Espen Sundve blir CPO i Schibsted Media
Espen Sundve tillträder rollen som Chief Product Officer (CPO) och går in i koncernledningen för Schibsted Media.
Sundve har under sin karriär haft en rad roller inom det tidigare Schibsted. Efter några år som Chief Product Officer på den digitala matvaruleveantören Oda återvände han i höstas till Schibsted Media som rådgivare till koncernchefen Siv Juvik Tveitnes och företagets koncernledning.
I sin nya roll kommer Sundve att ansvara för att stärka Schibsted Medias digitala produkter genom att säkerställa ökad lönsamhet och skapa branschledande användarupplevelser för våra medieanvändare.
– Jag gläder mig mycket åt detta. Vi har strålande möjligheter att skapa bättre journalistik och mer relevanta upplevelser för våra användare. Samtidigt måste vi förenkla, bli mer effektiva och hämta hem värdet av de fantastiska produkter vi redan levererar till miljontals användare i Sverige och Norge, säger Espen Sundve.
Rollen som Chief Product Officer är nyupprättad. Tidigare har produktområdet varit samorganiserat med användarbetalning i Product & Consumer, men med denna förändring blir produkt en egen linje under Sundves ledning. Användarbetalning kommer fortsatt att vara organiserat tillsammans med annonsmiljön (Schibsted Marketing Services – SMS), för att utforska synergier och potentialen i ett tätare samarbete mellan dessa områden.
– Detta markerar ett viktigt steg i vår strategi för att utveckla Schibsted Media. Att sätta användaren i fokus är en av de viktigaste satsningarna i vår långsiktiga strategi, och utnämningen av en CPO är ett naturligt grepp för att understryka detta. Det stärker vår förmåga att utveckla den redan mycket kompetenta och innovativa produktorganisationen, så att vi kan leverera ännu mer sömlösa och relevanta upplevelser för våra användare, säger koncernchef Siv Juvik Tveitnes.
Sundve har tidigare varit både VP Product Management i Schibsted News Media och Chief Product and Tech Officer på VG. Han har också med sig värdefull erfarenhet från sin roll på Oda, där han arbetade med effektivisering och produktförbättringar.
Tveitnes framhåller att Sundves insats som rådgivare till koncernledningen har haft stor betydelse.
– Jag är säker på att det kommer att stärka hela organisationen att få in Espen som en fast medlem i koncernledningen och i rollen som ledare för vår starka organisation för produktutveckling, på vår väg mot målet att bli Nordens ledande mediedestination, säger Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Ny studie: Få effekt på annonsen i den digitala djungeln7.1.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Visste du att du bara har två sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet i den digitala djungeln? De första ögonblicken är därför avgörande om en annons ska fungera i en digital miljö. En ny studie visar nu hur annonsörer, genom skräddarsydda strategier, kan maximera effekten av digital annonsering.
Har Italiens största casanova barn i Sverige?27.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
I 40 år har det funnits en hemlighet bland svenska kvinnor. Den handlar om den italienska älskaren Maurizio Zanfanti i Rimini. Genom åren förförde han tusentals kvinnor. Men fick han någonsin några svenska barn? Hela serien släpps på annandag jul, den 26 december.
Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden13.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef. – Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum