Nytt betygssystem: ”Kan bli en viktig pusselbit för en likvärdig skola”
Sveriges Lärares första kommentarer till Betygsutredningens förslag.

Enligt förslag från Utredningen om likvärdiga betyg och meritvärden ska betyget F slopas helt, och en ny tiogradig skala införs. Det ska göra att fler klarar skolan och får rättvisare betyg.
Vad tycker ni om förslaget som helhet, Robin Smith, förste vice ordförande Sveriges Lärare?
– Det är ett komplext system som utredningen föreslår. Vi måste sätta oss in i detta i detalj men Sveriges Lärare har efterfrågat en bred utredning av betygssystemet, inklusive möjligheterna för och konsekvenserna av att avskaffa betyget F. Utredningen som lämnats möter åtminstone detta krav.
– Nu ska vi som förbund noggrant gå igenom förslaget och lämna remissvar utifrån det. Vi hoppas också på en bred debatt om utredningens förslag i lärarkåren och ska ordna ett öppet remissförfarande så att medlemmar kan lämna synpunkter och medskick.
Vad är bra?
– Behovet av att göra något åt det rådande systemet är helt uppenbart. Vi vet att vi har problem med betygsinflation. Vi vet också att dagens betygssystem, tillsammans med det marknadiserade skolsystemet, leder till en press på förbundets medlemmar att sätta högre betyg.
– Den enda kraft som idag står emot en helt ohämmad betygsinflation är Sveriges Lärares medlemmar. Alla andra aktörer i medlemmarnas vardag efterfrågar högre betyg; elever, vårdnadshavare och huvudmän.
– Vi har också stora bekymmer med att för många elever slås ut. För få elever når idag behörighet till gymnasieskolan och för få elever lämnar den med fullständiga betyg. Att ersätta dagens F kan vara en pusselbit.
– Om förslagen i denna utredning leder till att dessa negativa effekter försvinner eller mildras, och om vi kan upprätta ett betygssystem som är likvärdigt och upplevs som legitimt av elever, lärare och i hela samhället, ja då är mycket vunnet.
– En sak vi också ser är att utredningen understryker betydelsen av lärarsatta betyg, att de är basen för ett trovärdigt system. Ingen känner en elevs kunskaper och färdigheter i skolan så väl som elevens lärare, och det är därför bra att utredningen bygger sitt system på detta fundament.
Vad är dåligt?
– En tidig kritik mot utredningens förslag var att det inte är tillräckligt transparent och att de nationella proven får en större och mer avgörande betydelse än vad alla är bekväma med. Vi får studera förslaget i detalj, lyssna in våra medlemmar och formulera eventuell kritik i vårt remissvar.
Vad behöver göras mer?
– Den svenska skolan dras isär och skillnaderna mellan elevers förutsättningar och prestationer cementeras eller förvärras. Sveriges Lärare vill därför se en större likvärdighet i skolan, på bred front.
– Att ersätta F kan som sagt vara en viktig pusselbit. Men det behövs även andra åtgärder som att lärares förutsättningar för undervisningen och lärandet regleras nationellt.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seZoran AlagicPressansvarig
Tel:070-262 27 00zoran.alagic@sverigeslarare.seOm Sveriges Lärare
Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärare säger nej till förslaget från SKR och Sobona5.4.2025 08:30:05 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare har röstat nej till det slutbud som motparterna SKR och Sobona presenterade på fredagen. Det nuvarande kollektivavtalet, HÖK 24, förlängs så länge det fortsatta arbetet pågår.
Bara sju av tio som undervisar i grundskolan är behöriga lärare3.4.2025 10:22:14 CEST | Pressmeddelande
Fortfarande är det bara drygt sju av tio som undervisar i grundskolan som är behöriga lärare. Det visar statistik från Skolverket. – Regeringen måste täppa till de kryphål som gör att obehöriga fortfarande kan anställas på lärartjänster, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Vinstintresse är inte rätt drivkraft för en bra skola31.3.2025 06:05:00 CEST | Pressmeddelande
Idéburna Skolors Riksförbund och Sveriges Lärare publicerar en rapport som avslöjar myter om skolan.
Steg i rätt riktning20.3.2025 12:06:01 CET | Pressmeddelande
Regeringen visar en bra och nödvändig ambition med ansats till bredare samverkan mot skolvåldet och för en ökad säkerhet och trygghet i skolan. Man har uppenbarligen lyssnat på Sveriges Lärare. Men frågan är om de extra miljonerna för skolsäkerhet kommer räcka.
Lärarutbildningsutredningen är ett steg framåt men saknar viktiga reformer19.3.2025 14:28:21 CET | Pressmeddelande
Sveriges Lärarstudenter har lämnat sitt remissvar på betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81). Vi välkomnar flera av utredningens förslag, men ser samtidigt att den missar avgörande aspekter för att stärka lärarprofessionen och utbildningens kvalitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum