Färre döda i vägtrafiken, men fler insatser behövs för att nå Nollvisionen
Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin.Trots framsteg krävs fler insatser för att nå målet om max 130 omkomna år 2030. Fokusområden inkluderar säkra vägar, fordonssäkerhet och hastighetsefterlevnad för att uppnå Nollvisionen.
De senaste tio åren har visat en positiv utveckling inom trafiksäkerheten, med en betydande minskning av antalet omkomna i trafikolyckor. År 2024 noterades en 19 procents minskning (51 personer) jämfört med 2014, samtidigt som trafikmängden ökade med cirka 4 procent.
Utvecklingen över tid går åt rätt håll
– Denna utveckling kan tillskrivas en rad olika åtgärder som förbättrad infrastruktur, ökad fordonssäkerhet och bättre efterlevnad av hastighetsgränser. En av de mest påtagliga faktorerna är bytet från äldre bilar till nyare och säkrare modeller, vilket har bidragit avsevärt till denna utveckling. Under perioden har cirka 80 mil nya 2+1-vägar byggts och över 1500 nya trafiksäkerhetskameror installerats. Dessutom har hastighetsöverträdelser minskat, vilket har räddat liv varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
År 2024 rapporterades att omkring 75 procent av städerna ha hastighetsgränser på 30–40 kilometer/timmen i tätbebyggda områden jämfört med 2014 då det var cirka 45 procent, vilket har en positiv inverkan på säkerheten och trivseln för både gående och cyklister.
Trafiksäkerhet är ett gemensamt ansvar
Trafikverket ser ett stort behov av att fler aktörer engagerar sig i arbetet för att minska olyckor på våra vägar. Samarbeten mellan stat, industri och akademi, liksom utvecklingen av säkrare fordon och effektiv trafikövervakning från Polismyndigheten, är centrala element i detta arbete. Dessutom har arbetsgivaren en nyckelroll genom att införa åtgärder för hastighetskontroll, nykter trafik och främja en ansvarstagande trafikmiljö samt välja säkra fordon. Sådana initiativ är viktiga steg mot att skydda både medarbetare och allmänhet och skapar en hållbar förbättring av trafiksäkerheten.
Fler liv måste räddas i vägtrafiken
Det systematiska trafiksäkerhetsarbetet i Sverige har visat sig vara avgörande för att rädda liv. Historiskt sett omkom över 500 personer i trafikolyckor varje år för 25 år sedan. Idag ser vi en minskning med 60 procent i antalet döda, trots en ökning i trafikvolymen. Detta är en direkt följd av det arbete som bedrivs inom ramen för Nollvisionen, vars fokus ligger på att skapa ett system av säkrare vägar och fordon för att minimera allvarliga olyckor.
– Ett tydligt exempel på denna framgång är den ökade efterlevnaden av hastighetsgränser. Trafikverket har rapporterat att sedan 2018 har omkring 25 liv räddats tack vare minskade hastighetsöverträdelser. Under 2024 har 8 liv kunnat räddas tack vare att fler bilförare respekterar hastighetsgränserna, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör. Trots det kör fortfarande nästan hälften av trafikanterna över den tillåtna hastigheten. Om alla förare följde hastighetsbegränsningarna skulle uppskattningsvis ytterligare 50 liv kunna räddas varje år. Att hålla rätt hastighet är avgörande då det bokstavligen kan rädda liv.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, 010-123 48 14
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
Varning för plötslig ishalka i mellersta delarna av Sverige5.12.2025 15:50:03 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för plötslig ishalka i delar av norra Värmland, Dalarna, Gävleborg samt sydligaste Jämtland. Från natt mot lördag väntas regn som kan frysa till på vägarna och ge ishalka. Risk för trafikproblem.
Underhållsarbete på Ådalsbanan3.12.2025 08:30:01 CET | Pressmeddelande
Från och med måndag 8 december kommer Trafikverket att genomför akuta underhållsåtgärder på sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. Arbetet kommer att utföras dagtid men på tider som inte påverkar pendlingstrafiken på morgonen och eftermiddagen/kvällen.
Varning för plötslig ishalka i norra delarna av Sverige2.12.2025 10:00:09 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för ishalka längs kusten i Norrbottens län, och i delar av Jämtlands län, Västernorrlands län och Västerbottens län, från idag den 2 december klockan 12.00 till kl. 21.00.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum