Arvid Nordquist och NISSIN blir ny partner till Svensk Basket
Distributören Arvid Nordquist och snabbnudeltillverkaren NISSIN har inlett ett tvåårigt samarbete med Svensk Basket.
Från och med våren 2025 blir NISSIN presenting partner för ungdomsturneringarna NISSIN Streetbasket Challenge och partner till Sweden 3x3 Tour.

Svensk Basket växer och intresset för landslagen, ligorna, ungdoms- och spontanbasket ökar. Basket är nu den näst mest populära idrotten bland ungdomar mellan 15 och 24 år, och hela 154 000 personer i åldern 7 år och äldre uppger att de regelbundet spelar basket. Många av dessa spelar streetbasket, vilket är där NISSIN kommer att fokusera sitt engagemang de kommande åren.
- Vi ser fram emot våren och sommaren och att kunna bidra till den fortsatta utvecklingen av Svensk Basket, särskilt streetbasketen. NISSIN är snabbnudeloriginalet och erbjuder perfekta produkter till de som behöver en god och lättlagad måltid innan träning eller basketspel, säger Ola Liljeqvist, Business Director Food på Arvid Nordquist.
NISSIN Streetbasket Challenge är ungdomsturneringar i 3x3 som arrangeras av föreningar från Kalix i norr till Malmö i söder. Turneringar äger också rum parallellt med Sweden 3x3 Tour, där NISSIN också är partner och kommer att vara på plats.
- Sommarens Sweden 3x3 Tour har förutsättningar att bli bättre än någonsin. Förra året ökade antalet spelare med nästan 30% och jag tror vi kommer se en liknande utveckling även 2025. Det är otroligt glädjande att NISSIN blir en ny tung 3x3-partner som kommer hjälpa oss att fortsätta utveckla denna OS-gren i Sverige, säger Mats Elsnitz, Affärs- och verksamhetsutvecklare på Svenska Basketbollförbundet.
NISSIN har även synts på straffkastcirklarna vid de senaste basketlandskamperna i Luleå och på Hovet i Stockholm. I sommar kommer många fler få chansen att delta i skottävlingen "Shoot from the NISSIN logo" och vinna matnyttiga priser.
Om Svensk Basket
En gränslös gemenskap där en livslång passion skapar vinnare för livet. Så lyder vår vision och vi ska ta oss dit på sättet vi är. Vi ska se hela människan, våga ta ställning och se olikheter som nycklar till framgång. I Svensk Basket är vi numera 52.000 spelare (7-25 år) och över 7000 ledare. Totalt uppger 154.000 (från 7 år) att de regelbundet spelar basket. Vi är numera den näst mest populära sporten i Sverige bland ungdomar (15-24 år).
Om Arvid Nordquist & NISSIN:
Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. I Arvid Nordquists sortiment finns starka internationella livsmedelsvarumärken, vårt egen rostade kaffe, vin och öl, och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 330 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Läs mer på www.arvidnordquist.se.
Ett av varumärkena i Arvid Nordquists portfölj är snabbnudeltillverkaren Nissin. Redan 1958 kom grundaren av företaget, Momofuku Ando, på ett sätt att tillverka snabbnudlar. Konceptet blev snabbt en världssuccé och har sedan dess kopierats av många konkurrenter. Varumärket består av 4 produktgrupper; Demae Ramen, Cup Noodles, Soba Bags & Soba Cups. Varje produktgrupp har en rad olika spännande smaker. Idag har Nissin sin produktion på 50 platser runt om i världen och producerar varje år ca 4,7 miljarder portioner nudlar.
Vid frågor kontakta:
Affärs- & verksamhetsutvecklare, Svenska Basketbollförbundet: Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20
Business Director Food, Arvid Nordquist:
Ola Liljeqvist, Ola.Liljeqvist@arvidnordquist.se, 070-876 19 76
Kontakter
Mats ElsnitzVerksamhetsutvecklare MarknadSvenska Basketbollförbundet
Tel:08-699 63 20Tel:070-676 45 20mats.elsnitz@basket.seFölj Svenska Basketbollförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Basketbollförbundet
Ackreditering till kommande EM- och VM-kvalmatcher5.11.2025 08:58:45 CET | Pressmeddelande
Den 13 november spelare det svenska damlandslaget EM-kval mot Litauen i Norrköping, och 1 december spelar herrlandslaget VM-kval mot Slovenien i Scandinavium. Så här kan media ackreditera sig för att bevaka landskamperna på plats.
Herrlandslagets VM-kvaltrupp uttagen3.11.2025 08:00:33 CET | Pressmeddelande
Efter sommarens historiska insatser i EuroBasket vänder nu herrlandslaget blickarna mot nästa utmaning och det första fönstret av VM-kvalet, där en historisk match i Scandinavium väntar. Här är de 16 spelarna som kallats till VM-kvalfönstret i månadsskiftet november-december.
Damlandslagets EM-kvaltrupp uttagen14.10.2025 08:09:53 CEST | Pressmeddelande
Resan mot Basket-EM på hemmaplan 2027 inleds i Norrköping den 13 november, och det svenska damlandslaget inleder färden med en mixad trupp, där etablerade spelare och nya spännande namn ska bygga mot framtiden. Här är de 15 spelarna som kallats till EM-kvalfönstret i november.
Skandia ny huvudpartner till Svenska Basketbollförbundet25.8.2025 16:19:41 CEST | Pressmeddelande
Skandia och Svenska Basketbollförbundet presenterar idag ett nytt partnerskap över fyra år där Skandia träder in som förbundets nya huvudpartner. Partnerskapet omfattar stöd till både senior- och ungdomslandslagen samt till den breda ungdomsverksamheten runt om i landet och syftar till att främja hälsa, gemenskap och jämställdhet i samhället.
Herrlandslagets EM-trupp uttagen23.8.2025 14:37:02 CEST | Pressmeddelande
27 augusti är det uppkast i EuroBasket 2025 när herrlandslaget tar sig an värdnationen Finland i Tammerfors. Nu har förbundscoacherna tagit ut truppen som kommer att representera Sverige i mästerskapet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum