IKEA lanserar en ny köttbulle i samarbete med Jessie Sommarström
2025 är det 40 år sedan IKEA började servera en alldeles egen version av den klassiska köttbullen. Nu introducerar IKEA Sverige en ny köttbulle, som utvecklats av Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström. Köttbullen – som består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter – serveras under en begränsad period.
IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter och allt fler väljer att äta växtbaserat i IKEA Restaurangen. Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, har under flera år baserat sin matlagningsfilosofi på att göra det enkelt att äta mer växtbaserat. IKEA vill öka tillgängligheten på mer växtbaserad mat som en del av en varierad kost och möta en ökad efterfrågan på växtbaserade alternativ. De senaste åren har IKEA introducerat flera växtbaserade rätter i sortimentet, bland annat HUVUDROLL plantbulle och en plantkorv.
I maj 2024 lanserades ett första samarbete med organisationen Årets Kock och Jessie Sommarström, som då hade tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen. Rätten blev snabbt en favorit bland kunderna på IKEA och under de första fyra månaderna såldes 200 000 portioner.
Köttbullarna kom till IKEA 1985
För att uppmärksamma att köttbullen funnits på IKEA i fyrtio år har Årets Kock och Jessie Sommarström tagit fram en modern version av den klassiska köttbullen för IKEA. Köttbullen består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter.
– Vi är oerhört glada för att Jessie Sommarström, med sin passion för mat och djupa gastronomiska kunskaper, har tagit fram en ny köttbulle för att uppmärksamma att rätten funnits på IKEA i fyrtio år, säger Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige. Tillsammans ser vi en stor potential i att förändra synen på växtbaserad mat genom att göra en modern version av en av de mest ikoniska rätterna vi har på IKEA.
Jessie Sommarströms moderna version av den klassiska köttbullen speglar hur svensk matlagning traditionellt har drygat ut kötträtter med baljväxter och andra växtbaserade ingredienser, något som på senare år glömts bort.
– Jag är otroligt glad att få göra detta tillsammans med IKEA, ett varumärke som enligt mig alltid ligger i framkant. Att de nu tar världens mest kända köttbulle in i framtiden genom att göra den mer hälsosam är verkligen inspirerande och ett bevis på mod och en vilja att blicka framåt, säger Jessie Sommarström.
Köttbullen säljs under en begränsad period
Jessie Sommarströms köttbulle med hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter säljs under en begränsad period, med start måndagen den 10 februari och kommer att kosta 45 kronor.
Jessie Sommarströms version av köttbullen serveras med gräddsås, lingonsylt och pressgurka. Kunden kan sedan välja mellan kokt potatis eller potatismos.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik NorrlidPressansvarig IKEA Sverige
Tel:0729-850281fredrik.norrlid1@ingka.ikea.comBilder
Om oss
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Sommar utomhus hos IKEA28.1.2025 10:02:23 CET | Pressmeddelande
Sommaren är här och plötsligt har du ett extra rum. Oavsett om det är en mindre balkong, en rymlig terrass eller en plats i parken så kan den bli stället som du aldrig vill lämna. Gör din plats i sommar till en plats som uppfyller alla dina sommardrömmar!
Snart öppnar IKEA unikt varuhus i Mall of Scandinavia15.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu närmar sig öppningsdagen för IKEA Sveriges nya satsning i Westfield Mall of Scandinavia och den 13 februari klockan 10.00 invigs varuhuset. Med sina 2500 kvadratmeter blir IKEA Mall of Scandinavia det första varuhuset av den här typen som öppnar i Sverige. Öppningen är ännu ett steg i IKEA Sveriges satsning på att komma närmare fler stockholmare.
IKEA dukar upp för vårens firande!10.1.2025 10:01:37 CET | Pressmeddelande
Nytt år med en ny vår full av högtider, firande och vardagar som förtjänar en guldkant!
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum