Aleris

Uppkopplad hemsjukvård ökar kvaliteten för patienter

Dela

Med en ny app kan Aleris uppkopplade patienter själva rapportera in enkla värden hemifrån såsom puls, blodtryck, vikt och syresättning. Det ger medarbetarna helt andra möjligheter vid patientbesöken. En av dem som testar innovationen är Ulla-Britt Jönsson, 89 år, i Västerhaninge utanför Stockholm.

Ulla-Britt Jönsson, 89 år, i Västerhaninge rapporterar in hälsovärden via app.
Ulla-Britt Jönsson, 89 år, i Västerhaninge rapporterar in hälsovärden via app.

– Jag undrade, hur ska detta gå, komma med en dator och ny teknik hem till en gammal kärring och tro att det ska funka?

Ulla-Britt Jönsson skrattar när hon tar emot i sin julpyntade lägenhet i Västerhaninge. Ute är det grådaskigt, men inne i lägenheten är det varmt och välkomnande.

I det välstädade köket står bland det mest moderna inom svensk ASIH (Avancerad sjukvård i hemmet). Det ser ut som en vanlig dator som står på laddning för hemarbete i lägenheten, men tittar man noga ser man att det är en avancerad surfplatta med en blodsockermätare inkopplad på laddning och på golvet nedanför står en våg. I en låda bredvid datorn ligger en blodtrycksmanschett. Ulla-Britt kan mata in både medicinska värden som syresättning, vikt och blodtryck, men också självskattning av smärta, dåsighet, muntorrhet och annat.

Någon mil bort på Handens närsjukhus sitter samordnaren och sjuksköterskan Millan Kilman och tittar på sin skärm och går igenom alla värden på datorn. De flesta rutor lyser grönt, men här och där finns en guI triangel.

– Här är en patient med alldeles för lågt blodtryck, säger Millan Kilman och pratar kort med läkaren om patientens status och om sjuksköterskan ska göra några läkemedelsjusteringar vid hembesöket.

Runt skrivbordet är ett tiotal sjuksköterskor på väg ut till sina patienter med ryggsäckarna fullpackade med just det som de fått reda på att deras patienter behöver idag. Vid datorn klickar Millan in på skärmen i meddelandefältet och skriver ett kort meddelande i chatten till en annan patient. ”Tack, för de nya värdena. Ha en fin dag!”. De många och ibland långa samtalen till jourtelefonen är nu utbytta mot meddelanden via appen.    

– Vi har många färre samtal nu, men patienterna tycker vår dialog är mycket bättre, säger Millan Kilman.

Hon får medhåll av Roger Larsson, verksamhetschef på Aleris och ansvarig för pilotprojektet.

– Med den här tekniken har vi kunnat skapa ett mycket bättre patientmöte. De som träffar patienten är mycket mer förberedda och vet redan innan vilka behov de har.

Emilie Sunström, biträdande verksamhetschef på Aleris fyller i.

– Vi kommer inte längre fram till ett besök och plötsligt får reda på att patienten har smärta. Nu vet vi redan innan vi åker ut om patienten har smärta och då kan vi prata ihop oss med läkaren och ta med oss rätt smärtlindring till besöket, säger hon.

Genom%20innovativa%20l%F6sningar%20blir%20v%E5rden%20mer%20effektiv%20och%20tillg%E4nglig%2C%20vilket%20f%F6rb%E4ttrar%20arbetsfl%F6det%20och%20patientv%E5rden.
Genom innovativa lösningar blir vården mer effektiv och tillgänglig, vilket förbättrar arbetsflödet och patientvården.

Ny teknik, med nöjda patienter och medarbetare

Resultaten från de första utvärderingarna av det nya systemet i ASIH Haninge är goda. En klar majoritet av patienterna är nöjda och upplever tekniken som positiv och medarbetarna är nöjda. Dessutom har det lett till något som man inte alls väntade sig. Det har faktiskt lett till fler, inte färre, fysiska besök. 

– Det blir en tankeställare för alla de som tror att digitaliseringen leder till färre fysiska besök. Det har snarare blivit fler besök med högre kvalitet, säger Roger Larsson.

På samma sätt ökar kvaliteten i de akuta larmsamtalen som patienterna ringer in.

– Tidigare har man kanske ringt och sagt att medicinen håller på att ta slut, nu kan man rapportera det i appen, vilket gör att de samtalen som kommer in blir mer kvalitativa, säger Emilie Sunström.    

Den grupp i samhället som kommer behöva vård i hemmet kommer sannolikt att öka kraftigt de närmaste åren. Antalet människor som är 80 år eller äldre kommer att öka med 49 procent mellan 2021 och 2031 och även om många av dem kommer vara friskare, så kommer många också behöva vård i hemmet.  

– Vi behöver rationalisera fram bättre patientmöten och exakt hur det kommer se ut framåt är svårt att säga, men den meddelandetjänst vi har är absolut en del av framtiden, säger Roger Larsson.

Nästa sommar fyller Ulla-Britt 90 år, men hon säger att hon vet inte om hon kommer överleva till dess. Hon har cancer i halsen och just idag behöver hon näringsdropp så sjuksköterskan Elin Dahlgren från Aleris sätter in en infart.

– Nu går droppet med en droppe per halvsekund, säger sjuksköterskan.

– Bra, svarar Ulla-Britt, det blir så trist när det går för långsamt.

Hur funkar den nya tekniken?

– Det går jättebra, gamla kärringen klarar detta jättefint, skrattar Ulla-Britt med droppet hängande på rullatorn när hon snabbt hasar ut i det välstädade köket och visar hur hon mäter sitt blodtryck och blodsockervärden.

Äldre omfamnar ny teknik och innovation

– Ja, precis så är det, säger sjuksköterskan Elin Dahlgren. De allra äldsta är alla jätteduktiga på den nya tekniken och vi har nästan aldrig problem med mätningen av deras värden. Ibland är det faktiskt mer strul med de yngres inrapporterade värden, säger sjuksköterskan när hon lämnar lägenheten och vinkar hej då till Ulla-Britt.

Ulla-Britt kommer få en fin jul, noga övervakad med den nya tekniken. Det återstår att se om hon får uppleva sin 90-årsdag i sommar. Gör hon det, så vet hon vad som gäller.

– Jag måste försöka hålla mig på benen, så jag kan ordna en stor fest när jag fyller 90!

Uppkopplad%20hemsjukv%E5rd%20g%F6r%20det%20m%F6jligt%20att%20ge%20snabbare%20och%20mer%20anpassad%20v%E5rd%20till%20patienterna%2C%20direkt%20i%20deras%20hem.%20Genom%20digitala%20l%F6sningar%20kan%20v%E5rdpersonal%20f%F6lja%20upp%20behandlingen%20i%20realtid%20och%20s%E4kerst%E4lla%20en%20h%F6gre%20kvalitet%20p%E5%20v%E5rden.
Uppkopplad hemsjukvård gör det möjligt att ge snabbare och mer anpassad vård till patienterna, direkt i deras hem. Genom digitala lösningar kan vårdpersonal följa upp behandlingen i realtid och säkerställa en högre kvalitet på vården.

Nyckelord

Kontakter

Kontakt

Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.

Tel:46730383820press@aleris.se

Om oss

Aleris - ledande inom specialistvård i Skandinavien

Aleris erbjuder specialistvård digitalt och på 80 kliniker i Sverige, Norge och Danmark. Höga medicinska resultat, tillgänglighet och nöjda patienter är grunden för vår verksamhet.

Varje år väljer mer än två miljoner patienter att komma till Aleris. Privat, via en sjukvårdsförsäkring eller inom den offentligt finansierade vården.

Vi arbetar alltid för att ge den bästa vården efter individens behov. Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.

Följ Aleris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Aleris

Nytt uppdrag inom högspecialiserad ögonvård på Aleris17.3.2025 06:30:00 CET | Nyheter

Det är en tidig morgon på Aleris Ögon vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm. På operationsavdelningen råder en lugn men fokuserad stämning. För dagens operationer är något speciellt: För andra gången kommer högspecialiserad vård att utföras här, en Vitrektomi hos två patienter med glaskroppsgrumlingar och Epiretinalt Membran. Detta är avancerade och tekniskt krävande metoder för att behandla sjukdomar som påverkar synen. Operationer som dessa har tidigare utförts på universitetssjukhus, och knappt på länssjukhus, men nu görs de även på Aleris Ögon.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye