Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
År 2023 medförde den organiserade brottsligheten att konsumenter – främst äldre – förlorade 708 miljoner kronor genom bedrägerier. Det är inte ovanligt att bankerna hävdar att brottsoffret själv ska klandras för bedrägeriet, vilket gjort att bankernas eget ansvar har hamnat i skymundan. KO har därför engagerat sig för att klarlägga vilket ansvar bankerna egentligen har. Det här är den andra domstolsprocessen där KO deltar genom att biträda den som drabbats av bedrägeri.
Bedragarna lyckades
I fallet har 290 000 kronor kunnat överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem flera gånger reagerat och stoppat bedragarens överföringsförsök.
– KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till Sven. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
”Bankerna behöver ta mer ansvar”
KO anser att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar mot bedrägerier, och vill genom en domstolsprövning göra det tydligt vilket ansvar bankerna har.
Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-194020. Kontakt med den drabbade konsumenten kan ske genom KO.
Läs även om målet mot Nordea där KO biträder John-Erik. Domen är överklagad.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad (pressmeddelande 11 november 2024)
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Konsumentverket granskar olagliga metoder hos ID-skyddsföretag3.3.2025 09:19:52 CET | Pressmeddelande
Många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket sedan de fått fakturor från ID-skyddsföretag utan att ha beställt deras tjänster. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms.
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter31.1.2025 09:26:56 CET | Pressmeddelande
För snart ett år sedan friade Högsta domstolen Svea bank för deras förseningsavgifter för blancolån, men menade samtidigt att saken borde prövas igen av lägre instans – och ur ett annat perspektiv. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till att avtalsvillkoret om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag20.1.2025 09:36:37 CET | Pressmeddelande
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum