Dagligvaruhandeln återvände till mer normala nivåer under 2024
Dagligvaruhandeln växte med 4,1 procent under helåret 2024 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker, mätt i KPI, landade för helåret på 1,4 procent och den estimerade prisjusterade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 2,6 procent.

Trots sänkta räntor och en stabiliserad inflation har hushållen ett fortsatt begränsat konsumtionsutrymme till följd av flera år av tuffa ekonomiska förhållanden. Branschens totala försäljning under 2024 uppgick till cirka 340 miljarder kronor.
- Trots att 2024 präglades av ekonomisk osäkerhet finns tecken på att en viss återhämtning är att vänta. Livsmedelsinflationen har avtagit och stabiliserats, men prisnivån är fortfarande på betydligt högre nivå än för några år sedan. Att dagligvaruhandeln under det gångna året visar på tillväxt i både försäljningsvärde och volym tyder att hushållen har börjat anpassa sig till det högre kostnadsläget, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under 2024 stod de fysiska butikerna för 95 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, och e-handeln stod för 5 procent av tillväxten efter två år av nedgång. E-handelsandelen för 2024 förblev oförändrad jämfört med föregående år och uppgick till 4,1 procent.
Andelen ekologiskt fortsätter att minska
Försäljningen av ekologiskt sjönk med 4,9 procent under 2024 jämfört med föregående år, och utgjorde 3,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Detta en fortsättning på en flerårig trend med minskad ekologisk andel. För dagligvaruhandelns egna märkesvaror var andelen ekologiskt något högre, och uppgick till 6,1 procent. Av den ekologiska försäljningen 2024 bestod 49,3 procent av KRAV-märkt ekologisk försäljning. Kategorin med högst andel ekologisk försäljning var ägg på 11,5 procent, medan kött hade lägst andel ekologiskt på 1,5 procent ekologisk försäljning.
- Under 2024 fortsatte försäljningen av ekologiska livsmedel att minska, vilket ytterligare förstärkte den nedåtgående trend vi sett de senaste åren. En förklaring kan vara att konsumenterna i större utsträckning valt svenskt, men också att priset prioriteras vilket lett till att ekologiska produkter i viss mån valts bort från varukorgen, avslutar Karin Brynell.
För att ta del av hela rapporten, besök www.svenskdagligvaruhandel.se/arsrapport-2024/
Idag, fredag den 31 januari, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Det nya normala i dagligvaruhandeln – summering 2024 och prognos 2025. Följ sändningen HÄR.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85 Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seLänkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
Enklare etablering och mindre regelkrångel kan dämpa matprisökningarna20.3.2025 16:51:52 CET | Pressmeddelande
Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF var på torsdagen inbjudna till ett möte med finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren.
Svensk Dagligvaruhandel presenterar fyra förslag för lägre matpriser14.3.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det pågår intensiva diskussioner om matpriser, men konkreta lösningar saknas fortfarande. I dag presenterar Svensk Dagligvaruhandel fyra politiska förslag som syftar till att dämpa prisutvecklingen på mat och stärka konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan.
Svagt positiv försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln i februari14.3.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent under februari 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar finans- och landsbygdsministrarnas initiativ till dialog med livsmedelskedjan13.3.2025 15:29:50 CET | Pressmeddelande
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar: Det är positivt att hela livsmedelskedjan lyfts i detta initiativ och att dialogen med branschen står i fokus för mötet. Vi behöver ha en gemensam förståelse för vad som ligger bakom prisutvecklingen i hela Europa. Det är komplexa utmaningar från jord till bord som kräver ett helhetsperspektiv där alla led – från primärproduktion till handel och konsument – inkluderas. Att landsbygdsministern är engagerad i frågan är särskilt viktigt, då livsmedelsförsörjning och konkurrenskraft är avgörande för både näringsliv och konsumenter. Vi ser fram emot en konstruktiv dialog och har flera konkreta förslag på vad som behöver göras för att stärka livsmedelskedjan framåt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum