Svenskarnas favoriter från Spendrups nu på norska butikshyllor
I höstas aviserade Spendrups ett samarbete med Stordalen-ägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS. Nu är samarbetet synligt på de norska butikshyllorna med svenska brygder anpassade för den norska marknaden.

Spendrups hade redan smygstartat närvaron i Norge med Norrlands Guld 4,7 % på Coop och Loka på nätbutiken Oda när samarbetet med Stordalen-ägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS blev klart. I och med samarbetet bildades ett gemensamt bolag, Pinnacle Brands AS, och riktningen för en mer långsiktig satsning på den norska marknaden lades fast. I Norge får dagligvaruhandeln sälja alkoholhaltiga drycker upp till 4,7 % och nu finns en första glimt av resultatet att hitta i norska butiker med specialutvecklade brygder för den norska marknaden. I Norge är en mer kalorisnål variant av öl väldigt populär och nu finns Norrlands Guld Lite 4,5 % som innehåller 30 procent färre kalorier tillgängligt för de norska konsumenterna. Den finns nu på norska Coop tillsammans med ”vanliga” Norrlands Guld och systerbrygden Norrlands Guld Djup Fatøl 4,7 %.
– Norrmän gillar uppenbarligen svenskt öl. Vi har sett en stark tillväxt i varumärkeskännedom bland norska konsumenter, den så kallade “hjälpta kännedomen för varumärket” har gått från 39 till 62 procent. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det här är den bästa starten på en öllansering i Norge på länge. Så till alla svenskar som besöker Norge: Nu kan du få din favoritöl här i Norge och i mars lanserar vi i det norska utelivet där vi redan säkrat flera viktiga centrala huvudavtal. Vi ser framemot tillväxtresan, det här är bara början, säger Stein-Erik Helverschou-Treverket, CEO Pinnacle Brands AS.
Sedan ”vanliga” Norrlands Guld lanserades på Coop i fjol har den stadigt tagit marknadsandelar och nu tar Spendrups ytterligare ett stort kliv in på marknaden då “vanliga” Norrlands Guld också nu går att hitta på hyllan hos en av den norska dagligvaruhandelns jättar, Norgesgruppen. De har en marknadsandel på över 40 procent inom dagligvaruhandeln med kedjor som Meny, Spar, Joker och Bunnpris. Norgesgruppen har även listat systerbrygden Norrlands Guld Djup Fatøl 4,7 % och nätbutiken Oda har tagit in Loka Granatäpple & Jordgubb i sitt sortiment utöver Loka Naturell och Loka Citron.
Efter en höst med intensivt arbete för att få produkterna klara enligt den norska marknadens regelverk kunde Spendrups bryggeri i Grängesberg nyligen vinka av de första lastbilarna med sexpack som rullade i väg mot norska gränsen.
– Det är det fina mottagandet av Norrlands Guld gör att vi nu fått chansen även hos med Norgesgruppen. Vi har tagit våra första steg in på en bortamarknad och det ska bli spännande att se om norrmännen kommer att älska våra varumärken lika mycket som svenskarna gör. Det känns som vi är i början av en riktigt spännande resa, säger Anna-Stina Hallberg, marknadsdirektör på Spendrups.
Nyckelord
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/Chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder



Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB, Hellefors Bryggeri och SWAGG. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Melleruds & Årets Kock Michael Andersson presenterar det perfekta pilsnersnacket6.2.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets Kock 2024, Michael Andersson, har i samarbete med Melleruds skapat det perfekta tilltugget – pilsnersnack med matjescrème, exklusivt framtaget för att avnjutas tillsammans med en iskall Melleruds pilsner. Med sin enkla tillagning och eleganta presentation blir det en given succé vid minglet, middagsbjudningar och andra festliga tillställningar.
Spriten som blir över vid tillverkning av alkoholfri öl kommer till användning5.2.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Alkoholfri öl har ökat i popularitet de senaste åren i takt med att tillverkningsmetoderna förfinats. På Spendrups bryggs ölet som ett vanligt öl innan det avalkoholiseras och i samband med den processen uppstår en restprodukt i form av 78-procentig etanol som nu kan återanvändas som insatsvara i en rad olika produkter såsom t.ex. spolarvätska. Men på sikt finns planer att använda etanolen som biobränsle vid fabriken i Grängesberg.
Spendrups ingår samarbete med Dala Industrisupport för att säkerställa kompetens inom automation29.1.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Spendrups och Dala Industrisupport har inlett ett strategiskt samarbete för rekrytering och utbildning av automationstekniker och lanserar nu ett nytt traineeprogram inom automation. Programmet riktar sig till personer som vill kombinera utbildning och arbete för att utvecklas till kvalificerade automationstekniker.
Loka lanserar ny smak 2025: Persika Päron det exotiska möter den svenska trädgården2.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Loka, en av Sveriges mest älskade varumärken för kolsyrat vatten, är stolta över att presentera sin senaste smakinnovation: Loka Persika Päron. Denna nya smak kombinerar den juiciga och fruktiga sötman av persika med den friska och krispiga smaken av päron, vilket skapar en uppfriskande dryck i perfekt balans. Njut av den väl kyld.
Spendrups väljer Homage som huvudbyrå för Heineken® och Krusovice i Sverige6.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri har valt Homage till huvudbyrå för de internationella ölmärkena Heineken® och Krusovice på den svenska marknaden. Homage kommer att ansvara för en bred portfölj av kreativa och strategiska tjänster, med fokus på att stärka varumärkenas närvaro och relevans i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum