Schibsted Media lanserar trendrapport om framtidens native
Annonsörer blir nyhetsförmedlare och behovet av äkta vara blir större än någonsin i AI-eran. Det är några av trenderna som lyfts fram i den rapport som Schibsted Brand Studio och norska systerbyrån Schibsted Partnerstudio lanserar idag.

– Under de senaste tio åren har native i grunden förändrat hur varumärken når ut och engagerar sina målgrupper. Nu är det hög tid att ta nästa steg, säger Max Schüler, ansvarig för Schibsted Brand Studio.
Schibsted Native Report 2025 lanseras i samband med att det har gått ett decennium sedan content marketing blev ett eget affärsområde och Schibsted etablerade Brand Studio i Sverige och Schibsted Partnerstudio i Norge.
– Med den här rapporten vill vi dela med oss av vår samlade kunskap och – framför allt – rikta ljuset mot trenderna som formar framtidens native, säger Max Schüler.
– Med AI och förändrade användarbeteenden skapas helt nya möjligheter, och vår ambition är att fortsätta leda utvecklingen i nära samarbete med våra norska kollegor och inte minst kunder och samarbetspartners.
En av trenderna som lyfts fram i rapporten är att allt fler annonsörer vill inta rollen som nyhetsförmedlare i sin strävan efter att vara så aktuella och relevanta som möjligt för sina målgrupper.
– Det kommer att ställa ökade krav på snabbhet, flexibilitet och effektiva beslutsprocesser hos såväl annonsörer som byråer, säger Max Schüler.
En annan trend som speglas i rapporten är att behovet av autenticitet och verifierbarhet ökar i AI-eran.
– Äkta vara är fortfarande det svarta guldet inom content marketing. För att bygga långsiktiga relationer och skapa effekt kommer trovärdighet och relevans fortsatt att vara nyckelord, vilket talar för att content även framöver kommer att spela en viktig roll i mediemixen, säger Mikaela Evelyn Folkestad, ansvarig för Schibsted Partnerstudio i Norge.
Ta del av rapporten i sin helhet: https://brandstudio.schibsted.se/native-report-2025/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Max Schüler, Director of Brand Studio. E-post: max.schuler@schibsted.com
Om Schibsted Brand Studio:
Schibsted Brand Studio är en content marketing-byrå som hjälper företag och varumärken att nå och engagera sina målgrupper genom skräddarsydda native-lösningar i text, ljud och video. Innehållet distribueras via några av Sveriges mest besökta sajter som Aftonbladet, SvD, Omni, Klart och tv.nu. https://brandstudio.schibsted.se/
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum