2025 inleds med pessimistisk framtidstro bland handelsföretagen
Handelsföretagens framtidsförväntningar för första kvartalet 2025 visar en splittrad bild av handelsbranschens utveckling. Medan dagligvaru- och partihandeln visar vissa tecken på förbättring, försämras stämningen inom sällanköpshandeln, där framtidsindikatorn sjönk markant.

Svensk Handels Handelsbarometer för januari 2025 visar i likhet med andra externa prognoser att det ekonomiska läget fortfarande är pressat och att återhämtningen för många delar av handeln dröjer.
Sällanköpsvaruhandeln fortsatt hårt pressad
Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln backade hela 5,2 enheter i januari till 91,2. Mest negativ var utvecklingen inom förväntningarna på försäljningen, som sjönk med 8,3 enheter. Handlarnas syn på lönsamheten och viljan att anställa minskar också kraftigt.
– Det är tydligt att en stor andel av handelsföretagen fortsatt kämpar i motvind. Sällanköpsvaruhandeln har haft det svårt länge, och nu ser vi hur även större aktörer har det tufft. Konsumenternas köpkraft är fortfarande svag och konkurrensen från billig privatimport skärper läget ytterligare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Svag optimism i dagligvaru- och partihandeln, men utmaningar kvarstår
Även om dagligvaruhandeln och partihandeln visar en viss uppgång i månadens Handelsbarometer, ligger framtidsindikatorn för samtliga delbranscher i handeln fortsatt under det kritiska 100-strecket, vilket innebär att handlare har en övervägande negativ syn på de kommande tre månaderna.
– Vi gläds alltid när siffrorna går åt rätt håll, men det vi ser är långt ifrån en bred återhämtning. Försiktigheten bland konsumenterna sitter i, och räntesänkningar tar tid innan de får genomslag. Samtidigt ser vi att företag inom sällanköpshandeln går i konkurs i en oroväckande takt, säger Sofia Larsen.
Kinesiska onlinegiganter vinner mark – helt utan spelregler
Ett fortsatt problem för svenska handlare är den ökade konkurrensen från utländska e-handelsplattformar som Temu och Shein. Under julhandeln handlade hela 17 procent av svenska konsumenter från dessa kinesiska lågprissajter. För vissa branscher, såsom hemelektronik och mode, är situationen särskilt pressad.
– När varor går att köpa till orimligt låga priser från aktörer som inte följer samma regler och avgifter som svenska handlare, blir konkurrensen snedvriden. Vi ser nu att detta börjar slå igenom i dessa dystra siffror. Det är positivt att frågan om privatimport nu lyfts av politiker på såväl nationell som på EU-nivå, men det är bråttom att få till förändringar. Handelns företag klarar inte av att vänta hur länge som helst avslutar Sofia Larsen.
Så beräknas Framtidsindikatorn
Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsam-hetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån svaren beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum