Dagligvaruhandeln återvände till mer normala nivåer under 2024
Dagligvaruhandeln växte med 4,1 procent under helåret 2024 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker, mätt i KPI, landade för helåret på 1,4 procent och den estimerade prisjusterade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 2,6 procent.

Trots sänkta räntor och en stabiliserad inflation har hushållen ett fortsatt begränsat konsumtionsutrymme till följd av flera år av tuffa ekonomiska förhållanden. Branschens totala försäljning under 2024 uppgick till cirka 340 miljarder kronor.
- Trots att 2024 präglades av ekonomisk osäkerhet finns tecken på att en viss återhämtning är att vänta. Livsmedelsinflationen har avtagit och stabiliserats, men prisnivån är fortfarande på betydligt högre nivå än för några år sedan. Att dagligvaruhandeln under det gångna året visar på tillväxt i både försäljningsvärde och volym tyder att hushållen har börjat anpassa sig till det högre kostnadsläget, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under 2024 stod de fysiska butikerna för 95 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, och e-handeln stod för 5 procent av tillväxten efter två år av nedgång. E-handelsandelen för 2024 förblev oförändrad jämfört med föregående år och uppgick till 4,1 procent.
Andelen ekologiskt fortsätter att minska
Försäljningen av ekologiskt sjönk med 4,9 procent under 2024 jämfört med föregående år, och utgjorde 3,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Detta en fortsättning på en flerårig trend med minskad ekologisk andel. För dagligvaruhandelns egna märkesvaror var andelen ekologiskt något högre, och uppgick till 6,1 procent. Av den ekologiska försäljningen 2024 bestod 49,3 procent av KRAV-märkt ekologisk försäljning. Kategorin med högst andel ekologisk försäljning var ägg på 11,5 procent, medan kött hade lägst andel ekologiskt på 1,5 procent ekologisk försäljning.
- Under 2024 fortsatte försäljningen av ekologiska livsmedel att minska, vilket ytterligare förstärkte den nedåtgående trend vi sett de senaste åren. En förklaring kan vara att konsumenterna i större utsträckning valt svenskt, men också att priset prioriteras vilket lett till att ekologiska produkter i viss mån valts bort från varukorgen, avslutar Karin Brynell.
För att ta del av hela rapporten, besök www.svenskdagligvaruhandel.se/arsrapport-2024/
Idag, fredag den 31 januari, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Det nya normala i dagligvaruhandeln – summering 2024 och prognos 2025. Följ sändningen HÄR.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85 Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seLänkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum