Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.

– Det är viktigt att mötas i dessa osäkra tider, sade Andreas Carlson och betonade konferensens stora betydelse för hela transportsektorn oavsett transportslag.
– Alla i det här rummet förstår vikten av att återta allt vägunderhåll och vi maxar även på järnväg. Vi ska inte ställa transportslagen mot varandra, alla är viktiga.
Statsrådet hade via länk bjudit in en av dem som arbetar med att hålla igång den Ukrainska järnvägen: Oleksandr Pertsovskyi, chef för Ukrainian railways.
– Det är vår verklighet. Vi lever under attacker dagligen. Vi vill gärna ha hjälp av er i Sverige för att träna upp och få mer kunskap. Det kan handla om att förbättra järnvägen, utbilda lastbilschaufförer och experter inom flygsektorn, sade Oleksandr Pertsovskyi till konferensdeltagarna.
Bildjournalisten Jelle Krings som dokumenterat den ukrainska järnvägen, visade bilder från kriget och berättade om sina möten med järnvägsanställda och deras anhöriga i Ukraina. Anders Peterson, biträdande professor i trafiksystem vid Linköpings universitet, jämförde den svenska och den ukrainska järnvägen.
– I Ukraina går tågen i tid, men till skillnad mot Sverige det är väldigt mycket luft i tidsplaneringen, betydligt färre tåg och väldigt mycket mer personal på plats, sade Anders Peterson.
Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen och ordförande i ShiftSweden, menade att flera parter måste bidra för att de svenska tågen ska bli mer punktliga.
– Var och en måste ta sitt ansvar, en tredjedel infrastrukturen, en tredjedel fordonen, en tredjedel väder och vind, oavsett vem som är skyldig är det bättre att jobba ihop, sade Catharina Elmsäter-Svärd.
Konferensens andra dag inleddes med temat Cirkularitet – mycket enkelt uttryckt ett system som bevarar materialens värden så länge som möjligt.
– Sverige har i grunden fantastiska förutsättningar för företagen att öka sin konkurrens genom omställning till en cirkulär ekonomi, sade Mattias Philipsson, ordförande för delegationen för cirkulär ekonomi och vd för Svensk Plaståtervinning.
Kristina Lundberg, förändringsledare på Ecoloop, betonade att det behövs gemensamma strategier och målbilder för att ett cirkulärt samhälle ska bli verklighet. Det går inte heller att vänta på att andra ska ta initiativ och göra jobbet.
– Det är alltid någon annans ansvar. Alla sitter på var sin pusselbit eller kanske ska det vara kugghjul. Samhället är inte organiserat för cirkularitet. Det behövs bonus och incitament. Krav räcker inte, sade Kristina Lundberg.
Transportforum samlade i år närmare 1200 deltagare och bjöd på ett brett spektrum av aktuell transportforskning. Läs mer här: Transportforum slog trumslag för resiliens
Nyckelord
Kontakter
Eva AnkarbergKommunikations- och marknadschef
Tel:013-204022Tel:070-3778243eva.ankarberg@vti.seBilder







VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ny handledning ska minska utsläppen av mikroplaster8.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar orsakar varje år betydande utsläpp av mikroplaster. Det medför också stora kostnader och påverkar klimatet negativt. Men nu finns en ny handledning med åtgärder för att minska slitaget och därmed spridningen av mikroplaster.
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum