Adlibris minskar klimatavtrycket för tredje året i rad

Dela

Adlibris klimatavtryck 2024 landade på 16 845 ton CO2e, en minskning från året innan med 1300 ton. Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030. 

Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.

Att handla en bok på Adlibris.com genererar i genomsnitt en klimatpåverkan om 1,13 kg CO2e, vilket är ungefär detsamma som klimatpåverkan från en liter mjölk, säger Linnéa Hård af Segerstad, Sustainability Manager på Adlibris

Att klimatavtrycket minskar under 2024 kommer till stor del från att svenska förlag har minskat utsläppen från produktion av böcker. 

Detta är ett kvitto på att svenska förlag lyckas med sitt arbete att minska utsläppen från bokproduktion. För oss som återförsäljare är det viktigt att vi samarbetar kring dessa frågor över hela värdekedjan, och att vi som återförsäljare fortsätter bevaka att förlagen fortsätter prioritera det arbetet, säger Linnéa Hård af Segerstad, Sustainability Manager på Adlibris

Även transportutsläppen minskade betydligt under 2024. Transporterna in från USA minskade med 30% vilket minskar avtrycket med ca 1000 ton. Även last mile-transportörerna har minskat utsläppen i sina verksamheter vilket minskar klimatavtrycket av att få hem en leverans från Adlibris, och gynnar hela e-handeln. 

Inte bara Adlibris leverantörer har minskat sina utsläpp. Adlibris har minimerat egna direkta utsläpp (Scope 1 i GHG-protokollet) vilket nu ligger på under 1 ton CO2e.  

Adlibris mäter årligen klimatpåverkan (Scope 1, 2 & 3) enligt standarden GHG-protokollet för att följa upp utvecklingen över tid. Adlibris är även aktiva medlemmar i Bokbranschens klimatinitiativ som ska stödja den svenska bokbranschen i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Samarbetet sker över hela kedjan – förlag, bokhandel, e-handel och strömningstjänster – för att tillsammans som bransch både kartlägga branschens utsläpp och sätta gemensamma mål på såväl kort som lång sikt.

Läs mer om Adlibris klimatpåverkan och klimatarbete här.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Ladda ned bild

Länkar

Om Adlibris

Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.

Följ Adlibris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adlibris

Magnus Nyström blir ny CTO hos Adlibris18.2.2025 08:57:39 CET | Pressmeddelande

Adlibris stärker sin organisation genom att rekrytera Magnus Nyström som Chief Technology Officer. Magnus har lång erfarenhet av Tech och ledarskap och kommer närmast från rollen som VP Technical Operations på Viaplay Group, där han verkat i nio år. Som CTO på Adlibris kommer han att vara en nyckelperson för den tekniska strategin, säkerställa en stabil och skalbar Tech-arkitektur samt driva utvecklingen av företagets digitala plattform för långsiktig tillväxt.

De vinner Adlibrispriset 2024 – läsarnas bokpris30.1.2025 08:34:09 CET | Pressmeddelande

Efter ett rekordstort engagemang bland Sveriges bokälskare och över 42 000 röster är årets vinnare av Adlibrispriset korade. Från YouTube-familjen “The Swedish Family” till älskade klassiker som Mamma Mu; bland vinnarna i de nio kategorierna hittas en bred mix av debutanter, internationella namn och mer etablerade svenska författare. Adlibrispriset delades ut under en prisceremoni på onsdagskvällen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye