Så får nya varumärken fäste på internationella marknader
Hur kan företag lyckas med lanseringen av nya varumärken och produkter i olika länder? Färsk forskning från Högskolan i Halmstad kartlägger de knepiga utmaningarna som möter life science-företag när de vill expandera internationellt.

Att lansera ett nytt varumärke eller en ny produkt internationellt är en utmaning. Det räcker inte med ett bra erbjudande – företag måste också vinna legitimitet och acceptans hos olika intressenter. Manoella Antonieta Ramos, vid Högskolan i Halmstad, har i sin avhandling djupdykt i de komplexa mekanismer som avgör framgången för internationella lanseringar, med särskilt fokus på life science-branschen.
– Mitt mål har varit att bygga broar mellan akademisk forskning och praktiska industritillämpningar, säger Manoella Antonieta Ramos.
Skilda utmaningar i olika delar av världen
Ett av de mest överraskande resultaten är hur lanseringen av nya varumärken skiljer sig åt i industriländer och tillväxtländer. I industriländer handlar utmaningarna främst om intern legitimitet – att få de egna medarbetarna att acceptera förändringen.
– På utvecklade marknader är den största utmaningen ofta medarbetarnas interna motstånd och känslomässiga koppling till befintliga varumärken, säger Manoella Antonieta Ramos.
Detta interna motstånd kan ta sig uttryck på olika sätt. Medarbetare kan känna stark lojalitet till etablerade varumärken och vara skeptiska till förändringar. Nya satsningar kan upplevas som ett hot mot det bekanta och invanda. Därför krävs inkluderande insatser som skapar förståelse och förankring för de nya strategiska valen.
I tillväxtländer ser situationen annorlunda ut. Här är den externa legitimiteten den stora utmaningen, med problem som oreglerade marknader, regulatoriska hinder och låg varumärkeskännedom. Företag behöver här använda strategier som att utnyttja lokala berättelser och involvera experter.
Skräddarsydda strategier är avgörande
Forskningen visar också att olika intressenter har olika perspektiv. Medan intressenter på strategisk nivå fokuserar mer på funktionella aspekter som varumärkeskännedom och produktnytta, värdesätter intressenter på operativ nivå symboliska element som varumärkesimage och emotionell resonans.
Detta innebär att företag måste utveckla anpassade strategier som tilltalar olika grupper på olika sätt. En strategi som fungerar för styrelserummet kanske inte alls passar i produktionen.
Internationellt forskningsinitiativ
Manoella Antonieta Ramos forskning gjordes som en del av LNETN-projektet, ett internationellt forskningsinitiativ som finansieras av Marie Skłodowska-Curie Grant. Projektet gav stöd till 15 doktorander vid fyra universitet och involverade flera företag. Som en del av detta initiativ tillbringade Manoella Antonieta Ramos också tid i Skottland och Finland.
– Det var ett fantastiskt projekt som gav oss många möjligheter till samarbete och professionell utveckling, säger Manoella Antonieta Ramos.
Det internationella utbytet gav Manoella Antonieta Ramos unika insikter i olika marknadskontexter och forskningsstrategier i flera länder:
– Just nu ser jag fram emot att se hur min forskning kan bidra till verkliga förändringar i hur företag tänker kring internationella lanseringar. Min forskning visar att det inte finns någon universell lösning – varje marknad kräver sin egen strategi.
Nyckelord
Kontakter
Manoella Antonieta RamosDoktorand i innovationsvetenskap
Tel:076-068 78 73manoella.ramos@hh.seLovisa EssungerKommunikatör
Tel:070-634 09 53lovisa.essunger@hh.seBilder

Länkar
Om Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00
https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Grannar över gränsen – så samarbetar samhällen i krigets skugga5.11.2025 10:30:18 CET | Pressmeddelande
När kriget i Ukraina hotar att rita om Europas karta riktar Sara Svensson, docent vid Högskolan i Halmstad, blicken mot gränsregionerna. Hon studerar hur människor klarar vardagen mitt i osäkerhet och oro – och hur lokala samhällen kan bygga motståndskraft när världspolitiken gungar.
De får Högskolans pris för samverkan22.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Henrik Barth och Bengt-Göran Rosén tilldelas Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation 2025. De två professorerna belönas för sitt långsiktiga arbete med att omsätta forskning till konkret samhällsnytta – genom nära samarbete med näringsliv, samhällsaktörer och internationella partner.
Forskning slår hål på myten om varför vi drabbas av stress13.10.2025 08:13:54 CEST | Pressmeddelande
Högutbildade kvinnor med flera barn syns ofta i statistiken över stressrelaterad sjukfrånvaro. Men en ny avhandling från Högskolan i Halmstad visar att förklaringen inte ligger i kön, utbildning eller familjesituation – utan i hur vi skapar mening och balans i vardagen. En viktig nyckel till hälsa är att förstå att det inte bara handlar om vad vi gör, utan också om hur och varför vi gör det.
Ny forskning: Arbetarklassen halkar efter på flera fronter6.10.2025 10:04:48 CEST | Pressmeddelande
Johan Alfonsson, sociolog vid Högskolan i Halmstad, visar i ny bok hur arbetarklassen tappat både ekonomiskt, politiskt och socialt inflytande.
Årets alumn leder svenska simlandslaget till OS-framgångar5.6.2025 08:01:11 CEST | Pressmeddelande
Martina Aronsson, förbundskapten för svenska simlandslaget, är Årets alumn vid Högskolan i Halmstad 2025! Hennes resa från en kandidatexamen i idrottspsykologi till ledare på internationell elitnivå visar hur akademiska kunskaper kan bana väg för framgång – både i och utanför bassängen. Martina Aronsson får ta emot utmärkelsen i eftermiddag under Högskolans avslutningshögtid för avgångsstudenterna på Halmstad Arena.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum