Schibsted Media

Louise Barkenäs ny ledare för IN/LAB – tillför affärsperspektiv till inkluderingslabbet

Dela

Louise Barkenäs går in som chef för inkluderingslabbet IN/LAB under 2025. 
– Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger den tillträdande ledaren.

Teamet på IN/LAB:Molly Grönlund Müller (Community Researcher), Esam Touma (Content & Community Specialist), Louise Barkenäs (tf Head of lab), Belenn Bekele (Program Manager), och Agnes Stenbom (grundare). Foto: Magnus Sandberg | Schibsted Media
Teamet på IN/LAB:Molly Grönlund Müller (Community Researcher), Esam Touma (Content & Community Specialist), Louise Barkenäs (tf Head of lab), Belenn Bekele (Program Manager), och Agnes Stenbom (grundare). Foto: Magnus Sandberg | Schibsted Media

Schibsted Medias och stiftelsen Tinius gemensamma innovationslabb med fokus på inkludering får nytt ledarskap under 2025. Louise Barkenäs, tidigare chef för innovation och projektledning på Schibsted Marketing Services, går nu in i rollen som tillförordnad Head of IN/LAB. 

Med en bakgrund inom Schibsteds annonsorganisation bidrar Louise Barkenäs med nya perspektiv som kommer att utveckla teamet och innovationslabbet ytterligare inom ett viktigt område. IN/LABs grundare Agnes Stenbom, som nu går på föräldraledighet, ser det som en naturlig utveckling för labbet:

– För att säkra en fortsatt mångfald av redaktionella medier måste vi ha en framtida affär. Att jobba med strategisk framsyn och söka förståelse för våra framtida målgrupper blir helt avgörande i det arbetet. Med Louise på plats får labbet en starkare koppling till just affärsperspektivet, säger Agnes Stenbom.

Själv ser Louise Barkenäs fram emot det nya uppdraget inom Schibsted Media:

– Det känns otroligt spännande att få vara med och driva samt utveckla arbetet kring innovation och Schibsted Medias framtida marknadsposition ur ett användarperspektiv. Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger Louise Barkenäs. 

Även Kjersti Løken Stavrum, vd på stiftelsen Tinius och styrelseordförande i både IN/LAB och Schibsted Media, gläder sig åt rekryteringen. 

– IN/LAB är en dynamisk miljö där vi utforskar journalistikens framtid. Med Louise energi och perspektiv ser vi fram emot ett spännande år av fortsatt utveckling och experimenterande, säger Kjersti Løken Stavrum.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB. Telefon: +46 76 517 49 14. E-post: louise.barkenas@schibsted.com 



OM IN/LAB

IN/LAB, en förkortning för Inclusion Lab, grundades 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsted Media och Stiftelsen Tinius. Läs mer om IN/LAB på www.inlabnews.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Teamet på IN/LAB:Molly Grönlund Müller (Community Researcher), Esam Touma (Content & Community Specialist), Louise Barkenäs (tf Head of lab), Belenn Bekele (Program Manager), och Agnes Stenbom (grundare). Foto: Magnus Sandberg / Schibsted Media
Teamet på IN/LAB:Molly Grönlund Müller (Community Researcher), Esam Touma (Content & Community Specialist), Louise Barkenäs (tf Head of lab), Belenn Bekele (Program Manager), och Agnes Stenbom (grundare). Foto: Magnus Sandberg / Schibsted Media
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik8.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024. – Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye