Espen Sundve blir CPO i Schibsted Media
Espen Sundve tillträder rollen som Chief Product Officer (CPO) och går in i koncernledningen för Schibsted Media.

Sundve har under sin karriär haft en rad roller inom det tidigare Schibsted. Efter några år som Chief Product Officer på den digitala matvaruleveantören Oda återvände han i höstas till Schibsted Media som rådgivare till koncernchefen Siv Juvik Tveitnes och företagets koncernledning.
I sin nya roll kommer Sundve att ansvara för att stärka Schibsted Medias digitala produkter genom att säkerställa ökad lönsamhet och skapa branschledande användarupplevelser för våra medieanvändare.
– Jag gläder mig mycket åt detta. Vi har strålande möjligheter att skapa bättre journalistik och mer relevanta upplevelser för våra användare. Samtidigt måste vi förenkla, bli mer effektiva och hämta hem värdet av de fantastiska produkter vi redan levererar till miljontals användare i Sverige och Norge, säger Espen Sundve.
Rollen som Chief Product Officer är nyupprättad. Tidigare har produktområdet varit samorganiserat med användarbetalning i Product & Consumer, men med denna förändring blir produkt en egen linje under Sundves ledning. Användarbetalning kommer fortsatt att vara organiserat tillsammans med annonsmiljön (Schibsted Marketing Services – SMS), för att utforska synergier och potentialen i ett tätare samarbete mellan dessa områden.
– Detta markerar ett viktigt steg i vår strategi för att utveckla Schibsted Media. Att sätta användaren i fokus är en av de viktigaste satsningarna i vår långsiktiga strategi, och utnämningen av en CPO är ett naturligt grepp för att understryka detta. Det stärker vår förmåga att utveckla den redan mycket kompetenta och innovativa produktorganisationen, så att vi kan leverera ännu mer sömlösa och relevanta upplevelser för våra användare, säger koncernchef Siv Juvik Tveitnes.
Sundve har tidigare varit både VP Product Management i Schibsted News Media och Chief Product and Tech Officer på VG. Han har också med sig värdefull erfarenhet från sin roll på Oda, där han arbetade med effektivisering och produktförbättringar.
Tveitnes framhåller att Sundves insats som rådgivare till koncernledningen har haft stor betydelse.
– Jag är säker på att det kommer att stärka hela organisationen att få in Espen som en fast medlem i koncernledningen och i rollen som ledare för vår starka organisation för produktutveckling, på vår väg mot målet att bli Nordens ledande mediedestination, säger Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Petra Wikström leder nytt samlat team för Public Policy och kommunikation i Schibsted14.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted samlar nu arbetet med public policy och kommunikation i ett nytt gemensamt team. Petra Wikström får det övergripande ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
Petra Wikström leads new unified team for public policy and communication at Schibsted14.5.2025 07:01:00 CEST | Press Release
Schibsted is now bringing together its work on public policy and communication into a new, unified team. Petra Wikström will take overall responsibility in the role of Director of Public Policy and Communication.
Prisbelönta Lisa Röstlund återvänder till Aftonbladet13.5.2025 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet stärker sin grävredaktion med en av Sveriges mest meriterade undersökande journalister. Lisa Röstlund återvänder till tidningen som reporter i grävgruppen, efter några år på Dagens Nyheter där hon gjort uppmärksammade granskningar inom bland annat sjukvård, klimat och skogsbruk.
Schibsted certifieras som trygg och hållbar annonsplats13.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted har certifierats enligt IAB Sveriges Gold Standard 2.0 – ett branschinitiativ som syftar till att öka transparens, ansvarstagande och kvalitet inom digital annonsering. Certifieringen innebär att Schibsted uppfyller högt ställda krav på varumärkessäkerhet, användarupplevelse och teknikstandarder i linje med branschens mest ambitiösa riktlinjer.
Schibsted Media blir Schibsted igen12.5.2025 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
Idag blir Schibsted Media åter Schibsted när mediekoncernen blir ensam ägare till namnet. Skiftet blir naturligt när börsnoterade Schibsted Marketplaces formellt byter namn till Vend och blir ett renodlat nordiskt marknadsplatsbolag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum