Region Kronoberg

Patienter ger höga betyg till länets akutvård

Dela

Tillgänglig personal, ett gott bemötande och en trygg vistelse. Det är några av de saker som patienterna uppskattar mest med akutmottagningarna i Kronoberg, enligt den senaste Nationella patientenkäten. Resultaten visar att regionen presterar väl jämfört med riket, särskilt när det gäller tillgänglighet.

Personal tar emot en ambulanspatient på akuten.
Foto: Alexander Hall/Region Kronoberg

Nästan 9 av 10 patienter upplever att närhet, kontaktvägar samt personalens tillgänglighet för både dem själva och deras anhöriga är god. Även bemötandet på akutmottagningarna får höga betyg, där patienterna känner sig behandlade med respekt och värdighet.

Det är positivt att så många patienter känner att de får snabb kontakt med personalen och att vi är närvarande för både dem och deras anhöriga. Det är en viktig del av tryggheten på akuten, säger Clas Hjertqvist, verksamhetschef för akutkliniken i Region Kronoberg.

Utmaning med information om väntetider

Ett område där resultatet pekar på förbättringspotential är informationen kring väntetider, både i Kronoberg och nationellt. Endast 44,9 procent av patienterna uppger att de fått tillräcklig information om hur länge de skulle behöva vänta, och 44,1 procent känner sig informerade om hur vårdpersonalen prioriterar patienterna.

Vi vet att väntan kan vara frustrerande, och vi behöver bli bättre på att ge löpande information om både tidsåtgång och prioriteringar. Detta är något vi arbetar aktivt för att förbättra. Vi visar väntetiderna på en skärm i väntrummet och har tagit fram information som patienterna kan läsa om varför man får vänta och vad som påverkar väntetiderna, säger Clas Hjertqvist.

Får bra svar

Samtidigt svarar 85,7 procent att de fick tydliga svar från personalen när de ställde frågor, vilket visar att kommunikationen fungerar bra när patienterna själva efterfrågar information.

Det är positivt att så många patienter upplever att de får ett gott bemötande och tydliga svar från personalen. Patienternas upplevelser är en viktig del av helhetsbilden när vi följer och utvecklar vården i regionen, säger Ida Eriksson (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Eftersom detta är den första mätningen av akutsjukvården i Region Kronoberg finns inga tidigare siffror att jämföra med, men resultaten placerar regionen något över rikssnittet inom flera områden.

Om undersökningen

Nationella patientenkäten genomförs regelbundet för att mäta patienters upplevelser av hälso- och sjukvården. Årets undersökning fokuserar på akutmottagningar och har besvarats av drygt 15 000 patienter i hela landet.

Läs mer hos SKR: Åtta av tio patienter upplever akutsjukvården som bra

Resultat för Region Kronoberg

  • Antal svarande: 325 patienter (svarsfrekvens 35 procent)
  • Styrkor: Tillgänglighet och bemötande fick höga betyg
  • Utvecklingsområde: Information om väntetider och prioritering upplevdes som bristfällig

Detta är första gången enkäten genomförs för akutmottagningar i Kronoberg, vilket innebär att det saknas jämförelsedata från tidigare år. Resultaten visar att regionen i flera områden placerar sig något över rikssnittet.

Kontakter

Följ Region Kronoberg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Region Kronoberg

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye