Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.

Vi lever i en orolig tid med en allvarlig utveckling såväl på hemmaplan som i omvärlden. SOS Alarms roll som Sveriges livlina har aldrig varit viktigare, oavsett om det rör vardagens kris när grannen drabbas av hjärtinfarkt, eller en större katastrof som berör en hel stad. Tack vare att SOS Alarm har pressat ner svarstiderna till 6,6 sekunder, de lägsta på över ett decennium, kan den som ringer 112 känna sig trygg med att få hjälp snabbt, säger Madeleine Raukas, vd på SOS Alarm.
Fler samtal om suicid
112-rapporten sammanfattar det gångna året och redovisar statistik, fakta och trender hos SOS Alarm. En märkbar förändring har skett gällande samtal om suicid.
Att samtalen till 112 med hot om suicid ökar är en indikation på hur den psykiska hälsan i samhället ser ut. Även om vi i nuläget inte vet exakt vad ökningen beror på måste vi ta den på allvar och se den som ett rop på hjälp. För varje 112-samtal om suicid som vi tar emot kan vi och samhällets hjälpresurser göra en insats och rädda liv, säger Fredrik Jonsson, chefläkare på SOS Alarm.
När SOS Alarm tar emot ett nödsamtal från en människa som vill ta sitt liv, eller från en orolig anhörig, hanteras samtalet som ett hot om suicid vilket föranleder en rad akuta insatser från blåljusaktörerna. Dessa samtal ska inte likställas med genomförda suicid som inte alltid syns i statistiken hos SOS Alarm eftersom dödsorsaken inte är fastställd i det initiala skedet. Oavsett är det viktigt att människor söker hjälp, inte minst via 112, så att livräddande insatser kan sättas in i tid.
SOS Alarm har tagit initiativ till nya samarbeten med bland annat Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) vid Karolinska Institutet. Samarbetet går bland annat ut på att skapa kartor som genom data från SOS Alarm identifierar riskplatser för suicidförsök i den offentliga miljön.
Ytterligare ett projekt genomförs tillsammans med Lunds universitet i syfte att bättre förstå suicidnära hjälpsökande genom att forska på vad som kännetecknar den inringande suicidpatientgruppen och på så vis bättre kunna identifiera riskpatienter. Projektet är det första i världen att forska på suicid via 112-telefonsamtal.
Fördelning av 112-samtal
Av alla besvarade samtal på 112 var ungefär 40 procent vårdärenden, ca 6 procent räddningsärenden och ca 30 procent ärenden som kopplades till polis. Övriga samtal stod för exemplvis vidarekoppling till jourvande präst, giftinformationscentralen eller socialjour.
Antalet vidarekopplade samtal till polis var i princip konstant jämfört med 2023. Inom kategorin räddningsärenden sågs en minskning av bränder med 7 procent nationellt.
Ärenden om explosioner
Under 2024 hanterade SOS Alarm ett ökat antal händelser inom ärendekategorin explosioner. Cirka 670 ärenden om explosioner registrerades hos SOS Alarm, en ökning med över 30 procent jämfört med året innan. Inom kategorin explosioner finns såväl detonationer som misstanke om detonation eller farligt föremål. SOS Alarms tolkning är att ökningen främst indikerar en ökad benägenhet hos allmänheten att uppmärksamma och anmäla misstankar om grov brottslighet och innebär inte per automatik fler faktiska händelser.
SOS Alarms uppdrag att hantera nödnumret 112 är tätt sammankopplat med bolagets krisberedskapsuppdrag. Krisberedskapsavdelningen på SOS Alarm bevakar och analyserar omvärldsutvecklingen dygnet runt för att tidigt identifiera händelser som utgör eller kan komma att utgöra ett hot mot Sverige och svenska intressen på hemmaplan eller ute i världen. Data från 112-samtalen och avancerad omvärldsbevakning ligger till grund för att kunna analysera hur Sverige mår i realtid. Arbetet syftar till att sammanställda en lägesbild och förmedla information till civilområdesansvariga länsstyrelser, beredskapsmyndigheter, Regeringskansliet och Försvarsmakten.
Färre felaktiga 112-samtal
Under 2024 inkom totalt 3,7 miljoner samtal till SOS Alarm. Det är något färre samtal än året innan. Minskningen beror inte på att färre människor söker akut hjälp, utan främst på att färre ringer nödnumret av fel anledning eller av misstag och att kortare svarstider gör att hjälpsökande snabbare får kontakt med SOS Alarm. Det gör att färre samtal rings från samma händelse.
70 procent (2,3 miljoner) av 112-samtalen hade ett hjälpbehov. Ungefär 1,1 miljon samtal saknade hjälpbehov och borde inte ha ringts in till 112. Samtidigt minskade felringningar och tysta samtal med 12 procent jämfört med 2023. Det visar en positiv utveckling av allmänhetens användande av det nationella nödnumret.
112-rapporten bifogas. I rapporten finns regionalt nedbrutna siffror.
Faktaruta: Viktiga nummer
Hit kan du vända dig när du behöver hjälp.
112 när det är fara för liv, egendom eller miljö.
1177 för sjukvårdsrådgivning. Här får du sjukvårdsrådgivning av en sjuksköterska eller hjälp med att hitta rätt i vården.
114 14 för icke akuta polisärenden och tips till Polisen.
113 13 är Sveriges nationella informationsnummer för allvarliga olyckor och kriser. Hit ringer du för få information när en större händelse inträffat, du kan även ringa in tips.
Jourhavande präst: Kopplas via telefonnummer 112. Alla dagar kl. 21-06, chatt alla dagar kl. 20-24.
Nationella hjälplinjen: Tillgänglig dygnet runt via telefonnummer 903 90 eller hjalplinjen.se.
Mind Självmordslinjen: chatta eller ring på telefon 90101.
Bris: ring på telefon 116 111 (för barn upp till 18 år).
Kontakter
Sarah HummerdalAnsvarig press- och samhällskontakterSOS Alarm
Tel:08-205307sarah.hummerdal@sosalarm.seSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seDokument
SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
Historiskt korta svarstider på nödnumret 11214.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nödnumret 112 har under 2024 haft en medelsvarstid på 6,6 sekunder - de lägsta svarstiderna på 12 år. Det är första gången under samma tidsperiod som målet om en svarstid på 8 sekunder uppnås.
SOS Alarm förbereder för fler nödsamtal under nyår23.12.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyårsnatten innebär en kraftig ökning av larmsamtal till nödnumret 112. Under natten mellan 31 december 2023 och 1 januari 2024 ökade samtalen från ca 3200 samtal en vanlig helgnatt (mellan kl 22.00-06.00) till ca 6800 samtal under nyårsnatten, motsvarande en ökning på ca 100 procent. SOS Alarm förbereder för kommande nyårshelg med högre bemanning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum