Nytt digitalt arbetsstöd minskar administration vid sjukskrivningar
Aleris tar nu ett nytt steg för att göra läkares arbete enklare och ge dem mer tid för patienterna genom att lansera ett nytt digitalt arbetsstöd. Det egenutvecklade verktyget gör sjukintygsskrivningen snabbare och enklare genom att läkare direkt kan infoga färdiga mallar för ett tjugotal diagnoskoder i sjukintygsverktyget Webcert.

Genom att automatisera och förenkla processen sparas både tid och resurser, samtidigt som kvaliteten på intygen förbättras.
— Sjukskrivningsverktyget kan reducera tiden att skriva intyget till omkring hälften – ibland mer – beroende på typ av sjukskrivning, säger Richard Petersson, specialistläkare och chief medical information officer på Aleris.
Erfarenheterna hittills visar att läkarnas arbete förenklas avsevärt, vilket frigör mer tid för patientmötet och gör att kontakten blir mer fokuserad och effektiv.
Webcert, en digital tjänst utvecklad av regionernas och kommunernas gemensamma digitaliseringsbolag Inera, möjliggör direkt och säker överföring av sjukintyg till mottagare som Försäkringskassan.
Bakgrund och utveckling av arbetsstödet
Richard Petersson och Anders Kjellin, specialist i ortopedi vid Aleris ortopedi på Ängelholms sjukhus, såg att de administrativa uppgifterna tog tid från patientmötena och skapade en extra arbetsbörda. För att lösa detta utvecklade de det digitala arbetsstödet som nu används inom hela Aleris.
— Jag letade efter kollegor som jobbar med sjukskrivningar som ofta följer tydliga rutiner och riktlinjer. Därför passade samarbetet med Kjellin och hans ortopedkollegor väldigt bra, säger Richard Petersson.
Tidigare behövde läkare formulera hela intyget manuellt, men med det nya arbetsstödet kan mycket av detta automatiseras genom standardiserade formuleringar.
Arbetsstödet lägger automatiskt till mallar för ett tjugotal diagnoskoder i Webcert. När systemet ser att en diagnoskod har en tillgänglig mall, dyker en knapp upp som gör det möjligt att infoga mallen direkt i intyget. Detta gör processen snabbare och mer effektiv, och intygen blir mer kompletta redan från början.

En vinst för alla
Det här är en vinst för alla – Försäkringskassan får korrekt dokumentation, läkarna slipper lägga tid på administration och kompletteringar, och patienterna får mer tid med sina läkare. Vi planerar också att lägga till fler mallar för andra diagnoser och förbättra de befintliga mallarna utifrån feedback från läkare och annan vårdpersonal.
Erfarenheterna visar att läkarna kan fokusera mer på patientmötet, vilket i sin tur höjer kvaliteten på vården.
— När vi slipper onödig administration kan vi fokusera på det vi är utbildade till – att ge bästa möjliga vård. Det här är ett bra exempel på hur digitala verktyg kan förbättra både arbetsmiljön och patientupplevelsen, säger Anders Kjellin, specialist i ortopedi vid Aleris ortopedi på Ängelholms sjukhus.
Framtiden och fortsatta innovationer
Med det här nya digitala arbetsstödet fortsätter Aleris att driva på för nya lösningar som gör arbetet bättre för vårdpersonalen och samtidigt förbättrar upplevelsen för patienterna. Mindre tid på administration betyder mer tid för vård.
Nyckelord
Kontakter
Kenan Harbaspress- och public affairschef
Tel:+46 (0)70 783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seKontakt
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Om oss
Aleris - ledande inom specialistvård i Skandinavien
Aleris erbjuder specialistvård digitalt och på 80 kliniker i Sverige, Norge och Danmark. Höga medicinska resultat, tillgänglighet och nöjda patienter är grunden för vår verksamhet.
Varje år väljer mer än två miljoner patienter att komma till Aleris. Privat, via en sjukvårdsförsäkring eller inom den offentligt finansierade vården.
Vi arbetar alltid för att ge den bästa vården efter individens behov. Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.
Andra språk
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
Aleris kommentar om regeringens satsning och regionernas ansvar11.12.2025 15:01:45 CET | Pressmeddelande
Aleris välkomnar regeringens besked att fortsätta satsningarna för att korta vårdköerna. Resultaten hittills visar att riktade åtgärder kan öka antalet operationer och förbättra tillgängligheten. För att satsningarna ska få full effekt krävs dock att hela vårdsystemets kapacitet används.
1 000 extra operationer i Östergötland9.12.2025 10:33:02 CET | Pressmeddelande
Innan året är slut kommer 1 000 extra operationer att ha genomförts i Region Östergötland. Resultatet är en följd av det tätare samarbetet mellan Aleris Specialistklinik i Linköping och Universitetssjukhuset i Linköping, där resurser och kompetens delas för att ge fler patienter tillgång till planerad kirurgi.
Fler operationer planeras i Uppsala4.12.2025 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Aleris har under hösten tecknat två direktupphandlingar med Akademiska sjukhuset för binjurekirurgi respektive kirurgi av godartade brösttumörer. Samarbetet genomförs inom ramen för Uppsalamodellen och utförs vid Aleris specialistklinik på Ljusbärargatan i Uppsala, som fram till april 2025 drevs under namnet Art Clinic.
Alerisfonden delar ut 750 000 kronor3.12.2025 10:34:59 CET | Pressmeddelande
Varje år delar Alerisfonden ut medel till projekt som bidrar till utvecklingen av hälso- och sjukvården i Skandinavien. Bland årets ansökningar har juryn utsett fyra svenska, fyra danska och tre norska projekt som får dela på 750 000 kronor.
Art Clinic byter namn till Aleris24.11.2025 10:10:17 CET | Pressmeddelande
Art Clinic Jönköping byter nu namn till Aleris Specialistklinik Jönköping. Kliniken rankas som bäst i Sverige inom både höft och knäproteskirurgi enligt Ledprotesregistrets rapport 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum