Fossil reklam förbjuds i kollektivtrafiken
16.1.2025 07:06:31 CET | RödGrön Ledning i Västra Götaland | Pressmeddelande
På Västtrafiks alla fordon och de hållplatser som förvaltas av bolaget blir det nu förbjudet att göra reklam för varor och tjänster som drivs av fossilt bränsle.
- Vi i Rödgrön ledning vill att alla reser hållbart, och vår kollektivtrafik är idag till 98 procent fossilfri. En förändring av Västtrafiks regler för reklam är en del av RödGrön Lednings budget för 2025 och vi är glada att ett förbud mot fossil reklam nu blir verklighet, säger Louise Jeppsson (V) ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden (IKN) i Västra Götaland.

Nu fasar vi under året ut reklam för flygresor, reklam för fossila bränslen eller för fordon som drivs på fossilt bränsle på Västtrafiks fordon och de ca 650 hållplatser som förvaltas av bolaget.
- Vi vill öka det hållbara resandet och är väldigt stolta att nästan all vår egen trafik är fossilfri idag. Tyvärr ökar utsläppen i Sverige just nu till följd av den nationella klimatpolitiken. Därför ska Västtrafik självklart inte tillåta fossil reklam, samtidigt som vi arbetar för att minska utsläppen, säger Per Tenggren (S), vice ordförande i IKN.
- Kollektivtrafiken bidar till att nå regionens högt ställda klimatmål. Därför är det rimligt att kollektivtrafiken inte ska vara en plattform för att marknadsföra produkter som skadar vår planet. Vi menar allvar med vår klimatpolitik, det gör skillnad vem som styr, säger Jonas Blomster (MP), ledamot i IKN.
Annan reklam som är förbjuden är för alkohol, tobak och nikotin, reklam som uppmuntrar till att satsa pengar i spel, reklam riktad till barn, reklam eller åsiktsannonsering som anses strida mot god marknadsföringssed eller som upplevs stötande, sårande eller väcker obehag.
Nyckelord
Kontakter
Annie AndrénPressekreterare (V)
Tel:0738061443annie.u.andren@vgregion.seDan OrahamVik. pressekreterare (S)
Tel:0735623573dan.oraham@vgregion.seNicklas AttefjordPressekreterare (Mp)
Tel:0735973059nicklas.attefjord@vgregion.seFölj RödGrön Ledning i Västra Götaland
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från RödGrön Ledning i Västra Götaland
Välfärden först – Rödgrön budget antagen16.6.2026 19:32:15 CEST | Pressmeddelande
Under tisdagen klubbade regionfullmäktige igenom Rödgrön lednings budget för 2027 - en budget som tar ansvar och värnar välfärden i en osäker tid, för ett tryggare och starkare Västra Götaland.
Rekordmånga ansökningar om kulturstöd i Västra Götaland10.6.2026 10:28:37 CEST | Pressmeddelande
Västra Götalandsregionens kulturnämnd har beslutat att fördela nästan 10 miljoner kronor till 57 kulturprojekt runt om i regionen och ytterligare 3 miljoner kronor i stipendier till konstnärer och kulturutövare. Dessa kulturpolitiska satsningar kan ske tack vare att Rödgrön ledning har ökat stödet till den regionala kulturbudgeten.
Rödgrön ledning inför tillfälligt halverade biljettpriser från 1 juli2.6.2026 13:30:09 CEST | Pressmeddelande
Halva priset på månadskort hos Västtrafik 1 juli. Regeringen ersätter regionerna för halverade priser på månadskort från 1 juli och året ut. Informationen kom till regionsverige på tisdagen, 26 maj. - Att regeringen väljer att presentera denna satsning med kort varsel och tätt inpå valet skapar stora utmaningar för regionerna. Trots det tar vi i RödGrön ledningen ansvar och ser till att alla nödvändiga beslut kommer på plats så att biljettpriserna i Västra Götalandsregionen tillfälligt kan halveras från den 1 juli, säger regionstyrelsens ordförande och gruppledare Helén Eliasson (S).
RödGrön ledning tar ansvar när regeringen sviker kvinnorna1.6.2026 09:22:40 CEST | Pressmeddelande
Rödgrön ledning i Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden tillför 86,6 miljoner kronor till satsningar på flickors och kvinnors hälsa under 2026. Förslaget innebär att regionen kompenserar för regeringens minskade statsbidrag inom området.
RödGrön ledning vill framtidssäkra Lundby sjukhus på Hisingen28.5.2026 12:55:00 CEST | Pressmeddelande
Hisingsborna ska även i framtiden ha nära till specialistvård. Därför vill RödGrön ledning i Västra Götalandsregionen att vården ska finnas kvar på Lundby sjukhus även efter 2029 när nuvarande avtal löper ut. Bakgrunden är nya uppgifter om att sjukhusfastigheten fortsatt kan användas för vårdverksamhet, vilket öppnar för en långsiktig lösning på Hisingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum