Rekryterarnas hemlighet: det är viktigast när vi anställer
Många oroar sig för att inte ha tillräcklig erfarenhet eller rätt utbildning. När rekryterarna listar sina viktigaste faktorer för rekryteringsbeslut är det dock motivation, gruppdynamik och framtida potential som hamnar i topp. Det visar Jobblands nationella rekryteringsundersökning.

Den 15:e februari är den dag då flest svenskar söker jobb. Men vad som fäller avgörandet i rekryteringsprocesser är för de flesta kandidater en gåta. Nu kan dock Jobbland avslöja vad som väger tyngst när svenska rekryterare fattar sina beslut.
Enligt Jobblands nationella rekryteringsundersökning* är de fyra viktigaste faktorerna alla så kallade “mjuka värden”: kandidatens motivation, hur väl hen passar in i organisationen, kandidatens potential och vad kandidaten kan tillföra till organisationens kultur. Först därefter kommer mer hårda värden som särskild kompetens, referenser och löneanspråk.
– De flesta rekryterare förstår att vi är mer än våra CV:n – vi är människor med drivkrafter och behov. För att verkligen prestera krävs motivation och en arbetsmiljö där vi trivs socialt. Kompetens och erfarenhet spelar en stor roll, men utan rätt motivation blir ingen rekrytering riktigt lyckad, säger Anita Rae, arbetsmarknadschef på Jobbland.
Här kan du ladda ned hela Jobblands nationella rekryteringsundersökning
Trots att frågan om kulturell matchning skattas högt av rekryterarna är det något som sällan får särskilt mycket utrymme i företags jobbannonser. Många nöjer sig med att skriva att de “har en familjär känsla” eller “högt i tak”. Samtidigt är det många som i sin kravprofil specificerar hur många års erfarenhet som krävs, trots att rekryterarna uppger att de inte lägger särskilt stor vikt vid det.
– Jobbannonser har sett likadana ut i åratal, ofta fyllda med slentrianmässiga formuleringar och kravprofiler som inte gynnar någon. Det är mer effektivt att lyfta fram det som verkligen spelar roll – som företagskulturen och teamdynamiken. Genom att ge en tydligare bild av arbetsplatsen får man bättre matchningar och mer hållbara rekryteringar, säger Anita Rae.
Anita Raes fem tips på hur du visar din motivation:
1. Visa det genom research och engagemang
Läs på om företaget, deras värderingar, utmaningar och framtidsplaner. Lyft fram vad det är som lockar dig med just denna organisation och denna roll. Koppla din motivation till företagets mission och hur du vill bidra.
2. Anpassa din ansökan
Lyft fram erfarenheter och färdigheter som passar företagets behov. Använd samma ord och termer som finns i jobbannonsen. Koppla din motivation till företagets vision och hur du kan bidra. Berätta varför just den här rollen passar dig – och vad som gör att du verkligen vill ha jobbet.
3. Använd konkreta exempel för att visa kulturell passform
Beskriv situationer där du har agerat i linje med företagets värderingar. Anpassa ditt språk och ton efter företagets kommunikationsstil.
4. Ställ smarta frågor som visar långsiktigt intresse.
Frågor visar att du tänker framåt och vill växa med företaget. Exempel på frågor:
- Hur ser ni på utvecklingsmöjligheter inom den här rollen?
- Vilka egenskaper har era mest framgångsrika medarbetare gemensamt?
- Hur ser ni på företagets utveckling de kommande åren?
5. Låt din personlighet skina igenom i intervjun
Var dig själv men anpassa dig till företagets ton och kultur. Du kan ofta läsa om deras kärnvärden på deras webbplats, sociala medier eller i jobbannonsen. Lyft fram exempel där du agerat i linje med liknande värderingar tidigare. Våga visa engagemang och energi – det smittar av sig.
*) Om Nationella rekryteringsundersökningen
Undersökningen utfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Jobbland och Keeparo. Undersökningen bestod av en enkät som besvarades av 315 panelister som arbetar med rekrytering, arbetsgivarvarumärke, rekryterings- marknadsföring eller inom företagsledningen. Respondenterna kom från hela Sverige och från olika stora organisationer inom varierande industrier, både i privat och offentlig sektor. Studien genomfördes mellan 4–20 oktober 2024.
Nyckelord
Kontakter
Anita RaeVd Jobbland Sverige
Tel:070-03 400 48anita@jobbland.seThomas Nilsson
Tel:073-5586581thomas.nilsson@fuzepr.seBilder


Om oss
Jobbland.se är Sveriges moderna jobbsökarsajt och arbetslivsmedia. Vi erbjuder nyheter och tips om arbetsliv, jobbsökning och rekrytering. Jobbland är dessutom en ledande partner i Norden inom rekryteringsmarknadsföring. Genom vår drivkraft att utmana status quo i rekrytering har vi kunnat matcha över en miljon talanger med tusentals arbetsgivare.
Följ Jobbland
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jobbland
Trots trög arbetsmarknad – stadig efterfrågan på akademiskt utbildad personal1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har antalet jobbannonser i Sverige minskat markant. Trots det är andelen annonser som ställer krav på akademisk utbildning stabil, det visar en ny kartläggning från Jobbland som analyserat över tre miljoner jobbannonser mellan 2022 och 2025.
Arbetsgivarna anställer färre – storstadsregionerna sticker ut14.11.2025 11:24:32 CET | Pressmeddelande
I oktober minskade antalet jobbannonser i Sverige med 15,4 procent, i jämförelse med oktober 2024. Tuffast är utvecklingen inom det privata näringslivet samt inom storstadsregioner som Stockholm och Skåne. I landets mindre regioner är dock arbetsmarknaden betydligt stabilare.
Efterfrågan på arbetskraft fortsätter att sjunka17.10.2025 10:11:55 CEST | Pressmeddelande
Under det tredje kvartalet minskade antalet jobbannonser med 10,2 procent i jämförelse med samma period förra året. Det innebär att antalet jobbannonser haft en negativ utveckling under nio raka kvartal. Trots det finns tecken på att en vändning kan vara under uppsegling.
Från tabu till transparens: fler svenskar vill vara öppna med sin lön2.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Att prata om sin lön har länge uppfattats som tabu. En ny undersökning från Jobbland visar dock att fyra av tio vill att alla löner, inklusive den egna, ska vara öppet tillgängliga för alla på arbetsplatsen. Bara tre av tio säger sig vara negativa till lönetransparens. “Ökad transparens ligger i tiden", konstaterar Anita Rae, arbetsmarknadschef på Jobbland och Jobbsafari.
Majoritet struntar i distansarbete – unga sticker ut25.9.2025 08:25:00 CEST | Pressmeddelande
71 procent uppger att möjligheten till distansarbete inte påverkar dem i deras jobbsökande eller att de blir mer benägna att söka ett jobb där det inte erbjuds, det visar Jobblands nya undersökning “Jobbsökning i Sverige”. Den grupp som i störst utsträckning kan leva utan distansarbete är unga mellan 18 och 30 år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum