NTF

Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna

Dela

Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring vad god vinterväghållning innebär.

Person med gåstavar på vinterväglag
Det är tydligt att halka, på grund av snö och is, är den vanligaste orsaken till fallolyckor under vintermånaderna. NTF

I 20 kommuner har vinterväglaget på gångstråk observerats på åtta platser vi tre olika tillfällen. Platserna har valts ut i samråd med respektive kommun och lokala pensionärsorganisationer. Endast en kommun har fått bedömning bra snöröjning och bra halkbekämpning vid samtliga tillfällen för observationer. För att få bedömningen bra snöröjning ska underlaget vara snöröjt utan vallar och eller snöklumpar på gångstråket. Det ska inte heller vara snömodd eller snöslask som utgör hinder. För bedömningen bra halkbekämpning ska gångstråket vara halkbekämpat utan hala fläckar alternativt ej halkbekämpat men utan halka.

Kommunerna är medvetna om bristerna

NTF har presenterat resultatet för respektive kommun och fastighetsägare. Diskussioner har förts kring vad som kan förbättra vinterväghållningen.

– Flera kommuner vi pratat med är medvetna om att det finns brister. De menar att kommun, fastighetsägare och entreprenörer måste ha ett bättre samarbete och dialog för att det ska bli bättre, säger Agneta Berlin, projektledare och verksamhetschef för NTF FyrBoDal.
I statistiken av sjukhusrapporterade olyckor i Strada hos Transportstyrelsen ser man tydligt att det i samtliga kommuner är just halka, på grund av snö och is, som är den vanligaste orsaken till fallolyckor under vintermånaderna.

Fallolyckorna måste minska

– Samhället skulle spara både pengar och stort lidande om kommuner fick rätt förutsättningar för att få ordning på snöröjningen och halkbekämpningen, säger Agneta Berlin. Att minska antalet allvarligt skadade till följd av fallolyckor inom vägtrafiken är dessutom ett av målen i de nationella trafiksäkerhetsmålen 2030.  

Enligt VTI:s ”Kunskapsöversikt om fotgängare” från 2024 är den totala kostnaden för fallolyckor på snö och is i Sverige 21,8 miljarder kronor (baserat på ASEK, 2017-års prisnivå och Strada-sjukvård). Den senaste uppskattningen av vinterdriftkostnader är beräknad på 2010 års prisnivå och uppskattades till 0,27–0,55 miljarder kronor, alltså långt mycket lägre än kostnaden för olyckorna.

– Vi vill dock poängtera att den enskilde individen också har ett ansvar. Kommunen kan omöjligt snöröja och halkbekämpa överallt samtidigt och det måste finnas förståelse för detta. Som fotgängare kan man se till att man har halkskydd på skorna eller kanske till och med avvakta med promenaden, avslutar Agneta Berlin.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Person med gåstavar på vinterväglag
Det är tydligt att halka, på grund av snö och is, är den vanligaste orsaken till fallolyckor under vintermånaderna.
NTF
Ladda ned bild

Länkar

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en ideell idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Ny nationell rekommendation om bältesanvändning under graviditet6.11.2025 08:16:04 CET | Pressmeddelande

Att använda bilbälte på rätt sätt är avgörande för säkerheten - även under graviditeten. Trots detta placerar många gravida bältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision. För att öka kunskapen har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars tagit fram en gemensam nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet.

Varannan bilist fortsätter köra för fort utanför skolor14.8.2025 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet under vårterminen 2025. Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye