Svenskarnas favoriter från Spendrups nu på norska butikshyllor
I höstas aviserade Spendrups ett samarbete med Stordalen-ägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS. Nu är samarbetet synligt på de norska butikshyllorna med svenska brygder anpassade för den norska marknaden.

Spendrups hade redan smygstartat närvaron i Norge med Norrlands Guld 4,7 % på Coop och Loka på nätbutiken Oda när samarbetet med Stordalen-ägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS blev klart. I och med samarbetet bildades ett gemensamt bolag, Pinnacle Brands AS, och riktningen för en mer långsiktig satsning på den norska marknaden lades fast. I Norge får dagligvaruhandeln sälja alkoholhaltiga drycker upp till 4,7 % och nu finns en första glimt av resultatet att hitta i norska butiker med specialutvecklade brygder för den norska marknaden. I Norge är en mer kalorisnål variant av öl väldigt populär och nu finns Norrlands Guld Lite 4,5 % som innehåller 30 procent färre kalorier tillgängligt för de norska konsumenterna. Den finns nu på norska Coop tillsammans med ”vanliga” Norrlands Guld och systerbrygden Norrlands Guld Djup Fatøl 4,7 %.
– Norrmän gillar uppenbarligen svenskt öl. Vi har sett en stark tillväxt i varumärkeskännedom bland norska konsumenter, den så kallade “hjälpta kännedomen för varumärket” har gått från 39 till 62 procent. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det här är den bästa starten på en öllansering i Norge på länge. Så till alla svenskar som besöker Norge: Nu kan du få din favoritöl här i Norge och i mars lanserar vi i det norska utelivet där vi redan säkrat flera viktiga centrala huvudavtal. Vi ser framemot tillväxtresan, det här är bara början, säger Stein-Erik Helverschou-Treverket, CEO Pinnacle Brands AS.
Sedan ”vanliga” Norrlands Guld lanserades på Coop i fjol har den stadigt tagit marknadsandelar och nu tar Spendrups ytterligare ett stort kliv in på marknaden då “vanliga” Norrlands Guld också nu går att hitta på hyllan hos en av den norska dagligvaruhandelns jättar, Norgesgruppen. De har en marknadsandel på över 40 procent inom dagligvaruhandeln med kedjor som Meny, Spar, Joker och Bunnpris. Norgesgruppen har även listat systerbrygden Norrlands Guld Djup Fatøl 4,7 % och nätbutiken Oda har tagit in Loka Granatäpple & Jordgubb i sitt sortiment utöver Loka Naturell och Loka Citron.
Efter en höst med intensivt arbete för att få produkterna klara enligt den norska marknadens regelverk kunde Spendrups bryggeri i Grängesberg nyligen vinka av de första lastbilarna med sexpack som rullade i väg mot norska gränsen.
– Det är det fina mottagandet av Norrlands Guld gör att vi nu fått chansen även hos med Norgesgruppen. Vi har tagit våra första steg in på en bortamarknad och det ska bli spännande att se om norrmännen kommer att älska våra varumärken lika mycket som svenskarna gör. Det känns som vi är i början av en riktigt spännande resa, säger Anna-Stina Hallberg, marknadsdirektör på Spendrups.
Nyckelord
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/Chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder



Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB, Hellefors Bryggeri och SWAGG. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Norrlands Guld släpper en AI som är sig själv14.5.2025 10:09:43 CEST | Pressmeddelande
Har man följt OpenAI-debatten om den senaste versionens alldeles för inställsamma personlighet och arbetsmarknadens utmaning med för generiska jobbansökningar, kommer nu äntligen en uppfriskande AI – med en skön och tydlig personlighet.
Insatser i hela värdekedjan tar Spendrups närmare klimatmålet 20308.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups hållbarhetsrapport för 2024 visar på tydliga och mätbara framsteg mot klimatmålet för 2030. Lägre klimatavtryck på förpackningar och en investering i kolsyreåtervinning har bidragit till att minska Spendrups utsläpp markant.
Spendrups rankas som Europas klimatledande dryckesföretag av Financial Times28.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups klimatarbete har rankats högst av alla dryckesföretag i rankingen Europe’s Climate Leaders 2025 av Financial Times och Statista. Ett tydligt kvitto på Spendrups långsiktiga och ambitiösa klimatarbete.
Meteor gör entré i Sverige – Spendrups breddar sin portfölj med fransk öltradition2.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det franska bryggeriet Brasserie Meteor tar steget in på den svenska marknaden och introducerar sina två populära ölsorter, Meteor Lager och Meteor Blanche, genom Spendrups Bryggeri. Lanseringen markerar en unik möjlighet för svenska ölentusiaster att upptäcka det bästa av fransk öltradition.
Michael Andersson lanserar årets upplaga av Melleruds Mästarbrygd – en amber lager24.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2024, Michael Andersson, har skapat årets Melleruds Mästarbrygd – en ljust bärnstensfärgad amber lager, bryggd med ekologisk humle och malt. Årets Mästarbrygd bjuder på en utsökt rostig maltighet, friska inslag av citrus och avrundas med ett vitt krämigt skum
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum