AcadeMedia

AcadeMedia välkomnar förslaget om nytt betygssystem

Dela

Utredningen Ett likvärdigt betygssystem har presenterats och många delar går i linje med vad AcadeMedia har efterlyst i flera år.

-Bristerna i dagens system har varit kända länge och vi välkomnar ett nytt system som bättre än idag kan bidra till ökad likvärdighet i skolors betygssättning, säger Ingela Gullberg, kvalitetschef på AcadeMedia.

Idag är det svårt att veta om samma betyg motsvarar samma kunskaper på olika skolor, vilket riskerar att skapa orättvisor när elever söker till vidare studier. I det nya systemet finns det mekanismer som förhindrar alltför stora skillnader i skolors betygssättning.
Idag är det svårt att veta om samma betyg motsvarar samma kunskaper på olika skolor, vilket riskerar att skapa orättvisor när elever söker till vidare studier. I det nya systemet finns det mekanismer som förhindrar alltför stora skillnader i skolors betygssättning.

Idag är det svårt att veta om samma betyg motsvarar samma kunskaper på olika skolor, vilket riskerar att skapa orättvisor när elever söker till vidare studier. I det nya systemet finns det mekanismer som förhindrar alltför stora skillnader i skolors betygssättning.

Betyg kalibreras mot skolors genomsnitt

För att förhindra betygsinflation ska elevers betyg enligt förslaget kalibreras mot skolans genomsnittliga resultat på de nationella proven. Det ska också införas centralt rättade nationella slutprov i grundskolans årskurs 9 och gymnasiets årskurs 3. Resultaten på dessa prov ska utgöra 30 procent av elevens betyg. En annan stor förändring är att det införs en tio-gradig betygsskala och att F-betyget därmed slopas.

– Vi har tidigare föreslagit att betyg i någon form ska kalibreras mot skolans genomsnittsresultat på de nationella proven. Det är också bra att det tydliggörs hur stor vikt lärare ska lägga vid de nationella proven, de skrivningar som finns idag är allt för vaga och tolkas på olika sätt, säger Ingela Gullberg.

Prioriterat område för AcadeMedia

Likvärdig bedömning och betygssättning har varit ett prioriterat område i AcadeMedias kvalitetsarbete de senaste åren. Avvikelserna mellan nationella prov och slutbetyg har minskat och är idag mindre än riksgenomsnittet både i grundskolan och på gymnasiet.

– Våra insatser i form av tydligare riktlinjer, ökat stöd till skolor och krav på sambedömning har gett effekt. Men för att komma till rätta med grundproblemen krävs förändringar på systemnivå i enlighet med de förslag som presenteras i utredningen, säger Ingela Gullberg.

– Sen är det viktigt att komma ihåg att det inte finns ett perfekt system. Betygssättning är komplext och lärare är i regel väldigt skickliga på att bedöma sina elevers kunskaper, det ska vi slå vakt om. Men Sveriges lärare har varit ganska utelämnade under lång tid, det har saknats robusta ankare i systemet för att främja nationell likvärdighet. Med utredningens förslag får skolor ett tydligare ramverk att förhålla sig till, avslutar Ingela.



Nyckelord

Kontakter

Länkar

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.

Följ AcadeMedia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye