen.

Omfattande lista över grundutrustning, exklusiva tillval

Porsche har avsevärt uppgraderat standardutrustningen i Carrera S, vilket inkluderar 20”/21”-fälgar i Carrera S-design, sportavgassystem med silverfärgade ändrör och Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), ett tillval som inte erbjuds till Carrera-modellen. Det nya bromssystemet höjer kördynamiken avsevärt. Systemet, som är bekant från 911 Carrera GTS och levereras som standard med röda bromsok och bromsskivor på 408 millimeter fram och 380 mm bak, ger enastående retardationsvärden. Fler prestandahöjande alternativ finns tillgängliga. Som tillval kan Porsche erbjuda det beprövade bromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) och PASM-sportchassit, som har sänkts med 10 millimeter i kombination med bakhjulsstyrning. Dämparhydrauliken har optimerats jämfört med föregångaren och ger ännu bättre köregenskaper med ökad precision och förfinad respons. Styrningen i kombination med bakaxelstyrningen är mer direkt och framaxelkinematiken har anpassats. Det ger ännu smidigare och mer direkta köregenskaper samtidigt som stabiliteten ökar avsevärt i höga hastigheter.

Elegant interiör

De höga kraven på kvalitet och exklusivitet hos Carrera S är lika tydliga i kupén. Läderpaket i svart ingår som standard. Sätena, nackskydden, instrumentpanelen, dörrpanelerna och baksätet (tillval för coupén) är klädda i mjukt läder. Precis som på de andra Carrera-modellerna kan de fällbara baksätena fås utan extra kostnad som ett alternativ till standardutförandet med två säten. Cabrioleten är standardutrustad med baksätessystem.

Som tillval finns även en ännu mer omfattande läderklädsel som täcker stora delar av interiören,  inklusive handskfackslucka, klädselpaneler för dörrar och stolsbaksidor. På begäran kan Porsche lägga till kontrastsömmar i Crayon. Carrera S drar genomgående nytta av den uppgraderade standardutrustningen som finns i hela modellserien. Här ingår bland annat Matrix LED-strålkastare och en trådlös smartphoneladdare. Tillvalen inkluderar ett lyftsystem för framaxeln, de innovativa HD-Matrix LED-strålkastarna och Sport Chrono-paketet inklusive Porsche Track Precision-appen, som är idealisk för körning på racerbana.

Nya 911 Carrera S kan beställas nu som antingen coupé eller cabriolet, båda med bakhjulsdrift. Priserna inklusive moms börjar på 1 630 000 kronor för 911 Carrera S och 1 780 000 kronor för 911 Carrera S Cabriolet. 

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

911 Carrera S (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,9 – 10,3 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 246 – 233 g/km

911 Carrera S Cabriolet (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,8 – 10,5 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 244 – 238 g/km

 

Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.

Kontakter

Bilder

Nya Porsche 911 Carrera S
Nya Porsche 911 Carrera S
Ladda ned bild
Nya 911 Carrera S lanseras både som coupé och cabriolet.
Nya 911 Carrera S lanseras både som coupé och cabriolet.
Ladda ned bild
Nya Porsche 911 Carrera S
Nya Porsche 911 Carrera S
Ladda ned bild
Nya Porsche 911 Carrera S
Nya Porsche 911 Carrera S
Ladda ned bild
Nya Porsche 911 Carrera S
Nya Porsche 911 Carrera S
Ladda ned bild
Nya Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Nya Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Ladda ned bild
Nya Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Nya Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Ladda ned bild
De höga kraven på kvalitet och exklusivitet hos nya 911 Carrera S är lika tydliga i kupén. Läderpaket i svart ingår som standard. Som tillval finns även en ännu mer omfattande läderklädsel som täcker stora delar av interiören, inklusive handskfackslucka, klädselpaneler för dörrar och stolsbaksidor.
De höga kraven på kvalitet och exklusivitet hos nya 911 Carrera S är lika tydliga i kupén. Läderpaket i svart ingår som standard. Som tillval finns även en ännu mer omfattande läderklädsel som täcker stora delar av interiören, inklusive handskfackslucka, klädselpaneler för dörrar och stolsbaksidor.
Ladda ned bild

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia påbörjar sin 22:a säsong – jakten på årets SM-guld i banracing för GT-bilar är därmed igång!6.5.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skandinaviens ledande racingmästerskap inleder sin 22:a säsong den 9 – 10 maj med sedvanlig premiär på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Med ett starkt startfält kryddat med såväl nya som återvändande namn är det upplagt för en spännande säsong för svenska racingfans. Porsche-entusiaster som älskar racing kan liksom tidigare se fram emot Sportscar Together Day vid samtliga svenska tävlingshelger.

16-åriga Alexia Danielsson är Race Apprentice 2025. Tävlar i säsongspremiären av Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Scandinavian Raceway i Anderstorp.5.5.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche Sverige och erfarna racing- och rallycrossföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt för att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Det står nu klart att 16-åriga Alexia Danielsson kör säsongspremiären av Porsche Sprint Challenge Scandinavia i en 500 hk stark tävlingsbil från Porsche.

Porsche 911 Spirit 70 – en unik känsla av frihet och livsglädje23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche presenterar 911 Spirit 70, en cabriolet i begränsad upplaga om 1 500 exemplar med exklusiv lack ”Olive Neo”, historiskt inspirerad dekor och interiör med det legendariska Pasha-mönstret. Samlarobjektet, som förkroppsligar essensen av 1970-talet och början av 1980-talet, är skapat inom ramen för Heritage Design-strategin och är den tredje 911-modellen där Porsche återupplivar en era med hjälp av ikoniska designelement från historiska modeller. Den tekniska utgångspunkten för 911 Spirit 70 är nya 911 Carrera GTS Cabriolet med en prestandahybriddrivlina bestående av en kombination av högvoltssystem, eTurbo, elmotor inbyggd i PDK-växellådan samt en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Maximalt levererar det effektiva systemet en effekt på 541 hk och 610 Nm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye