Lidl Sverige

Lidl rekryterar Johan Krallis Anell till ny roll inom Corporate Affairs

Dela

Lidl Sverige rekryterar Johan Krallis Anell till den nya rollen som ansvarig för intressentengagemang inom Corporate Affairs.
– Jag hoppas att jag med min bakgrund i gränssnittet mellan livsmedelsbranschen och politiken kan bidra till att Lidl fortsatt växer och blir en ännu tydligare samhällsaktör, säger Johan Krallis Anell.

I enlighet med bolagets internationella strategi genomför Lidl Sverige nu en ompositionering – från Corporate Communications och CSR till Corporate Affairs. Därmed samlas frågor som rör hållbarhet, kommunikation och public affairs inom en och samla avdelning*. Som ett led i det arbetet tillsätts nu en tjänst för att driva arbetet med intressentengagemang och politiska dialoger framåt.

– I den omvärld som Lidl möter och med de krav som ställs på hur vi kan arbeta mer proaktivt med politisk dialog och påverkan, samt skapa engagemang med företagets olika intressenter, ser vi att Johan kommer att tillföra ny och värdefull kompetens för våra fortsatta framgångar. Jag ser fram emot att vi tillsammans kan hälsa honom välkommen till Lidl-världen, säger Marita Wengelin, Head of Corporate Affairs, Lidl Sverige.

Johan Krallis Anell kommer närmast från en tjänst som nationell exportsamordnare för livsmedelssektorn hos Näringsdepartementet och Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet inom Regeringskansliet. Dessförinnan arbetade han som CSR- och hållbarhetsansvarig på Livsmedelsföretagen. Han har även varit ämnesråd på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

– I sin roll som nationell exportsamordnare har Johan varit drivande för att främja svensk livsmedelsexport och bidragit till att ta fram den nationella livsmedelsstrategin. Jag är övertygad om att det här är kompetens som kommer att stärka Lidl och vår satsning på Matriket, men även gynna dagligvaruhandeln i stort, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.

Johan Krallis Anell har en magisterexamen i affärsjuridik från Linköpings universitet och har även studerat i Tyskland:

– Jag har under en lång tid följt Lidls resa i Sverige och jag uppskattar det breda sortimentet med hög kvalitet. Nu ser jag fram emot att bidra till ökad förståelse för olika samhällsaktörer och till att stärka Lidls intressentengagemang, säger han.

Kontakter

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye