Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
Under 2024 och hittills i år har företag som säljer ID-skydd anmälts bortåt 400 gånger. Av anmälningarna framgår att säljarna felaktigt kan påstå att det redan finns ett avtal som håller på att förlängas med fem år och så erbjuds man att minska det till tre år. Företagens säljare överdriver också riskerna med att människors personnummer finns på nätet och hävdar att företagets system ser att bedragare just nu försöker köpa varor i den uppringdes namn.
Bryter mot marknadsföringslagen
– Det är inte lagligt att överdriva riskerna och skrämmas med syfte att sälja företagens produkter. Vi ser även att en del företag riktar in sig på äldre människor som kan vara extra utsatta när det handlar om den digitala miljön, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.
Förutom vilseledande uppgifter om faror har företagens säljare förmått konsumenter att svara ja på sms i tron att de bara ska få mer information hemskickat. Enligt anmälningar till Konsumentverket har företagen däremot börjat fakturera konsumenterna, trots att det inte finns något giltigt avtal vilket strider mot lagen.
Lockar med tävlingspriser
En del företag har också lockat med priser i tävlingar, där både tävling och priser verkar vara påhittade och bara är ett sätt att få människor att fastna i prenumerationstjänster för tusentals kronor.
Genomgående är att företagen gör det svårt för konsumenter att använda sin lagstadgade ångerrätt och svårt att säga upp avtal. Företagen ska nu svara Konsumentverket och bland annat skicka in samtalsmanus, inspelade säljsamtal och bevis på att det finns avtal mellan företaget och ett antal konsumenter.
Har inte rättat sig
Flera av företagen har tidigare granskats av Konsumentverket och har ändå låtit bli att genomföra utlovade rättelser. Det gör att myndigheten nu överväger att ta till rättsliga åtgärder via Konsumentombudsmannen.
Kontakt för medierna: juristerna Adna Jetis och Julia Ramberg via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-194020.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter31.1.2025 09:26:56 CET | Pressmeddelande
För snart ett år sedan friade Högsta domstolen Svea bank för deras förseningsavgifter för blancolån, men menade samtidigt att saken borde prövas igen av lägre instans – och ur ett annat perspektiv. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till att avtalsvillkoret om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag20.1.2025 09:36:37 CET | Pressmeddelande
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum