Svensk Handel

E-handeln ökade i december – trots fler julklappsinköp i november

Dela

Julhandeln gav e-handeln en välbehövlig skjuts. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för december månad till 16,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med december 2023.

Decemberhandeln på nätet ökade jämfört med samma månad föregående år. Däremot minskade omsättningen i december i år med mer än en miljard jämfört med i november. Det var första gången sedan Svensk Handels e-handelsmätningar startade 2020 som novemberhandeln på nätet överträffade decemberhandeln.

Julhandeln börjar numera redan i samband med Black Friday-rean i november. De senaste årens ovanligt höga kostnadsökningar för hushållen har sannolikt förstärkt den trenden.

– Vi ser en tydlig förskjutning där allt mer av julhandeln sker i november. Det är tydligt att Black Friday och andra kampanjer blir allt viktigare. Det ekonomiska läget gör att konsumenterna jagar rabatterade priser och många handlar då sina julklappar tidigare, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Ytterligare trender som presenteras i rapporten är att de för handeln så viktiga julhandelsmånaderna november och december i allt högre grad konkurrensutsätts av näthandel från utlandet. Både i november och december handlade 21 procent av konsumenterna från utlandet.

Mer anmärkningsvärt är att en uppföljande enkät om julhandeln som Svensk Handel genomfört med 1 000 konsumenter visar att 17 procent av konsumenterna, eller cirka 1,3 miljoner svenskar, anger att de handlat julklappar från de kinesiska lågprisföretagen Temu och Shein. Var tionde e-handelskrona spenderades i ett utländskt e-handelsföretag i november och december.

– Siffrorna är rent ut sagt skrämmande. Denna oroväckande utveckling påverkar svenska handlare och sätter press på såväl prisnivåer som affärsmodeller. Det är helt centralt att regeringen sätter stopp för de kinesiska onlinegiganternas gräddfil. Vi välkomnar att såväl regerings- som oppositionspartier nu på allvar engagerar sig i frågan. säger Per Ljungberg.

Webbinarium 12 februariDen 12 februari kommer vi i ett webbinarium att presentera e-handelsindikatorns helårsrapport för 2024

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Länkar

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye