Svensk Dagligvaruhandel föreslår regelförenklingar till Livsmedelsverket
Livsmedelsverket har riktat en enkät till företag om prioriterade regelförenklingar, som ett led i ett regeringsuppdrag. Nu har Svensk Dagligvaruhandel lämnat in sina förslag till myndigheten. Livsmedelsverkets metod är ett utmärkt exempel för övriga myndigheter som har i uppdrag att minska företags regelbörda.

Livsmedelsverket har i en enkät välkomnat förslag på regelförenklingar från företag och branschorganisationer. Svensk Dagligvaruhandels inspel fokuserar sig på åtgärder som kan minska regelbördan och förenkla vardagen för företag i dagligvarubranschen. Förslagen innefattar bland annat tydligare vägledningar, förenklad EU-ekologisk kontroll, att utöka myndigheters föreskrivningsrätt samt harmonisering av kommunal kontroll och tillsyn.
- Regelbördan för våra medlemsföretag har ökat i snabb takt de senaste åren, och fortsätter att växa. Vi hoppas att Livsmedelsverket lyssnar till branschen och skapar en bättre balans mellan nödvändiga regler och minskad administrativ börda för företagen. Det nationella förenklingsarbetet har stor potential för enklare företagande och stärkt konkurrenskraft, säger Andreas Strömberg, näringspolitisk chef Svensk Dagligvaruhandel.
Enkäten genomfördes som en del av Livsmedelsverkets regeringsuppdrag att arbeta för regelförenklingar. Uppdraget, som omfattar 11 myndigheter, är en del av regeringens insatser för att minska företags regelbörda och administrativa kostnader.
- Vi ser mycket positivt på Livsmedelsverkets tillvägagångssätt i förenklingsarbetet, att de aktivt söker förslag från branschen. Att näringslivet, som berörs direkt av reglerna, bidrar med sina erfarenheter är avgörande för att hitta reella, praktiska lösningar. Det är en metod som borde tjäna som exempel för andra myndigheter, avslutar Anderas Strömberg, näringspolitisk chef Svensk Dagligvaruhandel.
Flera myndigheters förenklingsuppdrag ska delredovisas den 15 mars 2025, för att sedan slutredovisas 15 mars 2026. Svensk Dagligvaruhandel kommer att följa utvecklingen och fortsätta föra dialog både myndigheter och regeringen för att bidra med branschens perspektiv.
Läs mer om regeringsuppdraget att förenkla regelverk här.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seSvensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum