Bonnier News

Kraftigt ökad vinst för Bonnier News Consumer

Dela

Bonnier News Consumer, som samlar Bonnier News konsumentvarumärken, rapporterar ett rejält förbättrat resultat i en utmanande mediemarknad. Samtliga affärsområden ökar vinsten som summeras till totalt 441 miljoner kronor (328 miljoner 2023).

Peter Wolodarski, affärsområdeschef och chefredaktör Dagens Nyheter. Foto: Bonnier News
Peter Wolodarski, affärsområdeschef och chefredaktör Dagens Nyheter. Foto: Bonnier News

Högre snittintäkt per prenumerant i kombination med fler digitala prenumeranter samt sänkta kostnader är det som främst drivit resultatet. Den sammantagna omsättningen för de fyra affärsområdena inom Bonnier News Consumer uppgår till 6 817 miljoner kronor (6 798 miljoner).

– Bonnier News Consumer stärker resultatet i en svår mediemarknad. Alla delar går framåt. Det bekräftar att det finns en stor betalningsvilja för vår journalistik och att strategin inom koncernen med gemensamma kommersiella funktioner och plattformar fungerar, säger Peter Wolodarski, affärsområdeschef och ansvarig för Bonnier News Consumer.

Bonnier News Locals resultat förbättras till 75 miljoner kronor (40 Mkr). Den digitala tillväxten fortsätter vara stark och affärsområdet har nu 60 procent digitala kunder. 

Bonnier Publications gör en vinst på 41 miljoner kronor (34 Mkr). Stark tillväxt i digitala prenumerationsintäkter och kostnadsuttag genom effektiviseringar driver resultatet. 

Dagens Nyheter ökar vinsten till 245 miljoner kronor (220 Mkr), främst tack vare ett ökat bidrag från läsaraffären och en positiv utveckling från verksamheten i Svenskfinland.

Expressen ökar till 80 miljoner kronor i vinst (33 Mkr). Bakom förbättringen ligger en tillväxt i den digitala läsaraffären, god kostnadskontroll och en stabil magasinaffär.

Bonnier News Consumer inrättades under hösten, som del av en förenkling och förändring av Bonnier News operativa modell. Totalt har Bonnier News Consumer 1,7 miljoner prenumeranter, varav cirka hälften är helt digitala. Readly ingår även i Consumer, men redovisas separat.

– Vi har sedan i höstas intensifierat arbetet med en allt tätare samverkan och gemensam företagsledning, utan att journalistiken mellan varumärkena blandas samman. Vi ser redan positiva resultat av detta, säger Peter Wolodarski. 

Kontakter

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Se Sveriges hetaste idrottare –Bonnier News livesänder Truls10.2.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Bonnier News sänder tävlingar med flera av Sveriges hetaste idrottsstjärnor. Den senaste storsatsningen kring sporträttigheter är att sända matcher med Jerringprisvinnaren Truls Möregårdh på över 40 olika varumärken. – Det råder Truls-feber runt om i landet och det känns häftigt att vi nu får chans att vara en del av den, säger Mattias Wallström, sportkoncept- och rättighetschef på Bonnier News.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye