Konsumenter vill välja bort farliga ämnen i badrumsskåpet
Svanens nya krav på kosmetika innebär att det blir ännu enklare för konsumenter att undvika farliga ämnen när de väljer skönhets- och hygienprodukter. Att få bättre vägledning om oönskade ämnen är mycket viktigt, visar Nordic Consumer Sustainability Index 2024. Konsumenter litar inte på märkningar som inte är kontrollerade av en tredje oberoende part.

Nu skärps Svanens krav utifrån nya vetenskapliga rön och utveckling på marknaden. Svanens krav skärps regelbundet för att en miljömärkt produkt ska vara ett av de miljömässigt bästa valen. Det innebär att företag måste dokumentera att produkterna lever upp till de strängare kraven på till exempel gränsvärden för att få behålla Svanenmärkningen. Jämfört med andra typer av produkter anser konsumenter i en högre utsträckning att det är mycket viktigt att göra miljö- och hälsomässigt bra val vad gäller skönhets– och hygienprodukter.
– Du ska inte behöva vara kemist för att kunna välja rätt. Svenska konsumenter är mycket angelägna om att undvika farliga ämnen i produkter som ska användas på kroppen. Vi ser en ökad medvetenhet, som kan bero på rapportering om hur till exempel PFAS och mikroplast påverkar människor och miljö, säger Hedvig Bergqvist, enhetschef för Kemteknik på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel i Sverige.
Trötta på grönmålning
Svenska konsumenter upplever att det är svårt att göra ett bra val för miljö och hälsa vad gäller skönhets- och hygienprodukter.
– Förtroendet för Svanen är högt, däremot är konsumenter skeptiska till företagens egna märkningar. De är trötta på greenwashing och EU:s kommande regler mot vilseledande marknadsföring kommer att underlätta mer informerade val. En annan fördel är att företag som erbjuder de miljömässigt bästa produkterna får mer rättvis konkurrens, säger Hedvig Bergqvist, enhetschef för Kemteknik på Miljömärkning Sverige.
Så resonerar svenska konsumenter:
- 27 % litar på producenters egna märkningar.
- 72 % litar på tredjepartscertifieringar som inte har någon koppling till produkterna.
- 83 % litar på att en produkt är ett bra val för miljön om den är märkt med Svanen.
Av de som handlar skönhets- och hygienprodukter anser*
- 73 % att det är viktigt att välja skönhets- och hygienprodukt produkter som är bättre val för miljön.
- 62 % att de är angelägna/mycket angelägna om att undvika farliga ämnen när de väljer skönhets- och hygienprodukter.
- 79 % att det är svårt att veta om skönhets- och hygienprodukter innehåller farliga ämnen för hälsa och miljö.
- 60 % att det är utmanande/mycket utmanande att hitta skönhets- och hygienprodukter som är bra val för miljön.
- 84 % att det är troligt att de skulle välja Svanenmärkta skönhets- och hygienprodukter om det fanns tillgängligt.
- 38 % att det är svårt att hitta Svanenmärkta skönhets- och hygienprodukter.
Nordic Consumer Sustainability Index 2024
Den nordiska konsumentundersökningen genomfördes på uppdrag av Nordisk Miljömärkning av Opinion 2024. Totalt tillfrågade 4 516 nordiska konsumenter, varav 1003 svenska konsumenter.
* Av de svenska konsumenterna uppger 48 % att skönhets- och hygienprodukter är ett relevant område för dem.
För kommentarer: Hedvig Bergqvist, enhetschef för Kemteknik, hedvig.bergqvist@svanen.se,+46 8-55 55 24 57
Fakta: Svanens krav för kosmetiska produkter
- Strikta krav på hälsoskadliga kemikalier, förbud mot ämnen som klassificeras som cancerframkallande, ämnen som kan skada förmågan att få barn eller som kan skada arvsmassan. Ämnen som är, eller kan vara hormonstörande, är förbjudna
- Förbud mot PFAS och mikroplaster.
- Produkter avsedda för barn och spädbarn får inte innehålla parfymämnen.
- Strikta miljökrav på kemikalier för att undvika långsiktiga, negativa effekter i naturen och att skadliga kemikalier ansamlas i djur och människor samt undvika ämnen som är giftiga för till exempel fisk och kräftdjur.
- Krav på förpackningens utformning och typ av material
- Läs mer Kosmetiska produkter 090
Läs mer om EU: s nya regler mot greenwashing:
Empowering consumers EU stärker konsumentmakten och statusen för trovärdig märkning
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder

Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Grönt ljus för Svanenmärkta menskoppar20.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svanens uppdaterade krav för hygienprodukter gör det möjligt att för första gången Svanenmärka menskoppar.
Inbjudan till direktsändning: Hur kan EU Ecolabel driva en mer hållbar upphandling?4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du få koll på vad som är på gång i EU, inspireras av de som går i bräschen och få praktiska tips? Då ska du inte missa EU-kommissionenswebbinarium den 10 oktober om hur EU:s officiella miljömärkning kan medverka till fler gröna offentliga affärer
Ny rapport: Stora miljövinster med miljömärkt i offentliga inköp28.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport visar hur den offentliga upphandlingen kan minska utsläppen av växthusgaser, bidra till en mer cirkulär ekonomi och begränsa användningen av farliga kemikalier.
Miljö och klimat rankar högt bland svenska konsumenter12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nya siffror visar att miljö- och klimatförändringar fortfarande hör till de tre områden som svenskar anser är de största utmaningarna i dag. Det finns en vilja till att förändra sin livsstil till att leva mer hållbart. Det visar Nordic Consumer Survey 2025, som har samlat åsikter från de nordiska länderna.
Första Svanenmärkta eventet: Nordic Tourism Conference i Stockholm5.6.2025 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Svanen var på plats i Kulturhuset i Stockholm när det första Svanenmärkta eventet i Norden gick av stapeln.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum