Schibsted Media fullföljer planen för uppköpet av Podme
Schibsted Media utökar sitt ägande i streamingtjänsten och podcastproducenten Podme, genom att köpa ut de kvarvarande minoritetsägarna. Genom affären fullföljs den ursprungliga planen från Schibsteds första investering i Podme 2019.

Schibsted gjorde sin första investering i Podme 2019 för att två år senare öka sin ägarandel till 91 procent. Nu väljer parterna att fullfölja affären genom att Schibsted Media köper de kvarvarande minoritetsägarnas andelar i bolaget.
– Vi är glada att ha nått den här milstolpen. Det hade inte gått om vi inte hade haft med oss grundarna Johan Strömberg och Niklas Julin i arbetet. De två har varit avgörande för att vi lyckats skapa ett fantastiskt bolag som de senaste åren vuxit till en ledande aktör inom premium podcasts i Sverige, Norge och Finland, säger Per Håkon Fasting, Chief Revenue Officer, CRO, i Schibsted Media samt styrelseordförande i Podme.
Under åren av gemensamt ägande, där Johan Strömberg i många år hade rollen som vd, och Niklas Juhlin varit utvecklingschef, har alla parter bidragit till att bygga ett starkt bolag. Relationen har präglats av ömsesidig respekt och stort förtroende.
– Tillsammans med grundarna har vi inte bara lyckats stärka Podmes position, vi har också lagt grunden för framtida expansion. Det gör att vi nu kan ta nästa steg i affären, fullfölja den och lösa ut de kvarvarande minoritetsägarna, så som planen var från start, säger Per Håkon Fasting.
– Att se hur Podme har vuxit till en ledande aktör inom premium podcasts i Norden är något vi är oerhört stolta över. Det har varit en fantastisk resa, och vi är djupt tacksamma för samarbetet med Schibsted Media, alla passionerade podcastkreatörer och våra engagerade lyssnare. Framför allt vill vi hylla våra fantastiska kollegor, vars engagemang och hårda arbete har varit avgörande för den framgång vi ser idag. Nu ser vi fram emot att följa Podmes fortsatta utveckling och expansion under Schibsted Medias ledning, säger Johan Strömberg och Niklas Julin i ett gemensamt uttalande.
I och med att Podme blir ett helägt bolag i Schibsted Media stärks integrationen med Schibsted Media, där det finns flera potentiella samarbeten framåt, både när det gäller innehåll och inom produkt- och teknikutveckling. Podme fortsätta samtidigt att följa den fastställda strategin och tillväxtplanen, med mål att ta en ännu starkare position på marknaden, parallellt med att nå lönsamhet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Håkon Fasting, CRO, Chief Revenue Officer, Schibsted Media och styrelseordförande, Podme. E-post: per.hakon.fasting@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Andra språk
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.
Aftonbladet kliver in i gamingvärlden – med nya programmet ”Spela”12.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Tv- och datorspel är en miljardindustri och en svensk succéexport. Nu kopplar Aftonbladet ett större grepp om gaming i nya tv-programmet ”Spela”. Makoto Asahara, Ellen ”Viking” B. Åkesson, Melinda Göransson och Josef Fares är några av profilerna tittaren får möta i första avsnittet.
Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.
Schibsted Media ingår avtal om att köpa TV4 i Sverige och MTV i Finland från Telia Company25.2.2025 07:01:34 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media har ingått en överenskommelse om att förvärva Telia Companys TV & Media-verksamhet (TVM), som omfattar TV4 i Sverige och MTV i Finland. Överenskommelsen om att köpa två av de mest populära tv-kanalerna i Sverige och Finland befäster Schibsted Medias strategi att stärka oberoende journalistik, investera i kvalitets-innehåll och utveckla attraktiva medieprodukter i hela Norden.
Schibsted Media ostamassa Ruotsin TV4:n ja Suomen MTV:n Telia Companylta25.2.2025 07:01:34 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media on tehnyt sopimuksen Telia Companyn kanssa TV/Media-liiketoiminnan (TVM) eli Ruotsin TV4:n ja Suomen MTV:n ostamisesta. Schibsted Media vahvistaa sitoutumistaan riippumattomaan journalismiin, korkealaatuisiin sisältöihin ja houkutteleviin mediatuotteisiin Pohjoismaissa investoimalla kahteen Ruotsin ja Suomen suosituimpaan tv- ja mediataloon.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum