Louise Barkenäs ny ledare för IN/LAB – tillför affärsperspektiv till inkluderingslabbet
Louise Barkenäs går in som chef för inkluderingslabbet IN/LAB under 2025.
– Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger den tillträdande ledaren.

Schibsted Medias och stiftelsen Tinius gemensamma innovationslabb med fokus på inkludering får nytt ledarskap under 2025. Louise Barkenäs, tidigare chef för innovation och projektledning på Schibsted Marketing Services, går nu in i rollen som tillförordnad Head of IN/LAB.
Med en bakgrund inom Schibsteds annonsorganisation bidrar Louise Barkenäs med nya perspektiv som kommer att utveckla teamet och innovationslabbet ytterligare inom ett viktigt område. IN/LABs grundare Agnes Stenbom, som nu går på föräldraledighet, ser det som en naturlig utveckling för labbet:
– För att säkra en fortsatt mångfald av redaktionella medier måste vi ha en framtida affär. Att jobba med strategisk framsyn och söka förståelse för våra framtida målgrupper blir helt avgörande i det arbetet. Med Louise på plats får labbet en starkare koppling till just affärsperspektivet, säger Agnes Stenbom.
Själv ser Louise Barkenäs fram emot det nya uppdraget inom Schibsted Media:
– Det känns otroligt spännande att få vara med och driva samt utveckla arbetet kring innovation och Schibsted Medias framtida marknadsposition ur ett användarperspektiv. Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger Louise Barkenäs.
Även Kjersti Løken Stavrum, vd på stiftelsen Tinius och styrelseordförande i både IN/LAB och Schibsted Media, gläder sig åt rekryteringen.
– IN/LAB är en dynamisk miljö där vi utforskar journalistikens framtid. Med Louise energi och perspektiv ser vi fram emot ett spännande år av fortsatt utveckling och experimenterande, säger Kjersti Løken Stavrum.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB. Telefon: +46 76 517 49 14. E-post: louise.barkenas@schibsted.com
OM IN/LAB
IN/LAB, en förkortning för Inclusion Lab, grundades 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsted Media och Stiftelsen Tinius. Läs mer om IN/LAB på www.inlabnews.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum