E-hälsomyndigheten

Fem saker du bör veta om fullmakter för apoteksärenden

Dela

Om du vill att någon annan ska hämta ut dina läkemedel kan du enkelt registrera en fullmakt för apoteksärenden.

1. Hos E-hälsomyndigheten registrerar du fullmakterna

I E-hälsomyndighetens tjänst Läkemedelskollen kan du som är över 18 år skapa en ny fullmakt och se dina befintliga fullmakter. Det gäller fullmakter som ges till privatpersoner. Du kan också få hjälp med att registrera fullmakten digital genom att lämna in en fullmaktsblankett på ett apotek.

2. Logga in med e-legitimation på 1177

För att nå Läkemedelskollen loggar du in på 1177.se med e‑legitimation. En bit ner på sidan under rubriken Läkemedelstjänster väljer du ”Se information om recept”. Klicka sedan på ”Meny”, välj ”Fullmakter för apoteksärenden” och ”Dina fullmakter”.

Du kan också komma till Läkemedelskollen via E‑hälsomyndighetens webbplats ehalsomyndigheten.se.

3. Du som är ombud ska samtycka inom sju dagar

Den som ger fullmakten kallas för fullmaktsgivare och den som får fullmakten kallas för ombud.

Du som är ombud och har fått en fullmakt som är registrerad digitalt måste inom sju dagar lämna ditt samtycke till att E‑hälsomyndigheten behandlar dina personuppgifter. Det gör du genom att logga in i Läkemedelskollen. Du kan även besöka ett apotek och lämna ditt samtycke där. Då ska du ha med dig legitimation precis som när du använder fullmakten för att hämta ut läkemedel.

4. Fullmakten gäller längst fyra år

En fullmakt är giltig i som längst fyra år. Du som ger fullmakten kan själv välja en kortare giltighetstid och avsluta en fullmakt när som helst.

När en fullmakt är på väg att bli ogiltig skapar du enkelt en ny, om du även i fortsättningen vill ha hjälp med att utföra dina apoteksärenden.
För att skapa en ny fullmakt måste du först avsluta den befintliga fullmakten. Allt kan du göra i Läkemedelskollen.

5. Det går också att lämna fullmakt till vården

Om du vill ge en vård- och omsorgsenhet fullmakt att hantera dina eller dina barns apoteksärenden ska du använda en blankett. Blanketten kan laddas ner från E‑hälsomyndighetens webbplats ehalsomyndigheten.se.

Den ifyllda och undertecknade blanketten lämnas på apoteket där apotekets medarbetare registrerar fullmakten. En förutsättning är att den aktuella vård- och omsorgsenheten sedan tidigare är registrerad i E‑hälsomyndighetens register, annars måste det göras först.

Kontakter

Länkar

Om oss

E-hälsomyndigheten skapar möjligheter för digitala tjänster inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Målet är att rätt information ska finnas tillgänglig i varje vårdsituation. Det ger medarbetare i vården bättre förutsättningar och ökar patientsäkerheten.

Följ E-hälsomyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E-hälsomyndigheten

Ny komponent i den digitala infrastrukturen ökar vårdinformationssystemens förmåga att kommunicera5.11.2024 09:33:03 CET | Nyheter

E-hälsomyndigheten ser ett behov av att öka vårdinformationssystemens förmåga att kommunicera med varandra. Det skulle bland annat göra det möjligt att automatiskt i högre grad föra över information till nationella kvalitetsregister från vårdens it-system. E-hälsomyndigheten föreslår därför att myndigheten får i uppdrag att utveckla en komponent för så kallad tjänsteadressering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye