Schibsted Media vidtar åtgärder för att säkra en bärkraftig framtid
Koncernchef Siv Juvik Tveitnes informerade på onsdagen de anställda i Schibsted Media om de övergripande åtgärder som företaget vidtar för att anpassa sig till den ekonomiska situationen och bana väg för den långsiktiga strategin.

I december meddelade Siv Juvik Tveitnes att den utplanande utvecklingen av digitala annons- och prenumerationsintäkter, kombinerat med fallande pappersupplagor och ökade kostnader, gör det nödvändigt att vidta åtgärder för att säkerställa företagets långsiktiga ekonomiska bärkraft.
Sedan dess har arbetet som tar sikte på att effektivisera och förenkla organisationen samt lägga en grund för framtida tillväxt pågått och på onsdagen kunde koncernchefen ge medarbetarna i Norge, Sverige, Finland och Polen en uppdatering.
Tveitnes informerade om att antalet anställda behöver reduceras med cirka 350 heltidstjänster totalt, vilket motsvarar ungefär 13 procent av arbetsstyrkan. Det pågår en nära dialog med medarbetarrepresentanter och fackliga företrädare för att säkerställa en rättvis och inkluderande process.
– Det är inget lätt beslut att behöva avstå kompetenta medarbetare, men som den ekonomiska situationen har utvecklats finns det inget annat alternativ. Denna åtgärd är nödvändig för att säkerställa att vi kan fortsätta leverera oberoende journalistik av hög kvalitet, driva innovation och samtidigt stärka vår position i en allt mer konkurrensutsatt mediebransch, säger Siv Juvik Tveitnes.
Enligt Tveitnes är målet att medarbetarna i olika delar av koncernen inom några veckor ska få mer konkret information om hur deras organisation påverkas och vilka åtgärder som kommer att vidtas. Anledningen till att detta ännu inte är klart är att processen genomförs i nära samarbete med lokala fackliga företrädare i de företag och funktioner som Schibsted Media består av.
Detta innebär bland annat nära samråd om hur processen ska genomföras på ett rättvist och ansvarsfullt sätt, i enlighet med principerna inom nordiskt arbetsliv.
Som en del av förändringarna har Schibsted Media också antagit en uppdaterad organisationsmodell. Den nya modellen bygger vidare på dagens struktur, men etablerar produkt som ett eget affärsområde under ledning av Espen Sundve, som nyligen utsågs till Chief Product Officer.
Den nya organisationsmodellen lägger också större vikt vid tvärfunktionella team och delning av resurser där det är relevant. Målet är att skapa en mer smidig och användarcentrerad organisation, samtidigt som förmågan att leverera på den långsiktiga strategin stärks.
– Det här handlar inte bara om kortsiktiga anpassningar, utan om att lägga en solid grund för de kommande åren. Därför står den långsiktiga strategi som vi har satt för företaget fram till 2027 fast. Vi ska vara ledande mediedestination i Norden genom att leverera journalistik och innehåll av hög kvalitet, utveckla bra användarupplevelser, bygga digitala prenumerationstjänster och erbjuda effektiva annonsprodukter – allt baserat på innovativa teknologilösningar, säger Siv Juvik Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum