Volkswagen Transportbilar

Nya Volkswagen Transporter och Caravelle - Priser, fakta och bilder

Dela

Nu lanseras den tredje produktlinjen inom "Folkabuss-paraplyet". 75-års jubilerande folkabussen består idag av Multivan/California, ID. Buzz/ID. Buzz Cargo och den nya plattformen för Transporter/Caravelle. Volkswagen Transporter och Volkswagen Caravelle är skräddarsydda för kommersiellt användande och kommer med ökad lastvolym, lastvikt och dragförmåga. Med en stor lanseringskampanj introducerar nu Volkswagen Transportbilar den i Sverige mycket populära Transporter. Nedan följer detaljerad information om de nya modellerna Transporter och Caravelle, som även erbjuds i ett helelektriskt utförande.

7:e generationen av Transporter lanseras i samband med folkabussens 75-års jubileum.
7:e generationen av Transporter lanseras i samband med folkabussens 75-års jubileum.

Med produktionsstarten av nya Transporter och Caravelle slutför Volkswagen Transportbilar den största omvandlingen i den ikoniska folkabussens historia. Den tidigare singelbasen (T6.1) har utvecklats till tre toppmoderna produktlinjer som kan erbjuda den perfekta modellen för alla kundbehov. Det nya erbjudandet består nu av de tre produktlinjerna Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo. Transporter och Caravelle är multifunktionella fordon som erbjuder avsevärt mer utrymme än tidigare, fler karosstyper, högre nyttolast, avsevärt optimerad effektivitet och bättre ekonomi. Drivlinor, assistans- och infotainmentsystem på en helt ny nivå. Även nybilsköpare drar nytta av ett av Europas största och bästa återförsäljarnätverk och därmed av en serviceorganisation som är lika snabb som den är professionell – avgörande faktorer för de företag där bilen utgör själva basen i verksamheten. Dessutom erbjuder Volkswagen Transportbilar 5 års garanti som standard för nya Transporter och Caravelle. 

Skåpbil, pickup och Caravelle: Volkswagen Transportbilar erbjuder den nya transportbilen som skåpbil i olika utföranden, två längder och två höjder, samt senare som pickup med dubbelhytt och flak. Samtidigt med nya Transporter lanseras systermodellen Caravelle, en VW-buss konstruerad för professionell persontransport. Caravelle erbjuds även den med två olika hjulbaser och har ett brett användningsomåde som omfattar allt från stora taxibilar med åtta eller nio sittplatser, till exklusiva VIP-bussar och extra stora familjebilar.

Nyttiga extra millimeter: I grundutförandet är nya Transporter och Caravelle 5 050 mm långa, vilket motsvarar en ökning med 146 mm (jämfört med T6.1). Samtidigt har axelavståndet på den korta versionen ökat med 97 mm till 3 100 mm. Med långt axelavståndet är avståndet mellan hjulaxlarna 3 500 mm och totallängden 5 450 mm. Pickupversionen använder chassit med långt axelavstånd. Med 2 032 mm har den utvändiga bredden (utan ytterbackspeglar) ökats med 128 mm jämfört med föregångaren och interiören drar full nytta av den extra bredden. I standardversionen är höjden 1 984 mm, och för versionen med högt tak (som blir tillgänglig senare under året), är den knappt 2,5 m. Tack vare de nya karossmåtten erbjuder alla modeller betydligt mer utrymme för både passagerare och last.

Betydligt mer utrymmen: Den maximala bredden mellan hjulhusen har ökats med 148 mm till 1 392 mm. Lastutrymmets längd vid golvet i Transporter med kort axelavstånd är 2 602 mm – vilket motsvarar en förbättring med 61 mm. Med långt axelavstånd ökar lastutrymmets längd vid golvet till 3 002 mm. Tack vare denna större längd och bredd har Volkswagen Transportbilar kunnat öka lastkapaciteten avsevärt. Lastvolymen för skåpbilar med normalt axelavstånd och normalt tak är nu 5,8 m3 (T6,1: 5,5 m3). Versionen med långt axelavstånd och högt tak rymmer upp till 9,0 m3. Den förlängda transportbilen rymmer nu även tre europapallar istället för två. Som enda transportbil med öppet flak och dubbelhytt debuterar flakmodellen i totalviktsklassen upp till 3,2 ton senare under året. Flaket är 2 169 mm långt och 1 945 mm brett (invändiga mått).

Upp till 1,33 ton nyttolast och 2,8 ton släpvagnsvikt: I alla versioner av den nya generationen Transporter och Caravelle har Volkswagen Transportbilar sett till att den generösa volymen kompletteras med en lika generös lastvikt: Den maximala nyttolasten hos Transporter är nu 1,33 ton, 130 kg mer än tidigare. Och om det inte räcker kan den nya generationen Transporter dra släp som väger upp till 2,8 ton (T6.1 erbjöd en maximal släpvagnsvikt på 2,5 ton). Även taklasten har förbättrats med en höjning från 150 kg till 170 kg för både Transporter och Caravelle-modellerna.

Arbetsplats för proffs: Även interiören och därmed förararbetsplatsen har genomgående anpassats för användning som professionell och flexibel arbetsbil. Alla som äger en T6.1 kommer att känna igen den höga sätespositionen, de breda trösklarna med de lättåtkomliga elfönsterhissarna integrerade upptill och på versioner med manuell växellåda – den höga växelspaken. Till utrustningen för professionella förare hör även ergonomiska stolar för föraren och passageraren fram. Spektrumet sträcker sig från fyrvägssätet som standard i basversionerna till AGR-enkelsäten (tillval) med elektrisk åttavägsinställning (passagerare fram: 6-vägs) och 4-vägs svankstödsinställning. AGR står för ”Aktion Gesunder Rücken” - en oberoende tysk certifiering för beprövade ergonomiska stolar.

Digital cockpitmiljö: Nya Transporter och Caravelle startas med en knapp från Keyless Start-systemet som sitter på instrumentbrädan. Det nya digitala landskapet för föraren sträcker sig till vänster och höger om startknappen på en visuell axel. Den består av det 12-tums digitala instrumentklustret (Digital Cockpit med 30 cm diagonal) och 13-tums pekskärmen (33 cm diagonal) för infotainmentsystemet (inklusive DAB+ och trådlös App-Connect för Apple CarPlay/Android Auto). Det finns en 5G-modul ombord för uppdateringar och digital dataöverföring. För första gången i ett nyttofordon från Volkswagen finns en digital innerbackspegeln som tillval för fri sikt bakåt under körning. En dashcam-funktion är dessutom integrerad i spegeln.

PanAmericana – funktionell designversion: Användningsområdet för nya Transporter och Caravelle är extremt brett. De olika utrustningsvarianterna är skräddarsydda för just detta. Alla Transporter skåp finns som basversion Transporter och toppversionen PanAmericana. Transporter PanAmericana inkluderar lättmetallfälgar, exteriör med offroad-look och matchande interiör. Som beskrivits ovan är Caravelle en självständig modell för högklassig persontransport. Volkswagen Transportbilar i Sverige erbjuder den i basversionen Caravelle och i mellanversionen Life (ej toppversionen Style eller designpaketet PanAmericana).

Imponerande grundutrustning: Volkswagen Transportbilar har utökat standardutrustningen i den nya generationen jämfört med tidigare. Med transportbilens basversion som exempel är följande funktioner nu alltid standard: LED-strålkastare inklusive automatisk ljusbildsreglering, LED-baklyktor, elektronisk parkeringsbroms med Auto Hold-funktion, Digital Cockpit, 13-tums infotainmentsystem (inklusive DAB+, Apple CarPlay, Android Auto och onlinetjänster), multifunktionsratt, nyckelfritt startsystem, regnsensor, filhållningsassistent, automatiskt nödbromssystem Front Assist och dynamisk vägmärkesdisplay. Eluttag via olika gränssnitt inkluderar bland annat USB-A-, USB-C- och 12 V-uttag samt en elektrisk kopplingsplint (12-polig) för specialtillämpningar. Anslutningsmöjligheter finns även för 230 V-enheter med en total effekt på 400 W (TDI) eller upp till 2 300 W (eHybrid- och e-Transporter). Det innebär att det finns en lämplig strömkälla för alla elektriska enheter – från bärbara datorer till cirkelsågar. Sist men inte minst erbjuds de nya modellerna med fyra standardlacker: Clear White, Dark Indigo Blue, Intensive Red eller Stone Grey. På så sätt kan många företag få sina favoritkulörer utan extra kostnad.

Effektiv turbodiesel, laddhybrid och eldrift: Ett helt nytt drivsystem finns tillgängligt för Transporter och Caravelle. Den består för närvarande av åtta drivlinor. För första gången kommer denna produktlinje inte bara att finnas med de viktiga turbodieselmotorerna (TDI), utan även med nyutvecklad elektrisk drivlina (e-Transporter och e-Caravelle). Transporter och Caravelle kommer också att lanseras med en ny laddhybriddrivlina (eHybrid) under senare delen av året. Tre nyutvecklade 2,0-liters fyrcylindriga TDI-motorer utgör grunden för drivlineutbudet i denna nya transportbilsgeneration: De har en effekt på 81 kW (110 hk), 110 kW (150 hk) respektive 125 kW (170 hk). TDI-motorn på 81 kW till Transporter Proline är kopplad till en 6-växlad manuell växellåda. 110 och 125 kW TDI-motorerna kombineras alltid med en 8-stegad automatväxellåda för Transporter och kan beställas med fyrhjulsdrift 4MOTION (Carvelle erbjuds med manuell växellåda och 110 kW-motorn). Laddhybriddriften (eHybrid) i kombination med en steglös automatväxellåda ger en systemeffekt på 171 kW (232 hk). Eltransportbilarna kommer att lanseras med de fyra effektnivåerna 85 kW (115 hk), 100 kW (136 hk), 160 kW (218 hk) och 210 kW (286 hk). e-Caravelle kan beställas från 100 kW. Batteriernas nettokapacitet är upp till 64 kWh. De helt eldrivna modellerna har bakhjulsdrift som standard. Tillvalet fyrhjulsdrift kommer lanseras senare för de elektriska versionerna.

Överlägset chassi, liten vändradie: Den nya chassi- och fjädringskonstruktionen hos Transporter och Caravelle säkerställer optimal komfort och säkerhet. Jämfört med föregångaren märks det särskilt att korta slag som orsakas av dåliga vägförhållanden nu nästan helt filtreras bort. Grunden för den höga komforten och de mycket exakta köregenskaperna utgörs av MacPherson-fjädrar fram med tvärgående krängningshämmare och en utrymmesbesparande individuell hjulupphängning bak med längsgående länkarmar. En främre differentialspärr finns som tillval för Transporter och Caravelle med framhjulsdrift (TDI och eHybrid). Även i stadstrafik och vid manöverkörning imponerar de stora nyttofordonen med sina snäva vändradier: 11,9 meter med kort axelavstånd och 13,0 meter med långt axelavstånd.

Basversion skåpbil: Volkswagen Transportbilar har utökat standardutrustningen för de nya Transporter-modellerna avsevärt jämfört med föregångarna. Följande funktioner finns nu alltid ombord: LED-strålkastare inklusive ljusassistent, LED-baklyktor, elektronisk parkeringsbroms med Auto Hold-funktion, 12-tums digitalt instrumentkluster (Digital Cockpit), ett infotainmentsystem (inklusive DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, onlinetjänster och 13-tums pekskärm), en multifunktionsratt, Keyless Start-system, regnsensor, körfältsassistent, Automatiskt nödbromssystem Front Assist och dynamisk vägmärkesvisning. Stolarna har en rutig tygdesign. Volkswagen Transportbilar erbjuder även fem års fabriksgaranti på alla versioner av Transporter och Caravelle i Sverige och adderar ett robust trägolv i lastutrymmet och erbjuder fjärrstyrd parkeringsvärmare som standard till TDI-versionerna.

Offroad-utseende med PanAmericana: Utrustningsversionen PanAmericana av transportbilen känns igen direkt på utsidan med sina terrängdesignelement. Till detta hör robusta skärmbreddare och sidokjolsinklädnader. Invändigt finns individuella sätesöverdrag i PanAmericana-design och PanAmericana-inskription i ryggstöden. Den utökade utrustningen omfattar även funktioner som ett åttavägs förarsäte inklusive elektriskt inställbart svankstöd och ett sexvägs passagerarsäte fram (i stället för fyrvägssäten), armstöd för förar- och passagerarsätet fram, sido- och krockgardiner i förarhytten, LED-baklyktor med exklusiv ljussignatur och 17-tums Monte Carlo lättmetallfälgar.

Garanterad energiförsörjning ombord: Eluttag via olika gränssnitt inkluderar bland annat USB-A-, USB-C- och 12 V-uttag samt en elektrisk kopplingsplint (12-polig) för specialtillämpningar. Anslutningsmöjligheter finns som tillval även för 230 V-enheter med en total effekt på 400 W vid ramen till förarstolen (gäller TDI) eller upp till 2 300 W via två uttag i lastutrymmet (gäller eHybrid- och e-Transporter). Det innebär att det finns en lämplig strömkälla för alla elektriska enheter – från bärbara datorer till cirkelsågar.

Caravelle basversion: I Caravelle basversion ingår redan tre separata säten i den andra raden och ett uttagbart 3-sitsigt säte i den tredje raden. Det ger åtta sittplatser inklusive förarsätet. Som tillval kan den första sätesraden utrustas med ett tvåsitsigt säte på passagerarsidan, vilket gör Caravelle till en niositsig bil. Förarsätet kan ställas in i höjdled. Jämfört med Transporter-basversionen har Caravelle-basversionen ytterligare detaljer som en klimatanläggning, individuellt anpassade sätestyger, sido- och krockgardiner i förarhytten och tio högtalare i stället för fyra.

Utrustningsnivå Caravelle Life: Jämfört med basversionen utökas utrustningsnivån Life med följande extrafunktioner: Stötfångare och dörrhandtag lackerade i bilens kulör, ytterbackspegelkåpor lackerade i högblankt svart, klimatanläggning, Life-klädsel, armstöd och svankstöd för framsätena, höjdinställning även för passagerarsätet fram, särskilda paneler, fyra extra USB-anslutningar i passagerarutrymmet och 16-tums Montreal-lättmetallfälgar.

Toppversionen Style: Erbjuds ej i Sverige (men Life-versionen kan förstås via tillval uppgraderas till motsvarande nivå).

Motorer, drivlinor och priser

Transporter Proline TDI 81 kW:
Grundmotorn i nya Transporter har en effekt på 81 kW (110 hk) från en cylindervolym på 1 996cm3 mellan 3 000 och 3 750 v/min. Det maximala vridmomentet på 310 Nm hos den fyrcylindriga motorn är tillgängligt redan från 1 500 v/min. Kraften från motorn överförs alltid till framaxeln via en 6-växlad manuell växellåda. Den maximalt tillåtna släpvagnsvikten (bromsad) vid 12 % lutning är 2 000 kg.

Transporter - pris från 384.200 kr (exkl moms)

TDI med 110 kW: Liksom alla TDI-motorer i produktserien är även 110 KW-versionen (150 hk) en fyrcylindrig motor med en cylindervolym på 1 996 cm3. Motorn utvecklar sin högsta effekt mellan 3 250 och 4 000 v/min. Det maximala vridmomentet på 360 Nm står till förfogande redan från 1 500 v/min. 8-växlad automatväxellåda är standard i Transporter och den kan också utrustas med 4MOTION fyrhjulsdrift. I detta utförande är Transporter konstruerat för en maximal släpvagnsvikt på 2 800 kg vid 12 % lutning (bromsad). Caravelle är godkänd för släp på 2 500 kg.

Transporter - pris från 446.800 kr (exkl moms)

Caravelle manuell vxl, långt axelavstånd - pris från 512.700 kr (exkl moms)

Caravelle Life med aut vxl, normalt axelavstånd - pris från 581.800 kr (exkl moms)

TDI med 125 kW: Den mest kraftfulla TDI:n utvecklar en maximal effekt på 125 kW (170 hk) ombord på nya Transporter och Caravelle mellan 3 500 och 3 750 v/min. Det maximala vridmomentet på 390 Nm är tillgängligt från 1 750 v/min. Den maximala släpvagnsvikten på 12 % lutning (bromsad) är 2 800 kg (2 500 kg för Caravelle). 125 kW-versionen erbjuds endast i kombination med lång hjulbas och är utrustad med en 8-växlad automatväxellåda som standard. Som tillval finns fyrhjulsdrift 4MOTION.

Transporter - pris från 463.200 kr (exkl moms)

Caravelle Life, långt axelavstånd  - pris från 566.300 kr (exkl moms)


eHybrid med 171 kW: För första gången i Transporters historia erbjuds den med laddhybriddrift. Kombinationen av bensindirektinsprutning och elektrisk drivmotor ger en systemeffekt på 171 kW (232 hk). Kraften överförs till framaxeln via en steglös CVT-automatväxellåda. Transporter eHybrid är godkänd för släpvagnar med en vikt på upp till 2 300 kg. eHybrid-version förväntas ha försäljningsstart i slutet på 2025.

Eldrift med 85 kW: Eltransportbilen med 85 kW (115 hk) är den ekonomiska instegsmodellen till eldrivna nyttofordon. Batteridata och laddningshastigheter för denna version meddelas efter att homologeringsfasen har avslutats.

Eldrift med 100 kW: Från och med en effekt på 100 kW har e-Transporter och e-Caravelle ett batteri med 64 kWh energiinnehåll (netto) ombord. Detta ger till exempel en WLTP-räckvidd på 331 km i e-Transporter med kort axelavstånd. Den elektriska drivmotorn i detta utförande levererar ett maximalt vridmoment på 415 Nm från stillastående. Den maximala släpvagnsvikten för en transportbil (kort axelavstånd) med denna drivning är 2 300 kg – ett högt värde för en eldriven bil. Batteriet på 64 kWh i dessa modeller kan laddas med upp till 11 kW i en väggbox med växelström och med upp till 125 kWh på en DC-snabbladdningsstation. Med maximal laddningskapacitet laddas litiumjonbatteriet från 10 till 80 % på ca 39 minuter.

Transporter - pris från 584.600 kr (exkl moms och miljöpremie)

Caravelle, långt axelavstånd  - pris från 642.800 kr (exkl moms)

Eldrift med 160 kW: I det näst högsta effektsteget har den elektriska drivmotorn en effekt på 160 kW. Det maximala vridmomentet är 415 Nm, precis som hos den elektriska drivmotorn på 100 kW. Det finns tydliga skillnader i prestanda: med en topphastighet på 150 km/h och ett 0-100 km/h-värde på 8,6 sekunder (exempel: e-Skåpbil med kort axelavstånd) klarar 160 kW-versionen transporten mellan två städer ännu snabbare än 100 kW-versionen som är specialiserad på stadstrafik (112 km/h och 12,8 sekunder). Laddeffekterna och laddningstiderna är identiska för båda batterivarianterna (AC 11 kW och DC upp till 125 kW). 160 kW-transportbilen har också en maximal släpvagnsvikt på 2 300 kg (bromsad i 12 % uppförsbacke).

Transporter - pris från 592.900 kr (exkl moms och miljöpremie)

Caravelle, långt axelavstånd  - pris från 557.600 kr (exkl moms)

Eldrift med 210 kW: De mest kraftfulla helt eldrivna Transporter och Caravelle har en maximal effekt på 210 kW. Det maximala vridmomentet på 415 Nm överförs även här till bakaxeln. Vid full effekt accelererar den elektriska drivmotorn e-transportbilen med kort axelavstånd till 100 km/h på bara 7,4 sekunder – i denna disciplin är bara ID. Buzz GTX snabbare bland Volkswagens transportbilar. Precis som 160 kW-versionerna laddar 200 kW-varianten med upp till 11 kW för växelström och med upp till 125 kW på DC-snabbladdningsstationer. Med andra ord kan 64 kWh-batteriet laddas från 0 till 80 % på cirka 39 minuter. Om den kraftfullaste e-Transporter och e-Caravelle har en släpvagn som väger upp till 2 300 kg (bromsad, i 12 % lutning) på kopplingen märks detta knappt på grund av dragfordonets höga effektreserver. Den tillåtna totalvikten för e-Transporter och släpvagn är 5 215 kg.

Transporter - pris från 607.600 kr (exkl moms och miljöpremie)
Caravelle, långt axelavstånd  - pris från 672.100 kr (exkl moms)


Nyckelord

Kontakter

Bilder

Caravelle, Transporter och Pickup dubbelhytt (kommer 2026)
Caravelle, Transporter och Pickup dubbelhytt (kommer 2026)
Ladda ned bild
Transporter PanAmericana - med design i robust offroad-utförande
Transporter PanAmericana - med design i robust offroad-utförande
Ladda ned bild
e-Transporter med elmotorer i tre effekter: 100, 160 och 210 kW. Batterikapacitet 64 kWh (netto)
e-Transporter med elmotorer i tre effekter: 100, 160 och 210 kW. Batterikapacitet 64 kWh (netto)
Ladda ned bild
Dubbla skjutdörrar som tillval (elektriskt manövrerbara också mot tillval)
Dubbla skjutdörrar som tillval (elektriskt manövrerbara också mot tillval)
Ladda ned bild
e-Transporter med normalt axelavstånd är 5050 mm lång (långt axelavstånd adderar 400 mm)
e-Transporter med normalt axelavstånd är 5050 mm lång (långt axelavstånd adderar 400 mm)
Ladda ned bild
Det skiljer 75 år från första T1:an till dagens T7:a.
Det skiljer 75 år från första T1:an till dagens T7:a.
Ladda ned bild
Volkswagen Transportbilar har gått från en plattform till tre: ID. Buzz/ID. Buzz Cargo, Transporter/Caravelle och Multivan/California
Volkswagen Transportbilar har gått från en plattform till tre: ID. Buzz/ID. Buzz Cargo, Transporter/Caravelle och Multivan/California
Ladda ned bild
Ny Transporter har två digital skärmar, är uppkopplad med 5G och har trådlös App-Connect som standard
Ny Transporter har två digital skärmar, är uppkopplad med 5G och har trådlös App-Connect som standard
Ladda ned bild
Dubbla plåtklädda bakdörrar är standard i Sverige på Transporter
Dubbla plåtklädda bakdörrar är standard i Sverige på Transporter
Ladda ned bild
TDI-motorer på 110, 150 och 170 hk erbjuds
TDI-motorer på 110, 150 och 170 hk erbjuds
Ladda ned bild
Transporter TDI 150 och TDI 170 har 8-vxl automatlåda som standard. 4MOTION fyrhjulsdrift som tillval.
Transporter TDI 150 och TDI 170 har 8-vxl automatlåda som standard. 4MOTION fyrhjulsdrift som tillval.
Ladda ned bild
Nya Caravelle är minibussen som är allt annat än mini
Nya Caravelle är minibussen som är allt annat än mini
Ladda ned bild
Nya Caravelle har tre separata stolar på andra raden och en soffa för tre på tredje raden
Nya Caravelle har tre separata stolar på andra raden och en soffa för tre på tredje raden
Ladda ned bild
Den 8-sitsiga Caravelle kan bli 9-sitsig om man byter ut passagerarsätet fram till en 2-sits soffa
Den 8-sitsiga Caravelle kan bli 9-sitsig om man byter ut passagerarsätet fram till en 2-sits soffa
Ladda ned bild
Ny Caravelle erbjuder en rymlig, komfortabel och digital förarplats
Ny Caravelle erbjuder en rymlig, komfortabel och digital förarplats
Ladda ned bild
Nya Caravelle erbjuder flexibilitet genom fällbara och uttagbara stolar och soffa
Nya Caravelle erbjuder flexibilitet genom fällbara och uttagbara stolar och soffa
Ladda ned bild
Caravelle finns i två länger, tre TDI-motorer (110, 150 eller 170 hk) eller tre elmotorer (e-Caravelle med 100, 160 eller 210 kW)
Caravelle finns i två länger, tre TDI-motorer (110, 150 eller 170 hk) eller tre elmotorer (e-Caravelle med 100, 160 eller 210 kW)
Ladda ned bild
En klassisk föregångare till Caravelle - En T3 Multivan från 1992.
En klassisk föregångare till Caravelle - En T3 Multivan från 1992.
Ladda ned bild
Lastvolym med långt axelavstånd är 6,8 kubikmeter (max lastlängd 3 meter)
Lastvolym med långt axelavstånd är 6,8 kubikmeter (max lastlängd 3 meter)
Ladda ned bild
Elektronisk parkeringsbroms och automatväxellådans spak på rattstången frigör golvyta och benplats i passagerarsoffan
Elektronisk parkeringsbroms och automatväxellådans spak på rattstången frigör golvyta och benplats i passagerarsoffan
Ladda ned bild
Taklasten är 170 kg
Taklasten är 170 kg
Ladda ned bild
e-Transporter och e-Caravelle kan laddas med 11 kW (AC) och upp till 125 kW (DC)
e-Transporter och e-Caravelle kan laddas med 11 kW (AC) och upp till 125 kW (DC)
Ladda ned bild
Panoramaglastak finns som tillval till Caravelle
Panoramaglastak finns som tillval till Caravelle
Ladda ned bild
Specialmodellen PanAmericana kännetecknas exteriört av svarta plastdetaljer i offroad-look, 17 tums lättmetallfälgar och LED-bakljus i unik design
Specialmodellen PanAmericana kännetecknas exteriört av svarta plastdetaljer i offroad-look, 17 tums lättmetallfälgar och LED-bakljus i unik design
Ladda ned bild
Interiört kännetecknas PanAmericana med specialklädsel och 8-vägs ställbar förarstol
Interiört kännetecknas PanAmericana med specialklädsel och 8-vägs ställbar förarstol
Ladda ned bild
Multifunktionsratt är standard på nya Transporter och Caravelle
Multifunktionsratt är standard på nya Transporter och Caravelle
Ladda ned bild
Elektrisk in- och utfällbar dragkrok kostar 9.800 kr
Elektrisk in- och utfällbar dragkrok kostar 9.800 kr
Ladda ned bild
Ladduttaget på elbilen och laddhybriden finns under höger framlykta
Ladduttaget på elbilen och laddhybriden finns under höger framlykta
Ladda ned bild
Med individuell bakhjulsupphängning blir körningen bekväm och följsam
Med individuell bakhjulsupphängning blir körningen bekväm och följsam
Ladda ned bild
Vändradie på 11,9 meter (13 meter med långt axelavstånd)
Vändradie på 11,9 meter (13 meter med långt axelavstånd)
Ladda ned bild
Fyrhjulsdrift finns till TDI 150 och 170 hk.
Fyrhjulsdrift finns till TDI 150 och 170 hk.
Ladda ned bild
e-Caravelle och e-Transporter är bakhjulsdrivna (fyrhjulsdrift på elversionerna lanseras senare)
e-Caravelle och e-Transporter är bakhjulsdrivna (fyrhjulsdrift på elversionerna lanseras senare)
Ladda ned bild

Länkar

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

75 år med folkabussen - Volkswagen Transportbilar firar sin ikon8.3.2025 00:01:00 CET | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar firar 75 år med Folkabussen, den transportbil (och minibuss och campervan) som har producerats längst i Europa. Den 8 mars 1950 lämnade den allra första transportbilen av generation T1 produktionsbandet i Wolfsburg. Sedan dess har fler än 12,5 miljoner VW-bussar tillverkats. Det gör den till Europas mest framgångsrika transportbil genom tiderna och som utvecklats till en kultbil för flera generationer. Upptäck folkabussens första sex generationer, fram till dagens tre produktlinjer med Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.

Fyrhjulsdrivna laddhybrider - Säljstart för Volkswagen Multivan och California eHybrid 4MOTION6.11.2024 13:58:42 CET | Pressmeddelande

Multivan och California eHybrid 4MOTION imponerar med en elektrisk räckvidd på ca 9 mil. Modellerna är också de första bilarna på Volkswagens MQB-plattform med elektrisk driven bakaxel som ger fyrhjulsdrift. Inom campingsegmentet bjuder California eHybrid 4MOTION ett fönster mot framtidens husbilar. Båda modeller finns nu att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.

Nu startar försäljningen av Volkswagen ID. Buzz GTX18.10.2024 10:53:28 CEST | Pressmeddelande

Med fyrhjulsdrift genom en motor på varje hjulaxel och kraftfull prestanda (total systemeffekt på 250 kW/340 hk), gör ID. Buzz GTX entré på Volkswagen Transportbilars hemsida och i säljsystemen ute hos våra 90-tal agenter runt om i Sverige. Om man vill beställa den snabbaste folkabussen någonsin, under dess 75-åriga historia, står valet mellan normalt axelavstånd och upp till 6 sittplatser eller långt axelavstånd (+ 25 cm) med 7-sitsig konfiguration som standard.

Säljstart för Volkswagen Caddy och Caddy Cargo som laddhybrid - upp till 12 mils räckvidd11.9.2024 18:06:19 CEST | Pressmeddelande

Nu erbjuds Caddy Cargo från Volkswagen Transportbilar, Sveriges mest sålda transportbil, även som laddhybrid (eHybrid) med upp till 12 mils elektrisk räckvidd. En bra möjlighet för företag runt om i landet som vill minska sina CO2-utsläpp och drivmedelskostnader, utan räckviddsbegränsningar vid oplanerade längre resor. Samma drivlina finns även till Caddy, alltså personbilsversionen av Caddy Cargo, med plats för upp till sju personer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye