Bolagsverket får 17 miljoner för utvecklingen av digitala identitetsplånböcker – driver arbetet i Europa
Regeringen avsätter 17 miljoner kronor i budgetpropositionen för 2025 till Bolagsverket för att införa digitala identitetsplånböcker för juridiska personer. Samtidigt leder Bolagsverket, tillsammans med nederländska myndigheter, en fortsättning på EU:s storskaliga pilotprojekt för digitala identitetsplånböcker.

Bolagsverket har för 2025 fått finansiering för att ta fram lösningar för digitala identitetsplånböcker och genomföra eIDAS II-förordningen vilket innebär att myndigheten ska:
- Implementera funktioner för inloggning, betalning och signering med digitala identitetsplånböcker i samtliga e-tjänster.
- Möjliggöra utfärdande av företagsidentitetsattribut (LPID – legal person identification data) för juridiska personer.
– De digitala identitetsplånböckerna är ett viktigt steg för att förenkla och stärka säkerheten för företag. Genom att implementera funktioner för inloggning, betalning och signering förenklar vi administrationen och skapar tryggare digitala transaktioner, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
EU-projektet WE BUILD
WE BUILD (Wallet Ecosystem for Business and payments Use cases on Identification, Legal representation and Data sharing) är ett EU-finansierat projekt med nästan 200 medlemmar från både offentlig och privat sektor inom Europa. Projektet är en fortsättning på European Wallet Consortium (EWC) som Bolagsverket driver och som avslutas under våren 2025. Syftet med arbetet är att skapa goda förutsättningar för digitala identitetsplånböcker i Europa, med fokus på företag och betalningar.
– Under projektets gång kommer 13 olika användningsfall att testas för att automatisera och effektivisera processer, minska kostnader och förbättra säkerheten mellan företag, myndigheter och konsumenter, berättat David Magård, strateg och representant från Bolagsverket i arbetet.
WE BUILD förväntas starta i september 2025 och pågå i 24 månader. Projektet leds av de nederländska och svenska myndigheterna Ministry of Economic Affairs (Nederländerna), KVK (Nederländerna) och Bolagsverket (Sverige).
Nytta för företagare
– De digitala identitetsplånböckerna har god potential att motverka brott genom att säkra identiteter och att göra processer med utbyte av data både smidigare och snabbare. Det är positivt att regeringen också ser och tydliggör vikten av vårt arbete för detta, säger David Magård.
Utvecklingen av digitala identitetsplånböcker innebär att Sveriges företagare kommer att kunna:
- Logga in, betala och signera med digitala identitetsplånböcker direkt i Bolagsverkets e-tjänster.
- Snabbare och säkrare hantera digitala processer.
- Minska administration och tidsåtgång i verksamheten.
- Förenkla identitetshantering samtidigt som säkerheten höjs.
Nyckelord
Kontakter
Therese HolmgrenKommunikationschef
Tel:070-305 22 51therese.holmgren@bolagsverket.seFölj Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Avgiftsfri data när Bolagsverket och SCB lanserar värdefulla datamängder3.2.2025 10:27:15 CET | Pressmeddelande
Idag lanseras Bolagsverkets och Statistikmyndigheten SCB:s värdefulla datamängder om företag och företagande. Värdefulla datamängder är data som EU har beslutat ska erbjudas avgiftsfritt eftersom dessa kan bidra till innovation, skapa nya och förbättrade tjänster samt öka transparensen i samhället. – Bolagsverket kommer nu att tillgängliggöra information om företag och organisationer som både finns i våra och i SCB:s register helt avgiftsfritt. Då denna information blir tillgänglig för fler får vi en ökad transparens, kontroll och effektivitet i både samhället och näringslivet, vilket bidrar till ett tryggare och enklare företagande, säger Sara Söderholm, chef på samverkans- och informationsförsörjningsavdelningen.
Bolagsverket intensifierar arbetet mot ekonomisk brottslighet27.1.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket presenterar nu 24 åtgärder för att förhindra bedrägerier och stärka kampen mot ekonomisk brottslighet. – De negativa effekterna av att företag används som brottsverktyg är allvarliga, både för samhället och näringslivet. Bolagsverket är en viktig aktör i det sammanhanget och vårt grundläggande bidrag är kvaliteten i vår registerinformation, det vill säga företagsinformationen i våra register ska vara korrekta och spegla verkliga förhållanden. För att uppnå detta krävs möjlighet att dela information mellan oss myndigheter och effektiva åtgärder när vi identifierar avvikelser, säger Bolagsverkets generaldirektör Inga Otmalm.
Aktuell information rörande per capsulam (skrivbordsstämma)23.1.2025 15:08:18 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket har i handläggningen av ärenden identifierat hinder mot registrering av beslut fattade vid så kallade skrivbordsstämmor i vissa fall. – Som ett led i arbetet med att motverka att företag används som brottsverktyg och för att säkerställa att uppgifterna i våra register är korrekta, utökar Bolagsverket nu kontrollerna i ärendehandläggningen, säger Bolagsverkets rättschef Maria Monthure.
Inbjudan till pressträff: Bolagsverket intensifierar arbetet mot ekonomisk brottslighet22.1.2025 13:38:56 CET | Pressinbjudan
Måndagen den 27 januari kl. 11 bjuder generaldirektör Inga Otmalm in till pressträff tillsammans med Therese Frennberg, avdelningschef för den brottsförebyggande avdelningen.
Förslag från Bolag och brott blir verklighet22.11.2024 10:56:15 CET | Pressmeddelande
Riksdagen sa ja till regeringens lagförslag som syftar till att förebygga och bekämpa brott som begås i och genom företag. Lagarna träder i kraft den 1 januari 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum