Så får nya varumärken fäste på internationella marknader
Hur kan företag lyckas med lanseringen av nya varumärken och produkter i olika länder? Färsk forskning från Högskolan i Halmstad kartlägger de knepiga utmaningarna som möter life science-företag när de vill expandera internationellt.
Att lansera ett nytt varumärke eller en ny produkt internationellt är en utmaning. Det räcker inte med ett bra erbjudande – företag måste också vinna legitimitet och acceptans hos olika intressenter. Manoella Antonieta Ramos, vid Högskolan i Halmstad, har i sin avhandling djupdykt i de komplexa mekanismer som avgör framgången för internationella lanseringar, med särskilt fokus på life science-branschen.
– Mitt mål har varit att bygga broar mellan akademisk forskning och praktiska industritillämpningar, säger Manoella Antonieta Ramos.
Skilda utmaningar i olika delar av världen
Ett av de mest överraskande resultaten är hur lanseringen av nya varumärken skiljer sig åt i industriländer och tillväxtländer. I industriländer handlar utmaningarna främst om intern legitimitet – att få de egna medarbetarna att acceptera förändringen.
– På utvecklade marknader är den största utmaningen ofta medarbetarnas interna motstånd och känslomässiga koppling till befintliga varumärken, säger Manoella Antonieta Ramos.
Detta interna motstånd kan ta sig uttryck på olika sätt. Medarbetare kan känna stark lojalitet till etablerade varumärken och vara skeptiska till förändringar. Nya satsningar kan upplevas som ett hot mot det bekanta och invanda. Därför krävs inkluderande insatser som skapar förståelse och förankring för de nya strategiska valen.
I tillväxtländer ser situationen annorlunda ut. Här är den externa legitimiteten den stora utmaningen, med problem som oreglerade marknader, regulatoriska hinder och låg varumärkeskännedom. Företag behöver här använda strategier som att utnyttja lokala berättelser och involvera experter.
Skräddarsydda strategier är avgörande
Forskningen visar också att olika intressenter har olika perspektiv. Medan intressenter på strategisk nivå fokuserar mer på funktionella aspekter som varumärkeskännedom och produktnytta, värdesätter intressenter på operativ nivå symboliska element som varumärkesimage och emotionell resonans.
Detta innebär att företag måste utveckla anpassade strategier som tilltalar olika grupper på olika sätt. En strategi som fungerar för styrelserummet kanske inte alls passar i produktionen.
Internationellt forskningsinitiativ
Manoella Antonieta Ramos forskning gjordes som en del av LNETN-projektet, ett internationellt forskningsinitiativ som finansieras av Marie Skłodowska-Curie Grant. Projektet gav stöd till 15 doktorander vid fyra universitet och involverade flera företag. Som en del av detta initiativ tillbringade Manoella Antonieta Ramos också tid i Skottland och Finland.
– Det var ett fantastiskt projekt som gav oss många möjligheter till samarbete och professionell utveckling, säger Manoella Antonieta Ramos.
Det internationella utbytet gav Manoella Antonieta Ramos unika insikter i olika marknadskontexter och forskningsstrategier i flera länder:
– Just nu ser jag fram emot att se hur min forskning kan bidra till verkliga förändringar i hur företag tänker kring internationella lanseringar. Min forskning visar att det inte finns någon universell lösning – varje marknad kräver sin egen strategi.
Nyckelord
Kontakter
Manoella Antonieta RamosDoktorand i innovationsvetenskap
Tel:076-068 78 73manoella.ramos@hh.seLovisa EssungerKommunikatör
Tel:070-634 09 53lovisa.essunger@hh.seBilder
Länkar
Om Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00
https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Carl Bennet storsatsar på postdoktorer i humaniora vid Högskolan i Halmstad16.12.2024 08:21:59 CET | Pressmeddelande
Företagsledaren Carl Bennet finansierar via sitt företag Carl Bennet AB tre postdoktorsanställningar i humaniora vid Högskolan i Halmstad. Syftet är att öppna nya karriärvägar för humanister både inom akademin och inom privat och offentlig sektor. Satsningen går i linje med den värdering av humanistisk kunskap som Carl Bennet ger uttryck för.
Fysiklärare och team i socialt arbete prisas på Högskolan i Halmstad19.11.2024 09:22:47 CET | Pressmeddelande
I fredags, under firandet av akademisk högtid på Högskolan i Halmstad, delades lärosätets pedagogiska pris och pris för samverkan och innovation ut. Struan Gray fick det pedagogiska priset och Helena Eriksson, Sara Helmersson och Sara Högdin fick pris för samverkan inom socialt arbete.
Pressinbjudan: Akademisk högtid vid Högskolan i Halmstad6.11.2024 08:04:00 CET | Pressmeddelande
Snart firas årets akademiska högtidsvecka vid Högskolan i Halmstad. Veckan bjuder på de nya professorernas installationsföreläsningar samt en hedersdoktor som håller sin hedersdoktorsföreläsning. Den avslutas med den festliga högtidsceremonin den 15 november 2024.
”Alldeles för tjock” – normkritiska självtester visar konsekvenser av hälsoenkät för barn24.10.2024 09:04:00 CEST | Pressmeddelande
Vilka tankar väcks hos en ung person när hen ombeds att svara på frågan om man tycker att man är alldeles för tjock? Och vad signalerar frågorna om hur ofta ens familj reser eller om man har ett eget rum? Enkäten Skolbarns hälsovanor, som genomförs i mer än 50 länder, förmedlar och befäster normer, menar forskare vid Högskolan i Halmstad, som har tagit fram normkritiska medicinska självtester för att visa vilka konsekvenser enkäten kan få.
Överlevares erfarenhet av en barndom med cancer1.10.2024 09:24:05 CEST | Pressmeddelande
Att som barn ha blivit behandlad för akut lymfatisk leukemi påverkar uppväxten. I ny forskning från Högskolan i Halmstad beskriver vuxna canceröverlevare upplevelsen av sin barndom. De berättar om att vara annorlunda, om trygghet och också om skuldkänslor – känslor som är viktiga inte minst för hälso- och sjukvården att känna till.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum