St1 Sverige AB

St1 lanserar framtidens marknadsplats

Dela

Framtiden blir modulär när energibolaget St1 lanserar och inviger framtidens marknadsplats på PLOQ Vaksalagatan i Uppsala. Det traditionella sättet att konstruera butiker har utmanats och en innovativ, modulär konstruktionslösning har introducerats.

PLOQ Vaksalagatan i Uppsala är den första av sitt slag i Sverige. Marknadsplatsen har byggts om från grunden och en innovativ modulär lösning är nu på plats.
PLOQ Vaksalagatan i Uppsala är den första av sitt slag i Sverige. Marknadsplatsen har byggts om från grunden och en innovativ modulär lösning är nu på plats. St1

PLOQ Vaksalagatan i Uppsala är den första av sitt slag i Sverige. Marknadsplatsen har byggts om från grunden och en innovativ modulär lösning är nu på plats. St1 har utmanat den traditionella konstruktionsprocessen av hur en marknadsplats byggs och introducerar nu en butik bestående av förbyggda, portabla europatillverkade moduler. Den modulära lösningen möjliggör en effektiviserad byggprocess då ledtiden kortas från 4–6 månader, till cirka sex veckor. Efter dess livscykel kan marknadsplatsen monteras ned, lyftas bort och återvinnas.

- Det känns extra roligt att få lansera framtidens modulära marknadsplats i Uppsala som är en viktig transport- och logistikhub i Sverige, samt en nyckeldestination för St1. Marknadsplatsen skapar en god tillväxtmöjlighet tack vara det strategiska läget i kombination med den modulära lösningen som tillgodoser behoven hos våra kunder, oavsett om de behöver fylla på fordon eller kropp med energi, säger Sofie Westman, Retailchef Sverige, St1.

Den nya marknadsplatsen etableras som PLOQ, ett egenutvecklat varumärke av St1 som lanserades 2020. Byggt på konceptualisering och skalbarhet erbjuds något för alla. PLOQ är en matdestination som fokuserar på att göra livet på väg lustfyllt genom riktigt bra mat, kaffe och service.

- Våra marknadsplatser spelar en aktiv roll i lokalsamhället vilket möjliggör för våra franchisetagare att skapa livskraftiga verksamheter och arbetstillfällen. Vi arbetar varje dag för att göra livet på vägen mer njutbart med god mat, kaffe och service. Det finns något magiskt med att vara i rörelse och vi vill vara den omtänksamma oasen som hjälper människor att njuta av resan, avslutar Sofie Westman.

Den modulära konstruktionslösningen minskar investeringarna med cirka 50%, vilket frigör kapital för St1 att fortsätta investeringar i energiomställningen. Under våren installeras även sex blixtsnabba laddpunkter med effekt upp till 400 kW på marknadsplatsen.

Fakta om St1s modulära butikslösning:

  • Moduler byggd av Containex, Österrike
  • Golv, lamparmaturer, toaletter och viss inredning installeras på fabrik
  • Kortad byggprocess från 4–6 månader till cirka 6 veckor
  • Minimalt grundarbete. Ingen åverkan på marken efter marknadsplatsens livscykel
  • Flytt- och återvinningsbar
  • Solceller monteras på butikens tak

För mer information, vänligen kontakta:
Oscar Brehmer, Kommunikationschef, St1 Sverige
Email: oscar.brehmer@st1.com
Telefon: +46 707 911 228

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

St1 är en energikoncern vars vision är att vara den ledande producenten och försäljaren av CO₂-medveten energi. Koncernen arbetar med forskning och utveckling i syfte att ta fram ekonomiskt bärkraftiga energilösningar som minskar miljöpåverkan. St1 fokuserar på marknadsföring av bränslen, oljeraffinering och förnybara energilösningar som sofistikerade avfallsbaserade biobränslen och industriell vindkraft. Koncernen har 1 270 marknadsplatser med butiks- och drivmedelsstationer under varumärkena St1 och Shell i Finland, Sverige och Norge. St1 har sitt huvudkontor i Helsingfors och sysselsätter för närvarande över 1 000 personer. Läs mer på www.st1.se.

Följ St1 Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från St1 Sverige AB

St1 övergår till ett varumärke i Sverige, Finland och Norge26.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Energibolaget St1 övergår nu till en strategi som samlar koncernens nordiska stationsnätverk under det gemensamma varumärket, St1. Efter mer än ett års förberedelser kommer St1 omprofilera samtliga av bolagets cirka 630 Shellstationer till St1. Övergången som inleds i början av april, markerar starten för ett enhetligt nordiskt nätverk om totalt 1 250 marknadsplatser bestående av butiks- och drivmedelsstationer samt biltvättar.

St1 och Novatron Fusion Group ingår strategiskt partnerskap för att påskynda fusionsenergi i Norden19.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

St1 och Novatron Fusion Group (NFG) har ingått ett strategiskt, långsiktigt industriellt partnerskap för att påskynda utvecklingen mot kommersiell fusionsenergi. Som en del av partnerskapet investerar St1 13 miljoner euro i NFG och blir således ny huvudinvesterare och styrelsemedlem. St1 kommer tillföra långsiktigt värde samt affärs-, industri- och regulatorisk kunskap till styrelsearbetet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye