If Skadeförsäkring

If levererar starkt resultat för året och stärker sin nyckelroll i att hantera samhällsrisker

Dela

2024 var ett år med fortsatt stark tillväxt för If. Vi fortsatte att hjälpa våra kunder under ett år som präglades av en hård vinter och ett flertal större skador. Ifs roll i att främja det skadeförebyggande arbetet blir allt viktigare i dagens föränderliga risklandskap, kommenterar Ifs vd Morten Thorsrud.

Morten Thorsrud, Ifs koncernchef.
Morten Thorsrud, Ifs koncernchef.

Vd Morten Thorsruds kommentar: 

Under 2024 fortsatte If att hjälpa sina kunder mycket. Året började med en sträng vinter med många väderrelaterade skador, där ibland stormen Ingunn, vilket har lett till ett sämre storskadeutfall. Genom Ifs nordiska storlek, diversifierade portfölj och disciplinerad riskbedömning är vi väl positionerade för att hantera och förebygga det ständigt föränderliga risklandskapet för våra 3,9 miljoner kunder i Norden och Baltikum.

De ekonomiska förlusterna kopplade till naturkatastrofer har ökat avsevärt under de senaste två decennierna. Försäkringsbolagens roll i att stödja den ekonomiska återhämtningen väntas öka i betydelse. Det är vetenskapligt bevisat att klimatförändringar kommer att öka risken för extrema väderhändelser i framtiden.

Som nordisk marknadsledare kan If dra nytta av sin storlek och breda expertis för att hantera och förebygga stora skador och risker. Vi har stor kunskap och marknadsnärvaro i alla kundsegment och produktkategorier. Ifs roll att främja skadeförebyggande blir allt viktigare och vi engagerar oss för att öka medvetenheten kring risker relaterade till extrema väderhändelser och även kring förebyggande av personliga hälsoproblem.

Fortsatt tillväxt och stark kundlojalitet

Under 2024 hanterade If totalt över två miljoner skador. Volymerna av egendoms- och motorfordonsskador förblev relativt oförändrade jämfört med förra året, medan antalet personförsäkringsskador ökade, vilket är i linje med den trend vi har sett de senaste åren. 2024 präglades också av flera storskador, till exempel Børsen-branden i Köpenhamn.

Allt fler kunder rapporterar sina skador digitalt och 85 procent av kunderna betygsatte vår service inom den högsta kategorin på betygsskalan efter att deras skador hade reglerats. Vi fortsätter att leverera på vårt kundlöfte "If hjälper mycket", med skadeutbetalningar på i genomsnitt 115 MSEK per dag. 

2024 var även ett år av fortsatt stark tillväxt, med en bruttopremietillväxt på 6,5 procent för vårt största affärsområde Privat, stödd av hög tillväxt inom personriskförsäkring (11 procent) och egendomsförsäkring (6 procent) under 2024, medan nybilsförsäljningen var fortsatt svag. Kundlojaliteten inom Privat var fortfarande hög på 89 procent. Affärsområdena Företag och Industri rapporterade en tillväxt på 5,6 procent respektive 9,5 procent. Våra baltiska verksamheter växte med 4,8 procent under 2024. 

Förberedelserna med att integrera Topdanmark i If har varit ett fokusområde under det fjärde kvartalet. När fusionen är slutförd i mitten av 2025 kommer vi att välkomna över 2 000 anställda från Topdanmark till If, utöka vår verksamhet och stärka vår marknadsledande position i Norden. Vår marknadsandel i Danmark kommer att öka från 5,5 procent till 20,4 procent. 

Att kombinera två företag med starka affärsresultat och engagerade medarbetare ger verkligen lovande möjligheter att hjälpa våra kunder ännu mer i framtiden.

Koncernresultat (MSEK)

  • Bruttopremieinkomsten ökade med 6,7 procent (exklusive valutaeffekter) för år 2024 jämfört med föregående år (Q4 2024: 8,0 procent)
  • Bruttopremieinkomst Q4: 14 459 MSEK (12 547)
  • Resultat från försäkringstjänster Q4: 2 849 MSEK (2 455)
  • Finansiellt resultat Q4: 30 MSEK (1 887)
  • Resultat före skatt Q4: 1 803 MSEK (4 229)
  • Totalkostnadsprocent Q4: 81.6 (83.1), 12M 2024: 83.1 (83.1)

Det svenska resultatet (MSEK)

  • Bruttopremieinkomst Q4: 5 568 MSEK (4 590)
  • Resultat från försäkringstjänster Q4: 668 MSEK (709)
  • Totalkostnadsprocent Q4: 86,0 (85,1)

För ytterligare detaljer, besök gärna: www.sampo.com/result för engelskt material; och www.sampo.com/tulos för finskt material.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sampo: Maria Silander, Communications Manager, Media Relations, tel. +358 10 516 0031

Ifs presstjänst: +46 8 410 023 03, press@if.se

If är en del av Sampo Group, den ledande skadeförsäkringskoncernen i Norden och den enda försäkringsgivaren som erbjuder tjänster i alla nordiska länder, kundsegment och produkter. Koncernen är också en betydande aktör på den växande marknaden för digital skadeförsäkring i Storbritannien. Sampo är noterat på Nasdaqs börser i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn.



Kontakter

Om oss

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.

If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.

Följ If Skadeförsäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

Stenskottssäsongen är här – så stor är risken att drabbas i din region13.3.2025 09:48:57 CET | Pressmeddelande

Under våren ökar risken för stenskott och glasskador på vindrutan. En sammanställning från If visar att risken för att drabbas av stenskott under bilkörningen varierar stort beroende på var i landet man bor. – Gotlänningar löper minst risk att få rutan förstörd av grus och sten, trafikanter runt Stockholm och Uppsala är värst drabbade, säger If:s motorexpert Johan Granholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye