Schibsted Media

Schibsted Media vidtar åtgärder för att säkra en bärkraftig framtid

Dela

Koncernchef Siv Juvik Tveitnes informerade på onsdagen de anställda i Schibsted Media om de övergripande åtgärder som företaget vidtar för att anpassa sig till den ekonomiska situationen och bana väg för den långsiktiga strategin.

Schibsted Medias koncernchef Siv Juvik Tveitnes underströk vikten av ett nära samarbete med lokala förtroendevalda i den kommande processen, när hon på onsdagen informerade de anställda om omfånget av kostnadsreduktionen koncernen står inför. Foto: John Einar Sandvand / Schibsted
Schibsted Medias koncernchef Siv Juvik Tveitnes underströk vikten av ett nära samarbete med lokala förtroendevalda i den kommande processen, när hon på onsdagen informerade de anställda om omfånget av kostnadsreduktionen koncernen står inför. Foto: John Einar Sandvand / Schibsted

I december meddelade Siv Juvik Tveitnes att den utplanande utvecklingen av digitala annons- och prenumerationsintäkter, kombinerat med fallande pappersupplagor och ökade kostnader, gör det nödvändigt att vidta åtgärder för att säkerställa företagets långsiktiga ekonomiska bärkraft.

Sedan dess har arbetet som tar sikte på att effektivisera och förenkla organisationen samt lägga en grund för framtida tillväxt pågått och på onsdagen kunde koncernchefen ge medarbetarna i Norge, Sverige, Finland och Polen en uppdatering.

Tveitnes informerade om att antalet anställda behöver reduceras med cirka 350 heltidstjänster totalt, vilket motsvarar ungefär 13 procent av arbetsstyrkan. Det pågår en nära dialog med medarbetarrepresentanter och fackliga företrädare för att säkerställa en rättvis och inkluderande process.

– Det är inget lätt beslut att behöva avstå kompetenta medarbetare, men som den ekonomiska situationen har utvecklats finns det inget annat alternativ. Denna åtgärd är nödvändig för att säkerställa att vi kan fortsätta leverera oberoende journalistik av hög kvalitet, driva innovation och samtidigt stärka vår position i en allt mer konkurrensutsatt mediebransch, säger Siv Juvik Tveitnes.

Enligt Tveitnes är målet att medarbetarna i olika delar av koncernen inom några veckor ska få mer konkret information om hur deras organisation påverkas och vilka åtgärder som kommer att vidtas. Anledningen till att detta ännu inte är klart är att processen genomförs i nära samarbete med lokala fackliga företrädare i de företag och funktioner som Schibsted Media består av.

Detta innebär bland annat nära samråd om hur processen ska genomföras på ett rättvist och ansvarsfullt sätt, i enlighet med principerna inom nordiskt arbetsliv.

Som en del av förändringarna har Schibsted Media också antagit en uppdaterad organisationsmodell. Den nya modellen bygger vidare på dagens struktur, men etablerar produkt som ett eget affärsområde under ledning av Espen Sundve, som nyligen utsågs till Chief Product Officer.

Den nya organisationsmodellen lägger också större vikt vid tvärfunktionella team och delning av resurser där det är relevant. Målet är att skapa en mer smidig och användarcentrerad organisation, samtidigt som förmågan att leverera på den långsiktiga strategin stärks.

– Det här handlar inte bara om kortsiktiga anpassningar, utan om att lägga en solid grund för de kommande åren. Därför står den långsiktiga strategi som vi har satt för företaget fram till 2027 fast. Vi ska vara ledande mediedestination i Norden genom att leverera journalistik och innehåll av hög kvalitet, utveckla bra användarupplevelser, bygga digitala prenumerationstjänster och erbjuda effektiva annonsprodukter – allt baserat på innovativa teknologilösningar, säger Siv Juvik Tveitnes.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsted Medias koncernchef Siv Juvik Tveitnes underströk vikten av ett nära samarbete med lokala förtroendevalda i den kommande processen, när hon på onsdagen informerade de anställda om omfånget av kostnadsreduktionen koncernen står inför. Foto: John Einar Sandvand / Schibsted
Schibsted Medias koncernchef Siv Juvik Tveitnes underströk vikten av ett nära samarbete med lokala förtroendevalda i den kommande processen, när hon på onsdagen informerade de anställda om omfånget av kostnadsreduktionen koncernen står inför. Foto: John Einar Sandvand / Schibsted
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye