Region Norrbotten

Norrbottningarnas förtroende för vården ökar

Dela

Förtroendet för sjukvården i Norrbotten har ökat. 8 av 10 norrbottningar säger att de har tillgång till den vård de behöver.
Det visar Region Norrbottens senaste resultat i Hälso- och sjukvårdsbarometern.

Undersökningen för förra året bygger på svar från cirka 3 000 norrbottningar. En majoritet av norrbottningarna uppger att de har stort förtroende för sjukvården i Norrbotten. Det är en ökning jämfört med året innan. Trots detta är förtroendet i Norrbotten fortfarande lägre än riksgenomsnittet.

Förtroendet för hälsocentraler har ökat något, medan förtroendet för sjukhus har minskat en aning jämfört med föregående år. Den fråga som får flest negativa svar gäller tillgången till sjukhus, där endast 40 procent tycker att väntetiderna är rimliga.

Generellt sett är förtroendet för och tillgången till sjukvården i Norrbotten lägre än i resten av landet.
Men när det gäller digitala vårdbesök och 1177 Vårdguidens e-tjänster är förtroendet i Norrbotten lika stort som i övriga Sverige.

Det finns också könsskillnader i svaren. Kvinnor tycker oftare att väntetiderna till hälsocentraler är rimliga, 65 procent av kvinnorna jämfört med 59 procent av männen. 
Fler kvinnor tycker också att det är bra att kunna vårdas hemma med hjälp av digital teknik, 54 procent av kvinnorna jämfört med 48 procent av männen.
Men fler män tycker att vården ges lika till alla efter behov, 53 procent av männen jämfört med 45 procent av kvinnorna.

För första gången 2024 frågade Region Norrbotten om användning av den digitala vårdkontakten Min vård Norrbotten. 21 procent av kvinnorna och 18 procent av männen hade använt tjänsten. Bland användarna var nöjdheten hög, med 64 procent av kvinnorna och 59 procent av männen som var mycket eller ganska nöjda.

– Det är glädjande att så många är nöjda med de digitala tjänsterna. Det visar att digitala lösningar verkligen gör det enklare och mer tillgängligt för människor att få den vård de behöver, vilket är ett viktigt steg för att förbättra vården i Norrbotten, säger Pia Näsvall, hälso- och sjukvårdsdirektör. 

Det här är Hälso- och sjukvårdsbarometern

  • Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning.
  • Syftet med undersökningen är att fånga befolkningens förväntningar, attityder och erfarenheter av svensk hälso- och sjukvård.
  • I Norrbotten svarar slumpmässigt utvalda individer på enkäten varje år. Det finns inget krav på att de som svarar ska ha varit i kontakt med vården eller behövt vård under året.
  • Det som påverkar förtroendet mest är tillgången till vård och vilka väntetider det är i regionen.

Kontakter

Om Region Norrbotten

Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 7 400 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.

Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur.  På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.

Följ Region Norrbotten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye