Schibsted Media inleder partnerskap med OpenAI
Schibsted Media och OpenAI ingår ett strategiskt partnerskap som ska integrera Schibsted Medias faktabaserade journalistik i OpenAI:s tjänster. Schibsted Media kommer också att få tillgång till OpenAI:s insikter och tillgång till dess nya teknologi.

Partnerskapet innebär att OpenAI kan integrera nyhetsartiklar i realtid från ett urval av Schibsted Medias varumärken, bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG och Aftenposten, i OpenAI:s produkter, även i ChatGPT. Artiklarna kommer att användas för att leverera uppdaterade nyhetssammanfattningar, med tydlig källhänvisning till Schibsted Medias mediehus, så att användarna kan verifiera informationen.
Avtalet innebär att Schibsted Medias oberoende och tillförlitliga journalistik blir tillgänglig för en nya målgrupper, samtidigt som ChatGPT:s 300 miljoner användare får tillgång till aktuell och relevant information från hela Norden.
– Det här partnerskapet är en del av Schibsted Medias övergripande strategi för att integrera AI på sätt som stöder och stärker journalistiken. Genom att kombinera vår redaktionella expertis med OpenAI:s teknologi och insikter kan vi fortsätta att anpassa oss och säkerställa att journalistiken utvecklas i takt med tekniska framsteg, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted Media.
– Vårt partnerskap med Schibsted Media stärker vår ambition att stödja kvalitetsjournalistik och förbättra ChatGPT-upplevelsen så att användarna får tillgång till relevant och aktuell nyhetsrapportering. Det här är en del av vår övergripande strategi för att ge både publicister och användarna möjlighet att dra nytta av fördelarna med avancerad AI-teknologi, säger Varun Shetty, chef för mediepartnerskap på OpenAI.
Schibsted Media har varit en branschledare inom användningen av AI och har integrerat teknologin både i redaktionella arbetsflöden och i utvecklingen av användarupplevelser. Som exempel kan nämnas Aftonbladets AI-chatbot som besvarade över 600 000 läsarfrågor om det amerikanska presidentvalet, ett verktyg som levererar personliga veckovisa nyhetssammandrag, samt artikelsammanfattningar som får användare att läsa vidare.
Schibsted Media har också använt AI-driven text-till-tal-teknik för att omvandla nyhetsartiklar till ljud, samt text-till-video-verktyg för att göra artiklar till engagerande multimediainnehåll – något som ökat både tillgängligheten och räckvidden för materialet.
– Eftersom AI-drivna plattformar i allt större utsträckning påverkar hur människor söker efter, och interagerar med information, ger detta partnerskap möjlighet för oss att utforska nya affärsmöjligheter i det digitala ekosystemet. Genom att engagera oss tidigt positionerar vi oss för att bättre förstå och påverka hur högkvalitativ journalistik kan distribueras, ge nya intäkter och upprätthållas i en AI-driven medievärld, säger Siv Juvik Tveitnes.
Siv Juvik Tveitnes för också fram att avtalet tillför extra resurser som öronmärks för att stödja innovation och AI-utveckling på redaktionerna. Hon betonar också att samarbetet ger Schibsted Media insikter i produktivitetsvinster och användar-engagemang baserat på realtidsdata, så att mediekoncernen kontinuerligt kan optimera användningen av AI.
Schibsted Medias partnerskap med OpenAI speglar också koncernens engagemang för att upprätthålla förtroendet för kvalitetssäkrad journalistik. Att säkerställa att allmänheten har tillgång till tillförlitlig information är avgörande, och detta samarbete stärker Schibsted Medias position som en ledande aktör inom mediebranschen och en försvarare av oberoende och faktabaserad journalistik.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sverige: Petter Ovander, Communication Manager, Schibsted Media. Phone: +46702682664. E-mail: petter.ovander@schibsted.com.
EU: Petra Wikström, Senior Director Public Policy and External Affairs. Phone: +46722501249. E-mail: petra.wikstrom@schibsted.com.
Norge: Bjørn-Martin Bache Nordby, Head of Communications, Schibsted Media. Phone: +4797700019. E-mail: bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Podme lanserar ljudböcker i Sverige och Finland15.5.2025 09:38:30 CEST | Pressmeddelande
Podme breddar sitt ljudutbud och inkluderar ljudböcker, med lansering i Sverige och Finland i slutet av juni. Satsningen är ett strategiskt och kunddrivet steg som bygger vidare på Podmes redan starka position inom premiumpoddar, och är ett resultat av det stora intresse som visats från varumärkets över 350 000 betalande abonnenter.
Podme announces audiobook launch in Sweden and Finland15.5.2025 09:38:30 CEST | Press Release
Podme is expanding its audio offering to include audiobooks, launching in Sweden and Finland at the end of June. The move is a strategic and customer-driven step that builds on Podme’s existing strengths in premium audio and comes in direct response to strong interest from the brand’s more than 350,000 paying subscribers.
Schibsted Brand Studio prisas internationellt – vinner flera medaljer på Native Advertising Awards15.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted Brand Studio tog hem flera tunga vinster i Native Advertising Awards 2025 – världens största tävling inom native advertising, som avgjordes i London igår kväll.
Jocke och Jonna går i terapi – och vi får följa med15.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I Aftonbladets nya serie ”Terapisoffan” med Jocke & Jonna får tittaren en unik och ärlig inblick i paret Lundells resa hos terapeuten Gunilla Wigertz. Paret öppnar upp sig om känslor, utmaningar och framtidsdrömmar – och allt fångas på kamera.
Petra Wikström leder nytt samlat team för Public Policy och kommunikation i Schibsted14.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted samlar nu arbetet med public policy och kommunikation i ett nytt gemensamt team. Petra Wikström får det övergripande ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum