Bollspel i skolan – lärorikt eller exkluderande?
Det är en utmaning för idrottslärare att göra bollspel både lärorikt, roligt och inkluderande för alla elever. Det konstaterar forskaren Jan Mustell i sin avhandling som handlar om bollspel i skolan och på idrottslärarutbildningen.

Bollspel har varit ett vanligt innehåll i den svenska idrottsundervisning sedan 1950-talet. Traditionellt har fokus varit att lära ut teknik och att spela. Men bollspelandet är inte helt okontroversiellt.
– Tidigare forskning visar att undervisningen ofta exkluderar vissa elever och heller inte leder till att elever lyckas utveckla sitt kunnande i bollspel nämnvärt, berättar Jan Mustell.
I sin avhandling har han intervjuat lärare som undervisar blivande idrottslärare på tre lärosäten. Jan Mustell har också studerat hur lärarstudenter och nyutbildade lärare använder sina kunskaper från utbildningen i praktiken, ute i skolan.
Elever lär sig samarbeta
En av slutsatserna är att bollspel i idrottsämnet idag fyller många olika funktioner.
– Lärare kan använda bollspel för att utveckla elevers förmåga att samarbeta, inte bara för att bli bättre på spelet. Men det finns en spänning mellan lärande och att bollspelsundervisning måste vara rolig, som många lärare verkar ha svårt att kombinera i praktiken, säger Jan Mustell.
Bollspelandet i skolan påverkas av också av normer från sportens tävlingskultur.
– Elever förväntar sig att bollspel i skolan ska fungera på samma sätt som i sportklubbar. Det innebär att lärarna måste hitta olika sätt att hantera det, säger Jan Mustell.
Lärarutbildningen påverkar mer än idrottsbakgrund
Något som förvånade Jan Mustell är att lärarnas egna erfarenheter av idrott inte tycks påverka hur de undervisar.
– Lärare som själva har erfarenhet av bollidrott känner sig tryggare i undervisningssituationen, men tävlingsidrottens pedagogik reproduceras inte i skolan.
Han tolkar det som att nya lärare helt enkelt har nytta av vad de lärt sig på idrottslärarutbildningen.
– Jag tror att idrottsundervisningen i skolan och föreningsidrott är så olika att det är viktigare för lärarna att använda de inkluderande metoder de lärt sig på lärarutbildningen än att bara förlita sig på sina egna erfarenheter från tävlingsidrott, säger han.
Idrottsämne i förändring
Skolämnet Idrott och hälsa har fått ett ökat fokus på hälsa sedan läroplansreformen 1994. Det har också skett en akademisering av idrottslärarutbildningen, vilket innebär mer fokus på teoretiska kunskaper än praktiska kunnande i olika aktiviteter.
Jan Mustell hoppas att hans avhandling ska bidra till att utveckla hur blivande idrottslärare lär sig om undervisning i idrott och hälsa.
– Det finns det nya, mer student-centrerade modeller för undervisning, men dessa verkar ha svårt att slå igenom i praktiken. Min forskning kan användas för att förbättra undervisningen så att fler elever får en mer inkluderande och lärorik idrottsundervisning, säger han.
Kontakt: jan.mustell@oru.se, 073-461 84 14
Fakta: Här kan du ta del av Jan Mustells avhandling Legitimating ball games: The recontextualisation of ball games knowledge in Swedish physical education and physical education teacher education
Nyckelord
Kontakter
Anna LorentzonKommunikatör
Tel:019 302118Tel:0737 621943anna.lorentzon@oru.seBilder

Länkar
Om oss
Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle.
Följ Örebro universitet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet
Så blir lärare i matematik bättre på att undervisa – tillsammans19.12.2025 07:53:55 CET | Pressmeddelande
Det räcker inte att avsätta tid i schemat för att kollegialt lärande ska fungera och leda till ökad kvalitet i undervisningen – och på sikt till bättre matematikkunskaper hos elever. – Vi måste våga förändra gamla normer, säger Frida Harvey, forskare i matematik vid Örebro universitet.
Adhd i familjen kopplas till ökad risk att begå brott18.12.2025 08:59:23 CET | Pressmeddelande
Personer med adhd har en högre risk att begå brott än personer som inte har adhd. Samma mönster syns hos deras släktingar, enligt en ny studie från Örebro universitet. – Det tyder på att både genetiska och miljömässiga faktorer delade inom familjen kan spela roll, säger forskaren Sofi Oskarsson.
Normer och attityder gör vardagen svårare för äldre lgbq-personer17.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Äldre lgbq-personer på särskilda boenden påverkas av heterosexuella normer och andra boendes attityder. Det kan begränsa deras möjligheter att uttrycka sin sexuella identitet. Det visar en ny studie från Örebro universitet.
Örebrostudenter hittar PFAS-relaterat ämne i glögg16.12.2025 11:40:36 CET | Pressmeddelande
Fyra kemistudenter vid Örebro universitet analyserade tolv glöggprodukter som köpts i dagligvaruhandeln. I samtliga prover påvisades mätbara halter av trifluorättiksyra (TFA). Forskare betonar att den hälsomässiga betydelsen är oklar och att mer forskning behövs.
AI-förordning i EU riskerar tappa legitimitet9.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andrew Leyden, rättsvetare vid Örebro universitet, har i en studie granskat EU:s AI-förordning som bygger på tekniska standarder. – Traditionella frågor om rättssäkerhet, ansvar och demokratisk legitimitet får en ny betydelse när tekniska standarder fungerar som ett slags privat lagstiftning, säger han.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum