Svensk Handel

2025 inleds med pessimistisk framtidstro bland handelsföretagen

Dela

Handelsföretagens framtidsförväntningar för första kvartalet 2025 visar en splittrad bild av handelsbranschens utveckling. Medan dagligvaru- och partihandeln visar vissa tecken på förbättring, försämras stämningen inom sällanköpshandeln, där framtidsindikatorn sjönk markant.

Svensk Handels Handelsbarometer för januari 2025 visar i likhet med andra externa prognoser att det ekonomiska läget fortfarande är pressat och att återhämtningen för många delar av handeln dröjer.

Sällanköpsvaruhandeln fortsatt hårt pressad

Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln backade hela 5,2 enheter i januari till 91,2. Mest negativ var utvecklingen inom förväntningarna på försäljningen, som sjönk med 8,3 enheter. Handlarnas syn på lönsamheten och viljan att anställa minskar också kraftigt.

– Det är tydligt att en stor andel av handelsföretagen fortsatt kämpar i motvind. Sällanköpsvaruhandeln har haft det svårt länge, och nu ser vi hur även större aktörer har det tufft. Konsumenternas köpkraft är fortfarande svag och konkurrensen från billig privatimport skärper läget ytterligare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Svag optimism i dagligvaru- och partihandeln, men utmaningar kvarstår

Även om dagligvaruhandeln och partihandeln visar en viss uppgång i månadens Handelsbarometer, ligger framtidsindikatorn för samtliga delbranscher i handeln fortsatt under det kritiska 100-strecket, vilket innebär att handlare har en övervägande negativ syn på de kommande tre månaderna.

– Vi gläds alltid när siffrorna går åt rätt håll, men det vi ser är långt ifrån en bred återhämtning. Försiktigheten bland konsumenterna sitter i, och räntesänkningar tar tid innan de får genomslag. Samtidigt ser vi att företag inom sällanköpshandeln går i konkurs i en oroväckande takt, säger Sofia Larsen.

Kinesiska onlinegiganter vinner mark – helt utan spelregler

Ett fortsatt problem för svenska handlare är den ökade konkurrensen från utländska e-handelsplattformar som Temu och Shein. Under julhandeln handlade hela 17 procent av svenska konsumenter från dessa kinesiska lågprissajter. För vissa branscher, såsom hemelektronik och mode, är situationen särskilt pressad.

– När varor går att köpa till orimligt låga priser från aktörer som inte följer samma regler och avgifter som svenska handlare, blir konkurrensen snedvriden. Vi ser nu att detta börjar slå igenom i dessa dystra siffror. Det är positivt att frågan om privatimport nu lyfts av politiker på såväl nationell som på EU-nivå, men det är bråttom att få till förändringar. Handelns företag klarar inte av att vänta hur länge som helst avslutar Sofia Larsen.

Så beräknas Framtidsindikatorn

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsam-hetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån svaren beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Länkar

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye