IKEA

IKEA lanserar en ny köttbulle i samarbete med Jessie Sommarström

Dela

2025 är det 40 år sedan IKEA började servera en alldeles egen version av den klassiska köttbullen. Nu introducerar IKEA Sverige en ny köttbulle, som utvecklats av Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström. Köttbullen – som består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter – serveras under en begränsad period.

En kvinna i kockkläder står i ett kök. I ena handen håller hon en stekpanna full med köttbullar och i andra handen håller hon en sked. Med skeden lägger köttbullar i en vit djup tallrik.
Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022 har tagit fram en ny köttbulle för IKEA Sverige.

IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter och allt fler väljer att äta växtbaserat i IKEA Restaurangen. Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, har under flera år baserat sin matlagningsfilosofi på att göra det enkelt att äta mer växtbaserat. IKEA vill öka tillgängligheten på mer växtbaserad mat som en del av en varierad kost och möta en ökad efterfrågan på växtbaserade alternativ. De senaste åren har IKEA introducerat flera växtbaserade rätter i sortimentet, bland annat HUVUDROLL plantbulle och en plantkorv. 

I maj 2024 lanserades ett första samarbete med organisationen Årets Kock och Jessie Sommarström, som då hade tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen. Rätten blev snabbt en favorit bland kunderna på IKEA och under de första fyra månaderna såldes 200 000 portioner. 

En%20man%20och%20en%20kvinna%20st%E5r%20i%20ett%20k%F6k%2C%20de%20har%20b%E5da%20vita%20kl%E4der.%20Kvinnan%20h%E5ller%20i%20en%20tallrik%20med%20k%F6ttbullar%20och%20potatismos.
Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige och Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022.

Köttbullarna kom till IKEA 1985

För att uppmärksamma att köttbullen funnits på IKEA i fyrtio år har Årets Kock och Jessie Sommarström tagit fram en modern version av den klassiska köttbullen för IKEA. Köttbullen består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter.  

– Vi är oerhört glada för att Jessie Sommarström, med sin passion för mat och djupa gastronomiska kunskaper, har tagit fram en ny köttbulle för att uppmärksamma att rätten funnits på IKEA i fyrtio år, säger Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige. Tillsammans ser vi en stor potential i att förändra synen på växtbaserad mat genom att göra en modern version av en av de mest ikoniska rätterna vi har på IKEA.  

Jessie Sommarströms moderna version av den klassiska köttbullen speglar hur svensk matlagning traditionellt har drygat ut kötträtter med baljväxter och andra växtbaserade ingredienser, något som på senare år glömts bort.

En%20kvinna%20i%20kockkl%E4der%20str%F6r%20hackad%20persilja%20%F6ver%20en%20tallrik%20med%20k%F6ttbullar%20och%20potatismos.

– Jag är otroligt glad att få göra detta tillsammans med IKEA, ett varumärke som enligt mig alltid ligger i framkant. Att de nu tar världens mest kända köttbulle in i framtiden genom att göra den mer hälsosam är verkligen inspirerande och ett bevis på mod och en vilja att blicka framåt, säger Jessie Sommarström. 

Köttbullen säljs under en begränsad period

Jessie Sommarströms köttbulle med hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter säljs under en begränsad period, med start måndagen den 10 februari och kommer att kosta 45 kronor. 

Jessie Sommarströms version av köttbullen serveras med gräddsås, lingonsylt och pressgurka. Kunden kan sedan välja mellan kokt potatis eller potatismos.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

En kvinna i kockkläder står i ett kök. I ena handen håller hon en stekpanna full med köttbullar och i andra handen håller hon en sked. Med skeden lägger köttbullar i en vit djup tallrik.
Jessie Sommarström har tagit fram en köttbulle som består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter.
Ladda ned bild
En man och en kvinna står i ett kök, de har båda vita kläder. Kvinnan håller i en tallrik med köttbullar och potatismos.
Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige och Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022.
Ladda ned bild
En kvinna i kockkläder står i ett kök. Hon håller i en tallrik med köttbullar och potatismos.
Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022.
Ladda ned bild
En kvinna i kockkläder strör hackad persilja över en tallrik med köttbullar och potatismos.
Köttbullen säljs under en begränsad tid på IKEA Sverige.
Ladda ned bild

Om oss

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye