Kunniga tränare hjälper unga att behålla idrottsglädjen
Hur kan man få fler barn och ungdomar att fortsätta att idrotta? Ett svar på den frågan är att förbättra hur vuxna bemöter de unga idrottarna. Tränarnas ledaregenskaper spelar en nyckelroll för barns och ungdomars motivation, glädje och självkänsla.

Det är väl känt att allt fler barn och ungdomar är fysiskt inaktiva i sin vardag. Det är olyckligt, när organiserad idrott främjar fysisk och psykisk hälsa hos unga, utvecklar den sociala kompetensen och leder till fler hälsosamma val även utanför idrotten.
– Tidigare forskning visar att barn och ungdomar som slutar idrotta gör det bland annat för de inte känner särskilt mycket glädje, inre motivation eller kompetens i sin idrott längre. Även stödet från tränaren saknas, säger Andreas Ivarsson, professor i psykologi vid Högskolan i Halmstad.
Ny tränarutbildning
Andreas Ivarsson har i många år forskat om hur fler unga ska vara aktiva i organiserad idrott, bland annat genom fokus på ledare och ledarskap. När Svenska ishockeyförbundet år 2020 gjorde om tränarutbildningen, först och främst den för barn och ungdomar, var han med i processen.
– Jag fick möjligheten att vara med och bistå med teoretisk och forskningsbaserad kunskap när förbundet utvecklade sin tränarutbildning, säger Andreas Ivarsson.
Samtidigt som utbildningen utvecklades och förändrades kunde han följa den upplevda förändringen hos tränarna.
– Det är ganska unikt att som forskare kunna vara med för att studera ordinarie verksamhet, jämfört med att ta fram en testutbildning och mäta den.
I studien jämfördes effekterna av den nya tränarutbildningen. En grupp tränare som hade gått den utvecklade tränarutbildningen jämfördes med en grupp som inte hade gått den ännu. Under och efter utbildningen fick tränarna rapportera olika beteenden, närmare bestämt hur ofta de gjorde så kallade positiva tränarbeteenden. Deras svar jämfördes med svaren från gruppen tränare som inte hade gått den utvecklade utbildningen.
– Det vi såg var att skillnaden låg i kompetensstödjande beteende, att man som tränare arbetar aktivt för att barnen ska känna sig kompetenta på olika sätt. Tränarna upplevde att de visade fler sådana beteenden efter att de hade gått utbildningen.
Tränarnas upplevelser
Dessa beteenden handlar om autonomi, att spelarna känner att de kan påverka sig själva och träningen, och även känslan av att vara kompetent, det vill säga att man faktiskt får lyckas. Ytterligare ett beteende handlar om att stärka känslan av tillhörighet, att man som tränare bryr sig om de unga spelarna.
Tränarnas upplevelser förstärks av Svenska ishockeyförbundets egen medlemsstatistik.
– Föreningar som har många ledare som har gått den förändrade utbildningen tenderar att ha fler barn och unga som börjar idrotta och de föreningarna behåller också fler spelare.
Just nu pågår studier som handlar om barnens och de ungas egna upplevelser av den utvecklade tränarutbildningen.
Mer om forskningen och forskningens samhällsnytta
Läs om hela studien i Sport, Exercise, and Performance Psychology:
Utöver Andreas Ivarsson, Högskolan I Halmstad, står även Dennis Bengtsson, Högskolan i Halmstad, Andreas Stenling, Umeå universitet, Jens Nygren, Högskolan i Halmstad och Nikos Ntoumanis, University of Southern Denmark, bakom artikeln.
Studien ingår i forskningsprojektet Hållbart deltagande inom barn- och ungdomsishockey.
Forskningens samhällsnytta
Högskolan i Halmstads forskning har bidragit till samhällsnytta och hållbar utveckling, vilket beskrivs med hjälp av ett så kallat impact case.
Impact case: Forskning om idrottsglädje som stärker tränarutbildning
Kontakter
Andreas IvarssonProfessor i psykologi
Tel:072-977 36 98andreas.ivarsson@hh.seKristina RörströmKommunikatör
Tel:072-977 38 36kristina.rorstrom@hh.seBilder

Länkar
Om Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00
https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Grannar över gränsen – så samarbetar samhällen i krigets skugga5.11.2025 10:30:18 CET | Pressmeddelande
När kriget i Ukraina hotar att rita om Europas karta riktar Sara Svensson, docent vid Högskolan i Halmstad, blicken mot gränsregionerna. Hon studerar hur människor klarar vardagen mitt i osäkerhet och oro – och hur lokala samhällen kan bygga motståndskraft när världspolitiken gungar.
De får Högskolans pris för samverkan22.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Henrik Barth och Bengt-Göran Rosén tilldelas Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation 2025. De två professorerna belönas för sitt långsiktiga arbete med att omsätta forskning till konkret samhällsnytta – genom nära samarbete med näringsliv, samhällsaktörer och internationella partner.
Forskning slår hål på myten om varför vi drabbas av stress13.10.2025 08:13:54 CEST | Pressmeddelande
Högutbildade kvinnor med flera barn syns ofta i statistiken över stressrelaterad sjukfrånvaro. Men en ny avhandling från Högskolan i Halmstad visar att förklaringen inte ligger i kön, utbildning eller familjesituation – utan i hur vi skapar mening och balans i vardagen. En viktig nyckel till hälsa är att förstå att det inte bara handlar om vad vi gör, utan också om hur och varför vi gör det.
Ny forskning: Arbetarklassen halkar efter på flera fronter6.10.2025 10:04:48 CEST | Pressmeddelande
Johan Alfonsson, sociolog vid Högskolan i Halmstad, visar i ny bok hur arbetarklassen tappat både ekonomiskt, politiskt och socialt inflytande.
Årets alumn leder svenska simlandslaget till OS-framgångar5.6.2025 08:01:11 CEST | Pressmeddelande
Martina Aronsson, förbundskapten för svenska simlandslaget, är Årets alumn vid Högskolan i Halmstad 2025! Hennes resa från en kandidatexamen i idrottspsykologi till ledare på internationell elitnivå visar hur akademiska kunskaper kan bana väg för framgång – både i och utanför bassängen. Martina Aronsson får ta emot utmärkelsen i eftermiddag under Högskolans avslutningshögtid för avgångsstudenterna på Halmstad Arena.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum