Rekordfå tvister till Hyresmarknadskommittén – Claes Stråth ny ordförande
Hyresmarknadskommittén ser nu en positiv trend med rekordfå tvister som kommer in för behandling. Denna utveckling speglar det alltmer konstruktiva samarbetet mellan hyresmarknadens parter. För att ytterligare stärka effektiviteten och förkortning av handläggningstider kliver Claes Stråth in som ny ordförande i Hyresmarknadskommittén.

Under det senaste året har antalet ärenden som behandlas av Hyresmarknadskommittén minskat avsevärt. Denna utveckling är ett resultat av en aktiv dialog och tidiga insatser mellan parterna, vilket har lett till att fler tvister kan lösas lokalt innan de eskalerar.
– Att vi nu ser rekordfå tvister i Hyresmarknadskommittén tycker jag är ett kvitto på att vårt förhandlingssystem verkligen fungerar trots att det utsätts för tryck. HMK fungerar precis så som en partssammansatt tvistelösning ska: som en sista instans när parterna inte kan komma vidare. Det stärker det förtroende som redan finns mellan parterna och skapar trygghet för hyresgästerna. Nu bygger vi vidare på HMK:s positiva renommé och resultat och jag är också glad över att kunna välkomna Claes Stråth som ordförande, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.
– Hyresmarknadskommittén har en mycket viktig roll för att vårt förhandlingssystem ska fungera smidigt och enkelt för de lokala parterna. Under de senaste 8-10 åren har Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen tagit flera beslut för att de lokala parterna ska känna förtroende för HMK och förhandlingssystemet. Nu tar vi ytterligare ett steg genom att ha en oberoende ordförande på HMK:s möten. Jag är övertygad om att detta stärker HMK, stärker förhandlingssystemet och stärker förtroendet hos medlemmarna, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.
Claes Stråth ny ordförande för HMK
Claes Stråth är en väletablerad profil på arbetsmarknaden, med en lång erfarenhet av medling, som tidigare generaldirektör för Medlingsinstitutet och samordning i komplexa förhandlingar. Hans inträde markerar ett viktigt steg i arbetet för att ytterligare effektivisera processen och bygga vidare på det goda samarbetet som redan har etablerats. Genom att fortsätta arbetet med dialog och samarbete strävar kommittén efter att ytterligare förbättra processen för alla inblandade parter.
– Det är med stor ödmjukhet och engagemang som jag tar mig an rollen som ordförande i Hyresmarknadskommittén. Min ambition är att bygga vidare på det goda arbete som redan gjorts och skapa förutsättningar för en ännu smidigare hantering av tvister. Det är viktigt att vi fortsätter att sätta hyresgästernas och fastighetsägarnas behov i fokus, säger Claes Stråth.
Om Hyresmarknadskommittén:
Hyresmarknadskommittén, HMK, instiftades 1957 och är en nationell kommitté som prövar tvister i samband med de årliga hyresförhandlingarna Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsbolag som är medlemmar i Sveriges Allmännytta. HMK består av tio ledamöter och tio ersättare – fem från vardera sida. Hittills i år har 11 ärenden inkommit till HMK, jämfört med 83 ärenden föregående år.
Kontakter
Gilda RomeroPressekreterareHyresgästföreningen
Tel:072-549 11 55gilda.romero@hyresgastforeningen.seNationell pressjourHyresgästföreningen
Tel:010-459 10 70press@hyresgastforeningen.seOm oss
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.
Följ Hyresgästföreningen Riksförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Riksförbundet
Gemensamma riktlinjer för digitala lås skapar trygghet och värde12.12.2025 07:03:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tar nu fram gemensamma riktlinjer för digitala lås. Tanken är enkel: när tekniken flyttar in i hemmen ska det vara tydligt, tryggt och lätt att förstå – och ge något som faktiskt gör vardagen enklare för både hyresgäster och fastighetsägare.
Ny rapport: Tyskland överger marknadshyrorna efter år av kraftigt höjda hyror10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar vad som händer när hyrorna släpps fria: i Tyskland sköt hyrorna i nya hyreskontrakt i höjden när bostadsbristen tilltog, samtidigt som skillnaderna i hyror mellan nya och gamla kontrakt växte. Resultatet: ett så stort missnöje att landet allt mer övergett marknadsmodellen och återinfört flera lager av regleringar.
Ny rapport: Inkomstkraven sjunker – men alldeles för långsamt27.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar att allt fler bostadsbolag i Sverige sänker eller slopar sina inkomstkrav. Men utvecklingen går långsamt och ojämnt, och många bostadsbolag – både allmännyttiga och privata – håller fast vid regler som stänger ute hushåll som faktiskt klarar hyran. Resultatet är att människor stängs ute från trygga förstahandskontrakt helt i onödan.
Kallt i lägenheten? Det här har du rätt till och det här kan du göra21.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Vintern är här och för många hyresgäster blir det också blir kallt även inomhus - särskilt vid årstidsväxlingarna när temperaturen faller snabbt och värmesystemen inte hinner reagera. Då kan det kännas betydligt kallare än vad som är rimligt. Som hyresgäst har du rätt till en bostad som fungerar men vad är egentligen en rimlig inomhustemperatur? Och vad kan du göra om värmen inte följer med i temperatursvängningarna?
Hyresgästföreningen kommenterar SCB:s nya siffror: Hyresgäster fortsatt hårdast pressade av boendekostnaderna19.11.2025 08:38:07 CET | Pressmeddelande
När SCB i dag presenterar hushållens boendeutgifter står en sak klar: hyresgäster lägger fortsatt störst andel av sin inkomst på boendet. Trots att kostnaderna ökar för alla är det hyresgästerna som har minst marginaler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum