Bonnier News

Bonnier News skapar ny analysorganisation – inrättar tvärfunktionella chefsroller för Analys och Läsarverksamhet

Dela

Som ett led i att ytterligare utveckla Bonnier News organisation samlas nu samtliga analysverksamheter i en ny koncerngemensam funktion som kommer att ledas av Josefina Rickardt. Samtidigt utses Tove Stenquist till övergripande ansvarig för området Subscriptions Sales.

Josefina Rickardt och Tove Stenquist får nya ansvarsområden. Foto: Jesper Frisk/Bonnier News
Josefina Rickardt och Tove Stenquist får nya ansvarsområden. Foto: Jesper Frisk/Bonnier News

Under 2024 genomförde Bonnier News en rad organisatoriska förändringar i syfte att accelerera koncernens transformation. Inom ramen för området Commercial, som leds av COO (Chief Operating Officer) Alexander Lydecker och vars operativmodell expanderats till att omfatta hela koncernen, inrättas nu två nya roller för att ytterligare möjliggöra effektivitet och skalbarhet tvärs över Bonnier News varumärken och marknader.

*Josefina Rickardt utses till ansvarig för området Analytics, koncernens gemensamma analysenhet som kommer att samla totalt cirka 50 medarbetare från redaktionell, affärsmässig- och teknisk analys runtom i organisationen. 

*Tove Stenquist utses till ansvarig för Subscription Sales, som omfattar hela Bonnier News prenumerationsförsäljning – såväl Consumer (Dagens Nyheter, Bonnier News Local, Expressen samt magasinsverksamheten Bonnier Publications, baserad i Danmark) som Business (Dagens industri och branschtitlar).

-Att samla och använda vår analys och data på ett smart och effektivt sätt är en av våra viktigaste prioriteringar för att fortsätta växa vår läsaraffär de kommande åren. Genom att bli mer data- och analysdrivna tar vi också ett viktigt steg mot att förenkla våra processer och öka effektiviteten i vårt arbete, säger Alexander Lydecker.

-  Jag är mycket glad över att Josefina och Tove har tagit sig an dessa strategiskt viktiga roller. Deras arbete kommer inte bara att höja kvaliteten på våra analysfunktioner, utan också ge oss större flexibilitet i resurssättning och prioritering av insatser, säger Alexander Lydecker.

Josefina Rickardt har en mångårig bakgrund inom Bonnier News, bland annat som analyschef och läsarintäktschef på Expressen, och senast som domänledare för Nya kunder på Commercial.

– Analys är inte bara, rent personligt, bland det roligaste jag vet, det är också otroligt viktigt för ett bolag som Bonnier News, säger Josefina Rickardt.

– Vassa insikter om hur vi ska tänka och agera baserat på analys och data är helt avgörande för att vi ska fatta rätt beslut både kort- och långsiktigt och nå våra strategiska mål. Det är en stor ära att få leda den nya samlade analysorganisationen som består av så många grymma analytiker och att få jobba tätt med alla titlar och verksamheter.

Tove Stenqvist kommer närmast från rollen som chef för läsarintäkter på Bonnier News Local.

– Det känns inspirerande att nu få möjligheten att utveckla vår gemensamma prenumerationsaffär tillsammans med våra duktiga medarbetare och team. Vårt första fokus blir att sätta grunden för organisationen så att vi gemensamt bättre kan leverera på våra mål. Vi har en utmaning i att öka vår hushållstäckning, växa digitalt och minska beroendet av print. Här har vi jättebra förutsättningar i vårt sätt att jobba kring gemensam teknik och synergier i våra arbetsprocesser. Den vägen ska vi fortsätta på och vi ska utmana oss ännu mer för att öka farten i den digitala transformationen, säger hon.

Förändringarna kommer att implementeras under februari månad och Bonnier News Commercials ledningsgrupp kommer framöver att bestå av:

Alexander Lydecker, COO
Dilem Güler, Team Lead Strategic support samt Domain Lead Platform & Data
Paul Brandenfeldt, Area Lead Ad Sales
Anders Nilsson, Area Lead Customer Care & Support
Josefina Rickardt, Area Lead Analytics
Tove Stenquist, Domain Lead Subscription sales
Jennie Lindström, Executive Assistant 

Kontakter

Bilder

Josefina Rickardt, Area Lead Analytics. Foto: Jesper Frisk/Bonnier News
Josefina Rickardt, Area Lead Analytics. Foto: Jesper Frisk/Bonnier News
Ladda ned bild
Tove Stenquist, Domain Lead Subscription sales. Foto: Jesper Frisk/Bonnier News
Tove Stenquist, Domain Lead Subscription sales. Foto: Jesper Frisk/Bonnier News
Ladda ned bild

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Bonnier News förvärvar lokaltidningen Mitt i18.12.2025 11:00:53 CET | Pressmeddelande

Bonnier News Local förvärvar den svenska lokaltidningskoncernen Mitt i, med ett 30-tal titlar i Storstockholm. Titlarna kommer att ingå i Bonnier News Local, som därmed stärker sitt strategiska fokus på Stockholmsområdet. – Vi har en stark tro på lokal journalistik och genom det här förvärvet skapar vi goda förutsättningar för fortsatt utveckling av journalistik i Stockholmsområdet, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye