Almega

Så får AI tjänstesektorn att lyfta

Dela

Generativ AI förändrar vårt arbetsliv. I tjänstesektorn kan AI bidra med ökad produktivitet, nya innovationer och fler jobb. Det visar en ny rapport där Almega har kartlagt AI:s påverkan på arbetsmarknaden. ”AI kan stärka svensk konkurrenskraft och skapa framtidens jobb," säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega. 

Patrick Joyce, Almega
Patrick Joyce, Almega Patrick Joyce, Almega

AI kan bli lika banbrytande som elektriciteten och har samma potential att förändra samhället som internet. Och enligt de mest positiva prognoserna kommer AI öka produktiviteten med upp till två procent per år.

– Det är i den privata tjänstesektorn som AI har störst potential i form av ökad produktivitet, innovationer och nya jobb. Redan idag använder 40 procent av företagen inom informations- och kommunikationsbranschen AI-teknik, säger Patrick Joyce.

Generativ AI kan automatisera rutinuppgifter eller vara ett stöd vid mer komplexa arbetsuppgifter. Studier visar att 60–70 procent av jobben i Sverige är exponerade för AI, dock väntas endast en liten del av arbetsuppgifterna att ersättas helt. I de flesta fall kommer AI att komplettera och förstärka den mänskliga arbetskraften vilket också kommer öppna upp för helt nya typer av jobb. 

–Bland Almegas medlemsföretag finns många exempel på hur AI effektiviserar arbetet och förbättrar tjänsterna, säger Patrick Joyce.

Intervjuer med sex tjänsteföretag visar att företagen i dag främst har AI som hjälp för administration och rutinuppgifter. Språkmodeller, som ChatGPT, används för att sammanställa data, gå igenom stora mängder text, göra presentationer, skriva anbud och dokumentera möten. AI-verktyg kan dock även användas i kärnverksamheten. Arkitektföretag använder AI för att generera bilder av planerade byggnader och för att modifiera olika designer.

– Implementeringen av AI sker främst inom högteknologiska branscher men AI kan frigöra tid och resurser i flera verksamheter. Ta vården som ett exempel, genom att ta hjälp av AI med administrativa arbetsuppgifter får vårdpersonalen mer tid för patienterna – ett område där AI inte kan ersätta människan, säger Patrick Joyce.

Hur väl implementeringen av AI faller ut hänger också på den mänskliga kompetensen. Fortfarande är krav på AI-färdigheter ovanliga krav vid nyanställningar, även om många företag ser ett växande behov.

– För att svenska tjänsteföretag ska kunna nyttja AI fullt ut måste den mänskliga kompetensen hålla jämna steg med tekniken. Idag är det dessvärre billigare att investera i maskiner än i människor och vi vill därför att ett skatteavdrag införs för företag som i utbildar sina anställda, säger Patrick Joyce.

Fem reformförslag för att skapa rätt förutsättningar för en arbetsmarknad där vi med hjälp av AI stärker svensk konkurrenskraft.

1.Säkra kompetensen

Det är alltjämt mer fördelaktigt att investera i maskiner än i människor. Utöka därför rätten till skatteavdrag för utbildningskostnader och säkerställ att utbildning i AI och digital teknik inkluderas i högskoleprogram.

2.Sänk arbetsgivaravgifterna

En gradvis sänkning av arbetsgivaravgiften med tre procentenheter kan stimulera företag att kombinera AI-teknik med mänsklig arbetskraft. Lägre arbetsgivaravgifter skapar incitament att anställa personal och samtidigt investera i ny teknologi.

3.Förenkla kompetensomställningen

Rikta omställningsstödet mot utbildningar som är relevanta i en AI-driven ekonomi. Detta innefattar stöd för omskolning av anställda vars arbetsuppgifter riskerar att automatiseras.

4.Reformera skattesystemet

Inför en neutral beskattning av investeringar i immateriella tillgångar, som AI-modeller och mjukvara. Detta är särskilt viktigt för att stödja företag verksamma inom innovation och utveckling.

5.Underlätta finansieringen

Förbättra möjligheterna för små och medelstora företag att söka finansiering för AI-implementering genom riktade låneprogram och offentliga bidrag.

Läs hela rapporten här:  https://www.almega.se/?p=77253 

Bilder

Patrick Joyce, Almega
Patrick Joyce, Almega
Patrick Joyce, Almega
Ladda ned bild

Dokument

Om oss

För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40

Om Almega:
Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Följ Almega

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Almega

Almegas tjänsteindikator: Uppgången dröjer – jobben blir färre17.12.2024 07:27:00 CET | Pressmeddelande

Läget är fortsatt tufft i tjänstesektorn med låg efterfrågan på såväl konsument- som företagstjänster. Och även om produktionen ökar något skjuts vändningen allt längre på framtiden. ”Tjänsteproduktionen hålls delvis uppe av exporten och den svaga kronan. Det som verkligen oroar är att jobben försvinner i allt snabbare takt”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister22.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye